bato-adv
bato-adv
اکران همزمان «شبی که ماه کامل شد»، «ما همه با هم هستیم» و «سرخپوست»

یک اکران جنجالی برای عید فطر

به شکل طعنه‌آمیزی منابع مالی هر سه فیلم مهم اکران عید فطر، در ماه‌های اخیر محل شایعات بی‌شماری بوده است

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
دوئل زیر سایه شائبه‌های ریزو درشت
بالاخره به‌طور رسمی اسامی فیلم‌های اکران عید فطر اعلام شد تا سینمادوستان یکی از جذاب‌ترین اکران‌های ممکن را پیش‌رو داشته باشند. اکرانی پرستاره و جذاب؛ متشکل از فیلم‌های «ما همه با هستیم»، «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» - که هر سه از جهاتی نام و نشانی به دست آورده‌اند؛ و البته «زهرمار»‌ی که از همان ابتدا دلیل ساخته‌شدن چنین فیلمی محل سوال بود.
 
به گزارش روزنامه شهروند، «ما همه با هم هستیم» جدیدترین ساخته کمال تبریزی که در تمام ماه‌های اخیر به‌عنوان پرهزینه‌ترین، پربازیگرترین و دیگر «ترین»‌های مالی- اقتصادی برای خود یک فضای رسانه‌ای- تبلیغاتی شگفت‌انگیز ایجاد کرده؛ بی‌تردید جذاب‌ترین فیلم اکران عید فطر برای مخاطبان عام سینماست. کمدی پربازیگری با حضور مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، جواد عزتی، سروش صحت، و... که البته معلوم نیست به واسطه ترکیب بازیگران نام‌آشنایش خواهد توانست طعم تلخ شکست‌های اخیر کمال تبریزی در فیلم‌های مارموز، از رئیس‌جمهوری پاداش نگیرید، طعم شیرین خیال و امکان مینا را به فراموشی سپارد یا نه...
 
دیگر فیلم جذاب اکران عید فطر «سرخپوست» نیما جاویدی‌ست. یک اوج‌گیری شگفت‌انگیز برای نیما جاویدی که اولین فیلمش ملبورن چیزی جز یک تقلید خام و بی‌رنگ‌ورو از آثار اصغر فرهادی نبود؛ اما در این فیلم، جاویدی همگان را به تولد یک فیلمساز خوش‌فکر امیدوار کرده است. سرخپوست به دلایل زیادی می‌تواند برای سینمادوستان جذاب باشد؛ که مهمترینش نقش‌آفرینی متفاوت و تحسین‌شده نوید محمدزاده است و دیگری ستایش اغلب منتقدین از این فیلم در روز‌های جشنواره فیلم فجر- که حتی مسعود فراستی نیز از این قطار جا نماند و علاقه‌مندی‌اش را اعلام کرد.
 
«شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار دیگر فیلم صاحبنام اکران عید فطر است. برنده سیمرغ‌های پرشمار ازجمله برای هوتن شکیبا و الناز شاکردوست، که البته مهمتر از این موفقیت‌ها، به واسطه فضای عجیب تبلیغاتی که در تمام ماه‌های اخیر پیرامون این فیلم شکل گرفته است، امکان موفقیت در اکران را دارد؛ و این اتفاقی است که در مورد تقریبا تمام فیلم‌های نرگس آبیار در سال‌های اخیر رخ داده و موجب شده این کارگردان در یک شب ره صدساله بود.

دوباره مافیا؟
درشرایطی که در نوروز امسال ترکیب فیلم‌های اکران عید، متشکل از متری شیش‌ونیم، غلامرضا تختی، چهارانگشت، زندانی‌ها، ژن خوک، پیشونی سفید ۳، رحمان ١٤٠٠ و بعدتر هم تگزاس ٢ با انتقادات فراوانی مواجه شد و عده بی‌شماری از کارشناسان و منتقدان مافیای اقتصادی حاکم بر سینما را به تسلیم‌کردن تمام‌وکمال سینمای ایران به کمدی‌های سخیف بازاری متهم کردند، به نظر می‌رسد اکران عید فطر نسبت به نوروز کمتر درگیر این آسیب بوده- با این‌که در اکران عید وجود فیلم‌هایی، چون متری شیش‌ونیم، تختی و حتی ژن خوک این اتهام را تا حد زیادی بی‌منطق جلوه می‌داد.

آیا می‌فروشند؟
در اقتصاد نیم‌بند سینمای ایران، موفقیت ترکیب اکران را موفقیت اقتصادی فیلم‌های روی پرده تعیین می‌کند؛ و طبق همین اصل هم بود که اکران نوروز- به‌رغم این‌که متری شیش‌ونیم و رحمان ١٤٠٠ فروش خوبی داشتند- به واسطه شکست دیگر فیلم‌های روی پرده انتقادات فراوانی را موجب شد. اکران عید فطر نیز از این نظر در پایان دوره اکران فیلم‌ها هم می‌تواند اکران موفقی به شمار آید و هم یک شکست کامل، به‌خصوص که اکران همزمان سه فیلمی که به گمان خیلی‌ها پتانسیل پرفروش‌شدن را دارند، هم می‌تواند رونق اقتصادی کم‌سابقه‌ای را باعث شود و هم شکست احتمالی دو فیلم صاحب شانس را- که اتفاق چندان خوبی برای سینمای ایران نمی‌تواند باشد.

