bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۳۳۵

کمیته موقت صلح برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۹ آبان ۱۳۸۶

شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه نوبل صلح، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، اعلام کرد که «کميته موقت صلح» را تشکيل داده تا راه های کاهش تنش بين ايران و آمريکا را بررسی کند. 

عبادی، همچنین روز دوشنبه در نشستی خبری در کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، از تمامی ايرانيان خواست با توجه به نگرانی هايی که به گفته او «در زمينه احتمال حمله آمريکا به ايران وجود دارد»، در کارزاری صلح جويانه و با هدف جلوگيری از جنگ شرکت کنند. 

عبادی در مورد افزايش تنش بين تهران و واشينگتن، در مورد برنامه هسته ای ايران  گفت: «آنچه ما می خواهيم و به دو طرف هشدار می دهيم رعايت حقوق بين الملل است. نه آمريکا می تواند و اين حق را دارد که در مورد ايران خارج از ضوابط بين المللی عمل کند و نه ايران می تواند ديواری به دور خودش بکشد و بگويد که اين کشور با قطعنامه های سازمان ملل کاری ندارد.» 

عبادی از همه ايرانی ها چه در خارج و چه در داخل کشور دعوت کرد که به «کميته موقت صلح» بپيوندد و تشکيل شورای ملی صلح را فراهم بکنند.

به گفته وی قرار است که اين شورا راههای کاهش تنش نظامی بين غرب و ايران را مورد بررسی قرار دهد.

شيرين عبادی گفت: که شعار ما در کميته موقت صلح این است: «جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری» 

عبادی افزود: « آمريکا به دنبال بهانه برای دست اندازی به ثروت و نفت ايران است و ما نبايد چنين امکانی به اين کشور بدهيم و بايد به حقوق بين الملل احترام بگذاريم.»

شيرين عبادی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد احتمال وقوع جنگ بين آمريکا و ايران را جدی می داند، گفت: «متاسفانه گفتمان سياسی هر دو سو يعنی ايران و آمريکا روز به روز خشن تر می شود و مقامات آمريکايی اعلام کرده اند که گزينه نظامی هنوز روی ميز است.»

وی می گويد:« انرژی هسته ای حق مسلم ما است ولی ما حقوق ديگری هم داريم از جمله زندگی در صلح و داشتن امنيت. پافشاری در مورد يک حق نبايد موجب شود ما حقوق ديگر خود را از دست بدهيم.»
برچسب ها: شیرین عبادی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین