bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۳۶۹۴۵

چرا از تتلو در اینستاگرام استقبال می‌شود؟

چرا از تتلو در اینستاگرام استقبال می‌شود؟

تتلو طرفداران زیادی دارد؛ او ۲۱مین صفحه پرفالوئر اینستاگرام در میان صفحات ایرانی رو دارد و در چند روز اخیر، بیش از ۸۰۰هزار فالوئر جدید پیدا کرده و حالا بیشتر از ۴ میلیون فالوئر اینستاگرامی دارد. تعداد زیاد حامیان تتلو، نشانه‌ای از تغییر فرهنگ در جامعه است.

تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹

تتلو طرفداران زیادی دارد؛ او ۲۱مین صفحه پرفالوئر اینستاگرام در میان صفحات ایرانی رو دارد و در چند روز اخیر، بیش از ۸۰۰هزار فالوئر جدید پیدا کرده و حالا بیشتر از ۴ میلیون فالوئر اینستاگرامی دارد. تعداد زیاد حامیان تتلو، نشانه‌ای از تغییر فرهنگ در جامعه است.

به گزارش ایرنا، این روزها افراد زیادی، خصوصا از قشر دانشگاهی و تحصیل‌کرده، دیده می‌شوندکه با رویکردی انتقادی از امیر تتلو صحبت می‌کنند. آن‌ها عمدتا تتلو و طرفدارانش را فردی مبتذل می‌دانند و گاهی تمسخرش می‌کنند، گاهی از او متنفر هستند و گاهی او را نادیده می‌گیرند. اما واقعیتی که در بیرون از ذهنیت این افراد جریان دارد این است که تتلو هست و طرفداران زیادی دارد؛ مطابق با داده‌کاوی‌ها او ۲۱مین صفحه پرفالوئر اینستاگرام در میان صفحات ایرانی رو دارد و در چند روز اخیر و پس از شکستن رکورد لایو اینستاگرامی، بیش از ۸۰۰هزار فالوئر جدید پیدا کرده و حالا بیشتر از ۴ میلیون فالوئر اینستاگرامی دارد.

تعداد زیاد حامیان تتلو، نشانه‌ای از تغییر فرهنگ جامعه است. البته این تغییر اتفاق جدیدی نیست و چند سالی هست که نشانه‌های تغییر فرهنگی جامعه نمایان شده. اما کسانی که در «اتاق پژواک» خود گرفتارند و محیط بیرون خود را نمی‌بینند، مدام از خبر استقبال عمومی از تتلو، شگفت‌زده شده و می‌پرسند: «مگر ممکنه چنین کسی این قدر طرفدار داشته باشه؟» و سپس سریعا نتیجه می‌گیرند که جامعه دچار ابتذال شده است.

اما جامعه دچار ابتذال نیست. توسعه تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده جامعه ایران متکثر شده و دیگر سلایق و علایق مردم را تحت یک چارچوب و قالب از پیش‌تعیین‌شده نتوان دسته‌بندی کرد. اما باز هم یک سوال مهم باقی می‌ماند. چرا از بین این همه آدم، تتلو با ویژگی‌های خاصش این قدر محبوب شده است؟

عباس کاظمی در کتاب امر روزمره در جامعه پساانقلابی، در مورد «تولد اخلاق مصرفی» در طبقه متوسط صحبت می‌کند و می‌گوید: «مصرف در جوامعی که هنوز برم بنای شباهت‌پذیری سنتی یا ایدئولوژیک استوارند، زمینه تفرد و تفاوت را ایجاد می‌کند...در جامعه ایران هر قدر مصرف بین مردم گسترش یافت، آن‌ها متفرق و متنوع شدند». معنای این حرف چیست؟ یعنی این که با گسترش «اخلاق مصرفی» در میان ما طبقه متوسط، تنوع و تفاوت بین آن‌ها بیشتر شده است. اما باز هم چرا تتلو این قدر محبوب است؟