کدام می‌فروشد؟
فیلم‌های اکران عید فطر هرکدام حکایت‌هایی برای پرفروش‌شدن دارند و البته موانعی در پیش پای‌شان. ما همه با هم هستیم را شاید ترکیب بازیگرانش، فضای کمدی کار و البته حواشی پرشمارش در گیشه موفق کند؛ اما همین حواشی هم می‌توانند ترمزی باشند بر سر راه این فیلم. فراموش نکنیم که فضای منفی ایجادشده پیرامون کلیدواژه‌های پول کثیف و پولشویی و مواردی از این دست، اگر منجر به کمپینی علیه این فیلم شود که از نظر منابع اصلی سرمایه‌اش در تمام ماه‌های اخیر زیر تیغ انتقاد بوده، بعید نیست در همین چند هفته آتی یکی از فجیع‌ترین شکست‌های اقتصادی سینمای ایران را شاهد باشیم.
 
شاید شبی که ماه کامل شد هم با توجه به روایاتی که در مورد سرمایه‌گذارانش مطرح است شرایط مشابهی داشته باشد. با این‌که الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و البته موضوع و ساختار پرهیجان فیلم می‌توانند عناصر جذابی برای مخاطب باشند. سرخپوست نیز دقیقا با چنین مشکلاتی درگیر است. سرمایه‌گذاری رنجکشان این فیلم را نیز در موقعیت شکننده‌ای قرار داده است. با این‌که فضای مثبت پیرامون فیلم و تعلق آن به نوعی سینمای روشنفکری (که از شائبه وابستگی همواره دور بوده) آن را واجد موقعیتی متفاوت از دو فیلم دیگر می‌کند. نوید محمدزاده هم جذابیت اصلی فیلم برای سینمادوستانی‌ست که فیلم را از دریچه‌ای غیر از فرامتن‌هایی، چون منابع مالی و بستگی‌های سیاسی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

هر سه فیلم موفق خواهند بود
کیوان کثیریان| سرخپوست با توجه به حضور نوید محمدزاده و پیمان معادی و بازتاب جشنواره فجر شانس فروش بالای ١٠‌میلیارد تومان را دارد. شبی که ماه کامل شد هم با توجه به موفقیت‌های جشنواره و حضور الناز شاکردوست احتمالا فروش نسبتا خوبی را تجربه خواهد کرد، البته اگر تبلیغات موثری داشته باشد. فیلم ما همه با هم هستیم هم در فضای تبلیغاتی جنجالی قرار گرفت و با توجه به این‌که پربازیگر است و بیشتر بازیگران از مدیری گرفته تا لیلا حاتمی و جواد عزتی پرطرفدار هستند، احتمالا موفق خواهد بود. اگرچه نحوه معرفی‌شدن آن هم مهم است، این‌که کمدی معرفی شود یا نه.

کمدی‌های گیشه فتح کن
رضا درستکار| ساخته جدید کمال تبریزی بیشترین شانس را دارد، اگر خوش ساخت باشد، حتما گیشه را از آن خود خواهد کرد. دو فیلم سرخپوست و شبی که ماه کامل شد، اما با ذائقه تماشاگران ما هم‌راستا نیستند. ذائقه که از بین می‌رود و تخریب می‌شود، دیگر کاری نمی‌شود کرد، الان هم ذائقه مردم به سمت کمدی رفته است. اگرچه این فیلم‌ها در جشنواره توانستند نظر منتقدان را جلب کنند، اما مردم آن‌ها را دوست نخواهند داشت. البته در این شرایط احتمالا وضع فیلم نرگس آبیار بهتر است، اما سرخپوست موفق نخواهد بود.

روی کاغذ ما همه با هم هستیم!
محمدرضا لطفی| اگر بخواهیم درباره فروش روی کاغذ حرف بزنیم، قطعا ما همه با هم هستیم موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد. با توجه به این‌که این فیلم فضای کمدی دارد و مردم بیشتر به کمدی متمایل هستند، بنابراین موفق‌تر از دو فیلم دیگر خواهد بود. اما در میان دو فیلم پرسروصدای جشنواره سال گذشته، شبی که ماه کامل شد احتمالا موفق‌تر خواهد بود، اگرچه شاید نظر منتقدان چیز دیگری باشد. در واقع شبی که ماه کامل شد به لایه‌های جامعه نزدیک‌تر است و مردم احتمالا بیشتر با آن ارتباط برقرار خواهند کرد، اما سرخپوست هرچه باشد، سینما و قصه است و شاید مخاطب عام را خیلی جذب نکند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv