bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۱۴۹۹۶
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

چرا "قیمت خودرو" بالا پایین شد؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تغییرات قیمتی در یک هفته اخیر در بازار غیر طبیعی نبوده است، گفت: «این نوسانات عادی بازار است که رخ می‌دهد و هر دفعه بنا به دلایلی نظیر، افزایش تقاضا، وضغیت عرضه، سطح پیش‌فروش‌ها و... قیمت خودرو‌ها بالا پائین می‌شود.»

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸
فرارو- بازار خودرو این روز‌ها به مانند بازار‌های موازی از جمله سکه، طلا، ارز و مسکن در رکود به سر می‌برد، نوسان قیمتی خودرو از بازار‌های مورد اشاره بیشتر بوده و در این راستا شاهد بالا و پایین شدن قیمت‌ها طی یک هفته اخیر در بازار خودرو بوده‌ایم.

به گزارش فرارو، از اوائل مهرماه بازار خودرو با روند صعودی مواجه شد و این روند در ابتدای هفته نیز ادامه یافت، بطوری که در روز شنبه قیمت محصولات سایپا تا یک و نیم میلیون و قیمت محصولات ایران خودرو تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کند. قیمت انواع جک از سری محصولات کرمان موتور هم روز شنبه تا پنج میلیون تومان بالا رفت.

در این رابطه به عنوان مثال می‌توان به تیبا ۲ اشاره کرد که از پنج شنبه هفته گذشته ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد، اما در روز شنبه با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مواجه شد.

طی امروز و دیروز قیمت محصولات سایپا آرام گرفت و با افزایش قیمت همراه نشد، اما در مورد محصولات ایران خودرو رفتار دوگانه‌ای را طی دو روز اخیر شاهد بودیم، به نحوی که در برخی از محصولات با افزایش قیمت و در برخی دیگر با افزایش نرخ روبرو بودیم.
 
از بازار خودرو چه خبر؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید تغییرات قیمتی اخیر در بازار طبیعی بوده است

اتفاقات اخیر بازار خودرو، نوسانات قیمتی است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تغییرات قیمتی در یک هفته اخیر در بازار غیر طبیعی نبوده است، گفت: «این نوسانات عادی بازار است که رخ می‌دهد و هر دفعه بنا به دلایلی نظیر، افزایش تقاضا، وضعیت عرضه، سطح پیش‌فروش‌ها و... قیمت خودرو‌ها بالا پائین می‌شود.»

وی افزود: «در طول هفته گذشته بیشترین افزایش قیمت مربوط به مزدا بود که با توجه به قیمت ۳۰۰ میلیونی این محصول، نوسان دو، سه درصدی آن حدود ۸ میلیون تومان می‌شود، بنابراین هرچه قیمت خودرو بیشتر باشد، عدد نوسان نیز بالاتر خواهد رفت.»

این‌کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه بازار خودرو در حال حاضر با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار داشت: «با توجه به کاهش قدرت خرید مردم از یک طرف و افزایش قیمت خودرو از سوی دیگر، بازار چند وقتی است که در رکود به سر می‌برد.»

زاوه با تاکید بر اینکه با ادامه روندی که در بازار خودرو وجود دارد، احتمال اینکه قیمت‌ها در حاشیه بازار به زیر نرخ کارخانه نزول کند، زیاد است، گفت: «با توجه به خودرو‌های پیش فروش‌ شده‌ای که در بازار وجود دارد و از سوی دیگر رکودی که حکمفرما است، این احتمال داده می‌شود افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو حضور پیدا کرده‌اند، برای نقد کردن سرمایه خود در صورت تحویل خودرو، آن را زیر قیمت کارخانه بفروشند.»

وی اضافه کرد: «این اقدام می‌تواند به دو دلیل انجام شود، اول اینکه با توجه به رکود بازار خودرو افرادی که محصولی را پیش‌خرید کرده اند اگر بخواهند زود به سرمایه خود برسند، باید خودرو را زیر قیمت بازار به فروش برسانند، دوما نیز به دلیل ثباتی که در بازار وجود دارد، دیگر تقاضا‌های سفته بازانه در بازار خودرو وجود ندارد و نقدینگی این روز‌ها به سوی بورس رفته است، بنابراین این احتمال وجود دارد که افراد برای کسب سود بیشتر به سوی بازار سرمایه بروند.»
 