کاظمی می‌نویسد: «مصرف نقش دوگانه‌ای بازی می‌کند. ابتدا فرد را متفاوت از وضعیت گذشته می‌کند، سپس گونه‌های جدید زیستن را برای او ممکن می‌نماید، زمینه‌های ارتباطی جدیدی برای او فراهم می‌آورد، سبک زندگی و هویت جدیدی برای فرد ایجاد می‌کند و در نهایت طبقه متوسط جدید تقویت می‌شود». ربط این صحبت‌ها به تتلو چیست؟ تتلو شاید نمادی باشد از امکانِ داشتن سبک زندگی متفاوت در یک جامعه ایدئولوژیک. برای کسی که به دنبال سبک زندگی جدید است و سبک زندگی ایدئولوژیک را نمی‌پذیرد، تتلو جذابیت دارد چون نماد آشکاری از نافرمانی از این سبک زندگی است و شاید یکی از دلایل استقبال اینستاگرامی‌ها از او، در کنار سایر دلایل فرهنگی و اجتماعی همین باشد.

نکته آخر آن که «اخلاق مصرف»، در خیلی از مردم طبقه متوسط وجود دارد فقط نمود متفاوتی دارد. اینستاگرام، آن طور که عباس کاظمی می‌گوید، محیطی هست که «مصرف تظاهری» طبقه متوسط را نشان داده که گاهی در قالب نمایش سرمایه‌های فرهنگی بروز پیدا میکند- کاری که نگارنده و خوانندگان این یادداشت نیز ممکن است انجام دهند. لذا تجلی اخلاق مصرف فقط در میان حامیان تتلو نیست بلکه در افراد متفاوت دیگری نیز می‌تواند نمود پیدا کند.

برچسب ها: تتلو اینستاگرام
ریحانه
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
تقلیل موضوعی پیچیده و حیاتی در جهت شناخت اخلاقیات جامعه، به چنین سطحی از بحث به نظرم صحیح نیست.
اگر انسانیت ، شرافت و اخلاق را از یک جامعه بگیریم، چه باقی می‌ماند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اصلا و به هیچ وجه از طرفداری ایشون نیستم، نه صداش نه شعراش نه هیچیش رو دنبال نمیکنم و برام فرقی نداره

اماااااااا
این آدم خودشه ، اهل فیلم و ریا نیست
تو مجازی و واقعی 1 شکله
دقیقا رفته دنبال چیزهایی که میخواد و کارهایی ک دوست داره رو انجام میده

این چیزیه که همه آدما دوست دارن، پس به این دلیل حتی من هم که طرفدارش نیستم و حتی خیلی وقتا نظر مثبتی ندارم روش
این رفتارش رو تحسین میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
ریاکاری متظاهران به دین باعث شده این تتلوی چندش آور اینقدر معروف شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
اگه کاندید ریاست جمهوری شوم حتما او را رئیس ستادم میکنم.
ناشناس
Turkiye
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
با ارزش نیست
انتشار یافته: ۲۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
نمی شد دو سطر اضافه تر می‌نوشتی ولی یکم بیشتر توضیح می‌دادی
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
عبّاس جان ! سلام.شما جامعه شناس و جوانی(یا لا اقل جوان به نظر می رسی!) ، ولی من فیلسوفم و نیم قرن و دو سال زندگی کرده ام . در این مدّت، مرده های زیادی دیده ام و درباره مرده های زیادی شنیده ام. به عنوانِ یک فیلسوفِ نیم قرن و دو ساله عرض می کنم که اگر تتلو بمیرد، رکورد تشییع مَهوَش (خواننده ترانه معروفی درباره ماتحتِ کج !! ) شکسته شود !

مرحومِ محمّد رضای قُمشه ای از أبدال روزگار و از حکیمانِ بی بدیل دوره قاجار بود . ثَروت شخصی اش را بخشید تا مرهم گرسنگان این دیار باشد.در روز رحلتِ آن عالِم منزوی ، روحانی مُحتکر شهر -مرحوم کنی -هم فوت کرده بود . مردمان -همگی- به دنبالِ روحانیِ محتکرِ شهر روان بودند و جسد بیجان مرحوم قُمشه ای را دو روز بعد در گوشه مسجدی که درس می داد پیدا کردند. این نه بر ارزش آن روحانی "محتکر گندم" می افزاید و نه اندکی از ارج و قُرب مرحوم "آمَمد رضا" می کاهد.

