این هفته در جهان خودرو: رونمایی از قویترین موتور چهار سیلندر جهان، نسل جدید لاستیک بدون هوا، همکاری خودروسازان برای ساخت فنآوری قوای محرکه الکتریکی، بازنشستگی مدیر طراحی جگوار و شکست گفتگوهای فیات-کرایسلر و رنو برای تشکیل یک شرکت واحد.
قویترین موتور چهارسیلندر جهان
به گزارش BBC، ایامجی، بخش تقویت خودروی کارخانه مرسدس-بنز، قویترین موتور چهار سیلندر جهان را رونمایی کرد. حجم این موتور دو لیتر است و ۴۲۱ اسب بخار نیرو تولید میکند. ایامجی با این موتور رکورد پیشین را که خود در اختیار داشت ۴۱ اسب بخار بهتر کرد.
اولین مدلی که با این موتور عرضه خواهد شد، مرسدس-ایامجی A۴۵ است که تابستان امسال رونمایی خواهد شد. ایامجی میگوید علاوه بر قدرت بالا، با تنظیم بهتر سیستم توربو، روند انتقال قدرت موتور هم بهتر شده و موتور سریعتر به فرامین راننده واکنش نشان میدهد.
براساس رسمی قدیمی، هر یک از موتورهای ایامجی به طور کامل توسط یک مهندس کارخانه با دست ساخته میشود و نام سازنده موتور روی آن هک میشود. پس از مدل A۴۵، در ماههای آینده دو مدل تقویتشده مرسدس-بنز CLA و شاسیبلند کوچک GLA کارخانه هم با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.
لاستیک بدون هوا، جهان بدون پنچری
جنرال موتورز با همکاری کارخانه لاستیک سازی میشلن لاستیکی ساخته است که به هوا نیاز ندارد و میگوید با تولید انبوه آن، رانندگان دیگر نباید برای پنچری لاستیک نگران باشند.
این لاستیک به جای دیواره، شبکهای پلاستیکی دارد که میتواند به اندازه لاستیکهای معمولی وزن ماشین و فشار دستانداز را تحمل کند. جنرال موتورز میگوید ساخت این لاستیک مواد اولیه کمتری نیاز دارد و بیشتری عمر میکند و در نتیجه استفاده از آن آسیب کمتری به محیط زیست میزند.
به گفته میشلن سالانه ۲۰۰ میلیون حلقه لاستیک دور ریخته میشود. جنرال موتورز آزمایش این لاستیکها را از سال آینده آغاز میکند و قصد دارد استفاده گسترده از آن را از سال ۲۰۲۴ آغاز کند.
همکاری با دشمن
جگوار-لندروور و بامو، دو خودروسازی که در بازار ماشینهای لوکس به شدت با یکدیگر رقابت میکنند، تصمیم گرفتهاند برای توسعه فنآوری خودروهای الکتریکی با یکدیگر همکاری کنند.
براساس توافقی که هفته گذشته اعلام شد، دو کارخانه فعالیتهای خود برای ساخت موتور الکتریکی و سیستم انتقال نیرو را به طور مشترک انجام خواهند داد. تعدادی از مدیران فعلی جگوار-لندروور از بامو به این شرکت آمدهاند. از جمله رالف اسپت، مدیر اجرایی کارخانه بریتانیایی پیش از پیوستن به جگوار-لندروور بیست سال در بامو کار میکرد.
بامو از جمله اولین شرکتهایی بود که ماشین الکتریکی به بازار عرضه کرد. جگوار هم به تازگی اولین مدل الکتریکی خود را تولید کرده است. دو شرکت میگویند با همکاری تازه، علاوه بر صرفهجویی در هزینههای تحقیق و توسعه، میتوانند قطعات را در تعداد بیشتر و با قیمتی کمتر بخرند.
خودروسازان به خاطر فشار دولتها و سختتر شدن قوانین حفظ محیط زیست به ساخت ماشینهای الکتریکی رو آوردهاند، اما نمیتوانند هزینه بالای ساخت این فنآوری را از نظر تجاری توجیه کنند. پیش از جگوار-لندروور و بامو، دو کارخانه فورد و فولکسواگن هم اعلام کرده بودند برای ساخت فنآوری ماشینهای الکتریکی با یکدیگر همکاری میکنند.