بیشتر بخوانید:


شیوه فروش خودرو در ایران کاملا ناکارآمد است
این‌کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه شیوه فروش خودرو در ایران کاملا ناکارآمد است، گفت: «به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ودخالت دولت در صنعت خودرو، این صنعت به هیچ وجه نتوانسته در مسیر درست خود گام بردارد، در این زمینه شاهد انحصار ایران خودرو و سایپا هستیم، از سوی دیگر در مقابل آن نیز شاهد قیمت‌گذاری دستوری و نابود شدن تولید در این دو خودروساز بوده‌ایم.»

زاوه ادامه داد: «این شیوه‌ای بوده که چندین دهه در صنعت خودرو اجرا شده است، اما خروجی آن هم نارضایتی مردم است و هم نارضایتی خودروساز، به عنوان مثال در سال گذشته اگر دولت خودروساز را مجبور نمی‌کرد، که خودرو‌های پیش فروش شده را با قیمت قبل از دی ماه سال گذشته به مشتری تحویل دهد، امروز بیش از یک میلیون خودرو تحویل معوق وجود نداشت.»

وی افزود: «بیشتر افرادی که خودرو ثبت‌نام کردند، نیاز فوری نداشتند و به قصد کسب سود، اقدام به پیش خرید کردند، حال چرا باید با این تصمیم دولت برای قیمت‌گذاری دستوری، سهام‌داران سایپا و ایران خودرو دچار ضرر و زیان هنگفتی شوند.»
 
از بازار خودرو چه خبر؟
کارشناسان معتقدند قیمت گذاری دستوری یکی از عوامل اصلی عقب افتادگی این صنعت است

قیمت‌گذاری دستوری به فساد منجر خواهد شد
این فعال صنعت خودرو با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری در هر کالا و محصولی به طور قطع به فساد منجر خواهد شد، اذعان داشت: «یکبار این فساد در مدیریت خودروساز به وجود می‌آید، یکبار در سیستم فروش و ...، تا زمانی که سرکوب قیمتی وجود داشته باشد، این وضعیت فساد زا در یک جایی خود را نشان می‌دهد.»

زاوه راه‌حل از بین رفتن این وضعیت را خروج دولت از صنعت خودرو در همه زمنیه‌ها دانست و اضافه کرد: «دولت باید عرضه را آزاد کند و از سوی دیگر با انحصار ایران خودرو و سایپا نیز مقابله کند، در صورتیکه دو خودروساز بزرگ گران‌فروشی کردند، دیگرانی که در بازار حضور دارند، می‌تواند محصول اقتصادی به بازار عرضه کنند.»

وی تصریح کرد: «معنی ندارد، اگر شرکت یا فردی که توانایی دارد برای تولید، دولت مجوز تاسیس خودروسازی به او ندهد، با این استدلال که تا به حال مجوز‌های زیادی داده، شده، اما اکثر آن‌ها به تولید ختم نشده، در این باره باید گفت، دولت می‌تواند مجوز‌هایی که به تولید ختم نشده را باطل کند و به کسانی که در عمل توانایی تولید دارند، مجوز تاسیس خودروسازی را اعطا کند.»

این‌کارشناس صنعت خودروتاکید کرد: «تا زمانیکه اولا در صنعت خودرو رقابت به وجود نیاید، دوما قیمت‌گذاری دستوری از میان نرود و سوما موانع کسب و کار از پیش پای خودروساز و قطعه ساز برچیده نشود، نمی‌توان انتظار بهبود عملکرد صنعت خودرو را داشت.»

زاوه با اشاره به انتطارات مشتریان از صنعت خودرو، اذعان داشت: «در حال حاضر مردم خواستار افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت‌ها و متنوع شدن محصولات هستند، خواسته‌هایی که منطقی است و دست‌اندرکاران این صنعت باید به آن‌ها پاسخ دهند، اما نکته این‌جاست که با وضعیت فعلی صنعت خودرو و دخالت‌های دولت، برآورده ساختن چنین خواسته‌هایی عملی نخواهد بود.»