معصومه عزیزی بروجردی (معروف به مَهوَش) هفت یا هشت سال قبل از تولّد من مُرد . هفت کچلون و رمضون یخی ، خلقی را به دنبالِ خود خروار کردند !

فقط فرقش این است که مهوش یتیم داری می کرد ، امّا کلّ دارایی تتلو در "هفت کچلون" جدید و "محتوای مصنوعیِ ترانه مهوش!" که در حمامش گذاشته خلاصه می شود !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
علت جذاب بودنش صداقت اوست
خود را بهتر از آن چیزی که هست نشان نمی دهد شاید حتی خود واقعی او بهتر از نمود ظاهری او باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
تتلو بخاطر اینکه مخالف شماست محبوبه فقط همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
خیلی ها فقط میان اینستاگرام که فالو کنند . اینها از گربه تیلور سویفت گرفته تا خر شرک همه رو دنبال می کنند . تتلو هم یه آدم بی چاک و دهن ، عشق می کنند برن تو لایوش فحش رکیک بشنوند. باور کنید . حداقل سی چهل درصد اینستابازها همین اند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
پدر سوخته تر از تتلو ندیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
چون سلطان هست و همیشه حقش ضایع شده حرف خیلی از طرفداراشو میزه به قول خودش داره میسوزه باروشنایی از سوختنش راه به ما نشون میده
تتلیتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
تتلو فقط واقعیت هارو گفته و مردم جراًت روبرو شدن با حقیقت را ندارند و بخاطر همین از تتلو نفرت دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
حال همه مردم از اینکه از سلبریتی هاوازدواج و مثلا در اغوش وغیره روبه نمایش میذارید بهم میخوره آخه بیسوادها اگه اونا باسواد باشند نباید اجازه بدن که اینجوری تبلیغ بشن واقعا متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دمش گرم لااقل اگه بد هس تظاهر به خوب بودن نمیکنه مثل خیلی ها...دمش گرم.دسخوش
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خودش کیه تا در مورد طرفداراش حرف بزنی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
بازم دمش گرم هرچی هست برای خودشه حدالاقل آزارش به مردم بدبخت نمیرسه
فقط یه کم مشکل داره اونم به خاطر مصرف دود هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
معمولا الاغ ها احوال هم نوع خودشان را می گیرند.
حالا یک کثافت الاغ مثل تتلو با عرض پوزش از جامعه محترم الاغ ها که این کثافت را با آنها مقایسه کردم شده نقل محافل
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
وقتی جامعه متدینین ریاکار نا امید بشن نتیجه این میشه که مردم به امثال تتلو امید وار بشن
سایه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
افرادی در جامعه هستن که فکر میکنن باید برای تمام اقشار جامعه تعیین تکلیف کنند و فقط اینها هستن که درست فکر میکنن . اصولا متولدین دهه شصت به قبل هم هستن . با احترام باید بپذیرن که نمیتونن جامعه رو تغییر بدن و تفکرشون منسوخ شده و تارخ مصرفش گذشته ... دنیا توجهی به تفکر انسانها نمیکنه و مسیر خودش رو میره و تغییراتش رو اعمال میکنه ، چه ما انسانها بپذیریم و بپسندیم و چه نه ...
سرباز امام‌عصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
شما دهه‌هفتادی‌ها مملکت و "اسلام" رو بویژه نابود می‌کنید. یه مُشت آدم لاابالی و ضددین به معنای حقیقیِ کلمه هستید. ما نباید از اسرائیل و آمریکا بترسیم؛ ما باید از نسلِ دهه‌هفتاد به بعد بترسیم که تهدیدی بالقوه‌اند برای "اسلام".