bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۲۹۱۷

صنعت هوانوردي از تاخير و سقوط تا تغيير پياپي مديران

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۸


برخلاف اين گفته‌ي قديمي كه سالي كه نكوست از بهارش پيدا است؛ صنعت هوانوردي كشور عليرغم اينكه بهاري تقريبا آرام را سپري كرد از تيرماه با رخدادها و حواشي گوناگون، سالي رنگارنگ را پشت سر گذاشت و چند روز پاياني سال راهم بي‌رنگ نمانده و ...

تيرماه امسال در پي تصميمي يك‌باره خانلري- رييس سازمان هواپيمايي كشوري بر كنار و محمد علي ايلخاني - كه هيچ سابقه كاري از وي اعلام نشد - به عنوان سرپرست اين سازمان جايگزين شد و درحاليكه هنوز 24 ساعت از مراسم توديع و معارفه و ورود وي به سازمان هواپيمايي نگذشته بود، هواپيماي توپولوف 154 شركت هواپيمايي كاسپين كه از تهران عازم ارمنستان بود با 168 سرنشين در قزوين به گونه‌اي سقوط كرد كه قطعات اجساد مسافران اين پرواز از تشخيص هويت ساقط شدند و با گذشت 9 ماه از اين حادثه بي‌سابقه و بازخواني چند باره جعبه‌هاي سياه هواپيما، سفر كارشناسان روسي به ايران و بررسي عوامل سانحه در كشور، اعزام چند باره كارشناسان ايراني و قطعات هواپيما به روسيه و ...هنوز علت سانحه مشخص نشده و سازمان هواپيمايي منتظر اعلام نتيجه مكتوب از روسيه است.

ناگفته نماند كه كارشناسان هواپيمايي كشوري در اين حادثه به نتيجه رسيدند كه موتور توپولوف‌ها ايراد دارد، اما اين بارهم منتظر جواب روسيه و تاييد كارخانه سازنده آن مانده و خروج اين نوع هواپيما از ناوگان حمل ونقل هوايي كشور را به اعلام مكتوب روس‌ها موكول كردند البته خدا مي‌داند تا كي بايد منتظر جواب روس‌ها بود شايد تا آن موقع ديگر توپولوفي از سقوط جان سالم به در نبرده باشد كه پروازش متوقف گردد!

اما پس از گذشت كمتر از 10 روز از سانحه كاسپين، دوم مرداد ماه هواپيماي ايلوشين شركت هواپيمايي آريا به علت بالا بودن سرعت و مشاجره خلبان با مديرعامل اين شركت در كابين حضور داشت، در فرودگاه مشهد از باند خارج و با ديواره فرودگاه برخورد كرد كه در اثر اين سانحه 16 نفر جان باختند.

در پي بروز سوانح مختلف براي هواپيماهاي روسي متقاضيان حمل و نقل هوايي چشم و گوش خود را در انتخاب نوع شركت هواپيمايي و هواپيما باز كردند و اولين سوال‌شان هنگام خريد بليت نوع هواپيما و كسب اطمينان از روسي نبودن وسيله پروازشان شده است و اين ديدگاه آمار سفر با ناوگان روسي و شركت‌هاي هواپيمايي كه ناوگان روسي به ويژه توپولوف در اختيار دارند را نسبت به سال قبل كاهش داد.

اما شهريور ماه هم بدون سوژه نماند و زمزمه‌هاي بركناري ايلخاني از سرپرستي سازمان هواپيمايي كشوري مطرح و نهايتا سوم مهرماه رضا نخجواني - مدير عامل شركت هواپيمايي كيش اير از سوي مهدي هاشمي - قائم مقام سابق وزير راه - به عنوان رييس سازمان هواپيمايي كشوري منصوب شد.

در ادامه نيز سومين سانحه در حالي در فرودگاه مشهد رخ داد كه هنوز لاشه هواپيماي ايلوشين آريا پس از گذشت شش ماه مقابل ديدگان مسافران اين فرودگاه بود؛ چهارم بهمن توپولف شركت هواپيمايي تابان نيز به علت سرعت بالا هنگام فرود و نداشتن ديد كافي از باند خارج و دچار آتش‌سوزي شد و اين هواپيما هم به ويترين فرودگاه مشهد پيوست كه در پي اين حادثه 42 نفر از هموطنان زخمي شدند.

اما قائله به همين جا ختم نشد و مديرعامل شركت تابان و رييس سازمان هواپيمايي كشوري كه به اين منظور براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي حضور يافته بودند به دليل تهديد بر عدم حمايت اين شركت و لغو مجوز پروازهاي آن از سوي نخجواني، باهم درگير شدند كه اين موضوع منجر به توبيخ نخجواني از سوي نمايندگان مجلس و وزير راه و ترابري شد.


هر دم از اين باغ بري مي‌رسد ...
هنوز چند روز از اين مسائل نگذشته بود كه تحريف نام خليج فارس در مانيتورهاي مقابل مسافران در پرواز شركت هواپيمايي كيش اير دردسري دوباره براي سازمان هواپيمايي به پا كرد و در حاليكه وزير راه و ترابري فراميني مبني بر عذرخواهي مسوولان اين شركت از مردم و توبيخ آن ها صادر كرد، نخجواني اين موضوع را مشكوك دانست و اجراي دستورات وزير را منوط به حصول اطمينان از قضيه عنوان كرد.

و اين صنعت آخرين ماه سال را هم بي‌موضوع نماند و در دست‌انداز تغيير بيستمين مدير كه پنج ماه از عمر فعاليتش مي‌گذرد، قرار گرفته است؛ درصورتيكه با توجه به نزديك شدن به ايام نوروز و افزايش پروازها و تقاضاي سفر بايد به حصول ايمني و رعايت و نظارت دقيق مقررات و استانداردهاي سفرهاي هوايي توجه ويژه داشته باشد، توجهات به رفت و آمد رييس جديد سازمان هواپيمايي معطوف شده است.

البته رسانه‌ها به نقل از حميد بهبهاني اعلام كرده‌اند طي هفته جاري در اين باره تصميم گيري خواهد كرد و به دنبال گزينه جايگزين مي‌گردد.

البته جداي از اين حواشي، طي سال جاري 31 فروند هواپيما نيز وارد ناوگان شده است و مسوولان اين بخش درصدد تجهيز بهتر و بيشتر ناوگان با هواپيماهاي ايمن هستند.

با اين اوصاف، صنعت هوانوردي سالي پر از فراز و نشيب را طي كرد و بايد ديد در واپسين روزهاي سال جاري تغييرات جديد در اين بخش از وزارت راه به ساماندهي اين بخش كمك خواهد كرد و اين صنعت سال آينده را به خوبي‌ آغاز مي‌كند يا خير؟