همزمان تویوتا هم اعلام کرده است برای ساخت یک پلتفرم الکتریکی با سوبارو همکاری خواهد کرد. دو کارخانه از این پلتفرم برای تولید شاسیبلندهای الکتریکی استفاده میکنند که با هدف عرضه در بازار آمریکای شمالی ساخته خواهد شد. تویوتا همچنین اعلام کرد با دو کارخانه سوزوکی و دایهاتسو برای ساخت ماشینهای کوچک الکتریکی همکاری میکند.
به نظر میرسد سرعت بالای حرکت به سمت ساخت ماشینهای الکتریکی، بزرگترین خودروساز ژاپن را غافلگیر کرده است. تویوتا هفته گذشته زمانبندی خود برای عرضه ماشینهای الکتریکی را تغییر داد و اعلام کرد میخواهد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از ماشینهایش الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی باشد. مهلت پیشین کارخانه برای رسیدن به این سهم قبلا سال ۲۰۳۰ اعلام شده بود.
تویوتا که دههها است باتریهای خود را در داخل کارخانه میسازد، برای اولین بار برای تهیه باتری با دو شرکت چینی قرارداد بسته و اعلام کرده است علاوه بر شریک قدیمی خود، پاناسونیک، با دو شرکت ژاپنی دیگر هم همکاری خواهد کرد.
خداحافظ ایان
ایان کالم، مدیر طراحی جگوار، پس از بیست سال کار در این کارخانه از ماه آینده بازنشسته خواهد شد.
آقای کالم طراحی خودرو را در سال ۱۹۷۹ در شرکت فورد آغاز کرد. او پیش از پیوستن به جگوار، مدتی مدیر طراحی شرکت طراحی TWR بود و آنجا دو ماشین برای آستون مارتین طراحی کرد. جگوار چهره تازه محصولات خود را مدیون ایان کالم است. مدلهای اف-تایپ و ئی-تایپ و شاسیبلندهای اف-پیس و ئی-پیس و اولین مدل الکتریکی این شرکت، آی-پیس از جمله مشهورترین کارهای ایان کالم است.
با رفتن ایان کالم، مدیریت بخش طراحی جگوار به جولیان تامسون سپرده میشود.
پشیمانی در لحظه آخرفیات-کرایسلر به طور ناگهانی پیشنهاد خود برای پیوستن به رنو را پس گرفت. این تصمیم ساعاتی پس از جلسهای اعلام شد که در آن هیئت مدیره رنو از فیات-کرایسلر وقت بیشتری برای پاسخ دادن خواسته بود.
پیش از این جلسه گمان میرفت که بیشتر مشکلات بر سر این معامله حل شده باشد. اما نماینده دولت در جلسه موافقت خود را به رضایت نیسان، شریک رنو، مشروط کرد و با رای ممتنع نیسان، نماینده دولت خواهان به تعویق افتادن رای شد تا بتواند رضایت نیسان را جلب کند. فیات-کرایسلر در عوض پیشنهاد خود را پس گرفت و اعلام کرد به نظر میرسد شرایط سیاسی برای این معامله فراهم نیست.
رضایت نیسان در کنار بسته نشدن کارخانهها در فرانسه، افزایش تولید خودروهای الکتریکی و سهم مساوی در مدیریت شرکت تازه بین رنو و فیات-کرایسلر، چهار شرط دولت برای موافقت با این توافق بود.
دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از سهام رنو، یکی از سهامداران اصلی این شرکت است. نیسان هم با ۱۵ درصد سهامدار بزرگ دیگر رنو است. در صورت پیوستن رنو به فیات-کرایسلر سهم هر دو به نصف کاهش پیدا میکرد.
مدیران نیسان به پیشنهاد فیات-کرایسلر رسما واکنش نشان نداده بودند، اما تلویحا گفته بودند در صورت پیوستن رنو به فیات-کرایسلر، همکاری خود با رنو را به طور کامل بازنگری خواهند کرد. رای نیسان در جلسه هفته گذشته باعث شده است درباره آینده شراکت این کارخانه با رنو تردیدهایی مطرح شود.