فرارو- با افزایش میزان آلودگی هوا در روزهای اخیر، تهران و دیگر کلانشهرها حسابی به دردسر افتادند و همین امر باعث شد تا انگشت اتهام آلودگی هوا به سوی کیفیت بنزین نشانه گرفته شود. اما وزارت نفت بلافاصله در اطلاعیهای این ادعا را رد کرد.
به گزارش فرارو، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این اطلاعیه اعلام کرده که کیفیت سوخت تولیدی کشور برابر استاندارد است. در این اطلاعیه آمده که "طبق گزارش منتشره توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین بطور کامل رد میشود. "
پس از این اطلاعیه، رئیس سازمان ملی استاندارد هم به یاری وزارت نفت آمد و کیفیت بنزین را تایید کرد. نیره پیروز بخت در نشست خبری با رسانه ها، توپ را به زمین جایگاه داران سوخت انداخت و گفت که "تعدادی از جایگاه داران سوخت به دلیل کم فروشی و تاثیرگذاری در کیفیت بنزین پلمب شده اند. "
وی افزود: "در آبان ماه، ۲۱۵ مورد از پنج هزار و ۱۰۰ مورد نازل، در آذر ماه ۱۶۳ مورد از چهار هزار و ۹۷۸ مورد نازل و در یک هفته گذشته ۳۵ مورد از یکهزار مورد بازرسی نازل ها، کم فروشی داشته اند و از سوی کارشناسان این سازمان و وزارت نفت پلمب شدند. "
همین اظهارات رئیس سازمان استاندارد باعث شد تا در طول چند روز گذشته، جایگاه داران سوخت مورد انتقاد افکار عمومی ورسانهها قرار بگیرند. اما نایب رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت دوباره توپ را به زمین وزارت نفت انداخت و گفت که "علت بخش از آلودگی هوا را میتوان کیفیت بنزین دانست. اینکه گفته میشود پیمایش خودرو بر اساس میزان سوخت دریافت شده نیست نیز به کیفیت سوخت بازمی گردد. "
عطاپور ادامه داد: "به طور مثال فردی در گذشته ۳۰ لیتر بنزین دریافت میکرد و با خودروی خود که میزان متوسط مصرف آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ لیتر بنزین است، ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشت. در حالی که اکنون با ۳۰ لیتر سوختگیری ۲۵۰ کیلومتر یا کمتر پیمایش دارد. این موضوع به دلیل کم فروشی جایگاه دار نیست و به کیفیت بنزین مربوط است. "
واکنشها به تاثیر کیفیت بنزین در آلودگی هوا
پس از بالاگرفتن مناقشه میان وزارت نفت و جایگاه داران سوخت، برخی از کاربران شبکههای اجتماعی هم به این موضوع واکنش نشان داده اند و مدعی شده اند که احتمال بازگشت بنزینهای پتروشیمی وجود دارد. بنزینی که در سالهای ۹۰ و ۹۱ باعث آلودگی هوا شد و اثرات مخرب فراوانی داشت.
خبرگزاری ایرنا که وابسته به دولت است، در پاسخ به این ابهامات، در یک گزارش که به تازگی منتشر شده، نوشته است که "ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی در پتروشیمیها بیش از ۷۰ بوده، اما بررسی بنزین توزیع شده در تهران نشان میدهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر ۳۵ واحد است. از سوی دیگر در سالهای ۹۰ و ۹۱ دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین تولید آن در پالایشگاهها بود. "
بیشتر بخوانید:
در ادامه این گزارش آمده است: "اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون لیتر در روز است که ظرفیت تولید ۱۱۲ میلیون لیتر در روز است بنابراین منطقی نیست که خط تولید محصولات پتروشیمی متوقف شده و به جای آن بنزین تولید شود. زیرا اینکار علاوه بر هزینه بالاتر، باعث لطمه به صنایع پاییندستی و حتی صادرات محصولات خواهد شد. "
بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در واکنش به تاثیر کیفیت بنزین در آلودگی هوا گفته است که "محیط زیست قبلاً اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرفی نوع بنزین نیز مسئله نیست بلکه موتور سیکلتهای غیر استانداردی است که آلودگی ایجاد میکنند. همچنین در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع میشود، اما فعلا این مشکل نیست. "
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران هم گفته که "براساس گزارشات رسیده کیفیت بنزین تأثیری بر آلودگی هوا ندارد. " او ادامه داد: "طبق توضیحات سازمان محیط زیست استفاده از سوخت جایگزین در کارخانهها و همچنین فرسودگی خودروها باعث تشدید آلودگی هوا در تهران شده است. "
آلودگی هوا به کیفیت بنزین ربط دارد؟
محمد درویش، کارشناس محیط زیست چندی پیش در گفتگو با فرارو، درباره تاثیر کیفیت بنزین در آلودگی هوا گفت: "تاکید بر بهبود کیفیت بنزین و مسائل این چنینی آدرس اشتباه دادن و منحرف کردن افکار عمومی است. "
وی ادامه داد: "روزهای گذشته سازمان محیط زیست نامهای به شرکتهای خودروساز نوشته با این مضمون که خودروهایی که در حال پیش فروش است، قرار بوده بر اساس استاندارد یورو ۵ باشد، اما حالا این خودروها با استاندارد یورو ۴ تولید شده است. این کارها مشکل آلودگی هوا را حل نمیکند. "
درویش تصریح کرد: "سازمان محیط زیست باید تلاش کند تا قوانینی وضع شود که شهرداریها با قدرت بیشتری وضعیت حمل ونقل عمومی را بهبود ببخشند. نه اینکه تلاش شود تا این خودروهای فشل وارد شهر شوند و فضای شهری را تنگ وتنگتر کنند. "
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: "برای حل مشکل آلودگی تهران و کلانشهرها باید مدیریت شهری به نحوهای عمل کند که شهروندان مطمئن شوند که بیش از ۵ دقیقه منتظر اتوبوس عمومی و مترو نخواهند بود و بدانند که با ۲۰۰ متر پیاده روی به یک ایستگاه بی آر تی و یا ایستگاه مترو میرسند. برای این کار لازم است که شهرداری تهران یک پنجم ترنور مالی خود یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را به این موضوع اختصاص دهد. "
وی خاطرنشان کرد: "یک بار برای همیشه باید این اتفاق رخ بدهد. یعنی تعداد ناوگان اتوبوس رانی با کیفیت را ارتقا ببخشند و خطوط معوق مانده مترو را تکمیل وتعداد واگنها را افزایش دهند. "