bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۳۶۶۸۰
رامین امینی زارع

دیپلماسی عمومی کشاورزی در کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
رامین امینی زارع*؛ دیپلماسی عمومی به اجرای برنامه‌های دولت اشاره دارد که هدف از آن اطلاع‌رسانی یا همراه کردن افکار عمومی است.
 
بخش کشاورزی ۱۹ درصد اشتغال کشور معادل چهار میلیون فرصت شغلی رافراهم می‌کند و ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور نیز مربوط به بخش کشاورزی است.
 
درشرایط کنونی ابتلای جهان به کوید ۱۹، بیش از پیش گفتگوی بخش کشاورزی با مردم احساس می‌شود.
 
در شرایط این بیماری، بسیاری از معادلات تغییر می‌کند وباید مقتضیات آن را به خوبی درک وتصمیم گیری کرد از جمله:

۱-ممکن است میزان تولید محصولات کشاورزی به دلیل میزان حضور نیروی کارومیزان دستمزد تغییر یابد.

۲-به دلیل مساِئل قرنطینه‌ای شرایط صادراتی بازار‌های هدف محصولات کشاورزی که بسیاری از آنان کشور‌های منطقه وهمسایه هستند ممکن است تغییر یابد، این درحالیست که فقط ایران با مشکل تحریم‌های گوناگون روبروست و کشور‌های دیگر امکان جایگزینی دارند.

۳-خدمات مورد نیاز بخش کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، آن چنان که سهم بخش خدمات در اقتصاد کشور ۵۴ درصد است که ۴۰ درصد از آن مربوط به حمل ونقل، عمده و خرده فروشی و همچنین خدمات مربوط به تامین غذاست.

۴-نقش دوسامانه اقتصادی مستقر و دیرپای بانک کشاورزی و بیمه کشاورزی در حمایت، تنسیق و مدیریت بخشی از ریسک‌های مالی در شرایط هم زمانی تغییر اقلیم و کرونا بسیار موثر و سودمند است.
 
شرح مساِئل خاص بخش کشاورزی در شرایط کرونا مجال دیگری می‌طلبد، اما آن چه روشن است ضرورت تفاهم، همراهی، گفتگو و تعامل بیشتر است.
 
اینک می‌طلبد همه ارکان دولتی و خصوصی کشاورزی کشور باتفاهم بیشتری برای تحقق اهداف بلند پیش روی بیاندیشند و بکوشند، در عین حال نگارنده که به جامعه روابط عمومی تعلق دارد، بسیاری از موضوعات را با دیپلماسی عمومی (Public Diplomacy) قابل حل می‌داند.

*مدرس مدیریت ریسک و بیمه
bato-adv
bato-adv
bato-adv