پس از خبر حذف برخی قطعات و آپشنها از برخی خودروهای صفر کیلومتر داخلی، فعالان صنعت خودروسازی و قطعهسازی میگویند که کسری منابع مالی قطعهسازان و افزایش بدهی خودروسازان به قطعهسازان، تامین برخی قطعات را با مشکل روبرو کرده است.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: برخی قطعات و آپشنها از خودروهای صفر کیلیومتر حذف شده و ممکن است در آینده قطعات بیشتری نیز حذف شوند.
به گزارش ایسنا، پس از خبر حذف برخی قطعات و آپشنها از برخی خودروهای صفر کیلومتر داخلی، فعالان صنعت خودروسازی و قطعهسازی میگویند که کسری منابع مالی قطعهسازان و افزایش بدهی خودروسازان به قطعهسازان، تامین برخی قطعات را با مشکل روبرو کرده است.
پس از خبر حذف برخی قطعات و آپشنها از برخی خودروهای صفر کیلومتر داخلی، فعالان صنعت خودروسازی و قطعهسازی میگویند که کسری منابع مالی قطعهسازان و افزایش بدهی خودروسازان به قطعهسازان، تامین برخی قطعات را با مشکل روبرو کرده است.
چندی است که موضوع حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر داخلی از جمله کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و تعدادی دیگری از قطعات، خبرساز شده است.
احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان، در این رابطه گفت: دو عامل سبب شده که برخی قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعهسازان وجود دارد که معادل همین رقم از سال گذشته تاکنون زیان خودروسازان نیز بوده است. زمانی که پول قطعهسازان پرداخت نمیشود، آنها نیز تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: امروز این مشکلات عاملی شده تا برخی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. درست است که فعلا این قطعات تاثیری در ایمنی خودرو ندارند، اما ممکن است تعداد این قطعات در آینده اضافه شود تا جایی که تولید خودرو را با مشکل روبرو کند.
همچنین محمدرضا نجفیمنش - رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی - نیز اظهار کرد: آنچه که صحت دارد این است که پول قطعهساز به موقع پرداخت نمیشود و قطعهساز در هزینهها با مشکل روبرو است که ما نیز مرتبا این موضوع را پیگیری میکنیم، اما اینکه قطعهسازان تامین تعدادی قطعات را به دلیل مسائل مالی قطع کنند، تایید نمیکنیم.
وی افزود: به دلیلی مشکلات مالی دیگر توان قطعهسازی وجود نخواهد داشت و کل کار تعطیل خواهد شد نه اینکه به دلیل مشکلات مالی تعدادی قطعات تولید و تامین نشوند. اگر پول قطعهساز پرداخت شود، تامین تمام قطعات انجام خواهد شد، اما در غیر این صورت همانطور که پیش از این نیز هشدارها در این زمینه داده شده، تولید متوقف شده و صنعت قطعهسازی و صنعت خودروسازی را نابود میکند.
آرش محبینژاد - دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی - نیز در این زمینه معتقد است: تعدادی از قطعات آپشن هستند و خودروهای مجهز به این آپشنها قیمت بالاتری دارند که بسته به نظر و بودجه مشتری است، اما اینکه مشتری خودروی آپشندار بخواهد، اما خودروساز و قطعهساز به دلیل تحریمها، کسری قطعات و مشکلات کسری نقدینگی نتوانند این نیاز را پاسخ دهند، موضوعی جداست.
وی ادامه داد: ممکن است حذف برخی قطعات آپشنال مشکل خاصی پیش نیاورد. در برخی خودروها ممکن است به طور مثال کروز کنترل به دلیل مشکلات کمبود نقدینگی نتواند توسط خودروساز تامین شود و او نیز مجبور است این آپشن را حذف کند، اما برای خودروی دیگر موجود باشد و خودرو به آن مجهز شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد:، اما اینکه کسری قطعات به دلیل کسری نقدینگی وجود دارد، یک واقعیت غیرقابل انکار است و ما موضوع را تایید میکنیم. در حال حاضر تامین قطعات به دو دلیل با مشکل روبرو است. علاوه بر کسری نقدینگی، مشکلات ناشی از اصلاح قیمت قطعات نیز تاثیرگذار بوده است.
امروز نسلهای 2020خودروهای کره و ژاپن و... باید ببینیم و حسرت بخوریم و بپرسیم چرااا؟