مرکز پژوهشهای مجلس پیشبینی کرد: به نظر میرسد بیماریهایی نظیر کووید، رفتاری فصلی داشته باشند؛ لذا انتظار میرود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم.
کرونا در پاییز اوج میگیرد؛ این را مرکز پژوهشها در گزارشی پیشبینی کرده است.
در این گزارش که با عنوان «ملاحظات و الزامات کرونایی آموزشوپرورش برای سال تحصیلی آینده ۱۳۹۹-۱۴۰۰» منتشر شده، آمده: «بر اساس اظهارنظر مقامات رسمی وزارت بهداشت، در فصل پاییز کووید – ۱۹ دوباره اوج میگیرد، هم زمان آنفلوانزا نیز به پیک خود میرسد. همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیستها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد، ولی زمان و بزرگی آن بهدرستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحتتأثیر عوامل مختلف است. به نظر میرسد بیماریهایی نظیر کووید، رفتاری فصلی داشته باشند؛ لذا انتظار میرود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم؛ بنابراین به رغم مشکلات و چالشهای کرونایی که وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جاری با آنها مواجه است با توجه به پیش بینی آغاز موج دوم در فصل سرما یا پاییز ۱۳۹۹، در ادامه به بایستههای این وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و کارکنان، ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و تقویت آموزشهای الکترونیکی و تلویزیونی پرداخته میشود».
پیش از این مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشهای قبلی خود به بایستههای سال تحصیلی فعلی پرداخته بود و پیشنهادهایی برای ادامه سال تحصیلی ارائه کرد. طبق گزارش مرکز پژوهشها، «آموزشهای تلویزیونی مکمل فرایند یادگیری است و ازهمینرو بعد از بازگشایی مدارس، به مدت حداقل دو هفته آموزش حضوری جبرانی و رفع اشکال برگزار شود، از ظرفیت روزهای پنجشنبه، افزایش ساعت تدریس روزانه و شیفت مخالف مدارس تکنوبته استفاده شود. آزمون سراسری حداقل به مدت دو هفته بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم برگزار شود، مدارس به تناسب کنترل ویروس کرونا در استانهای مختلف با حذف سلامت دانشآموزان و کاهش تراکم کلاسی برگزار شود، امتحانات و ارزشیابیهای پایانی بر ۷۰ درصد محتوای آموزشدیده حضوری قبل از شیوع ویروس کرونا، تمرکز یابد».
حالا در این گزارش به ملاحظات و الزامات سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ پرداخته شده و در آن به مواردی مانند بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری، آموزشهای الکترونیک و مجازی آموزشوپرورش و آموزشهای تلویزیونی پرداخته است. ضمن اینکه در این موارد به نکاتی مانند اصلاح قانون، کاهش تراکم کلاسی، ارزیابی کیفیت یادگیری سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، ثبتنام در مدارس دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی جدید، رعایت ملاحظات بهداشتی در مدارس، اجرای قوانین، تدوین ضوابط حکمرانی آموزشهای مجازی، الزامات مدیریتی و اجرائی آموزشهای مجازی، ادامه روند آموزش تلویزیونی و گسترش و کیفیتبخشی به آموزشهای تلویزیونی، اشاره کرده است. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به لزوم اصلاح قانون بازگشایی مدارس آمده: «اصلاح قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال مصوب ۱۸/۶/۱۳۷۶ بهنحویکه درخصوص زمان آغاز و پایان سال تحصیلی و نیز زمان برگزاری امتحانات پایانی از انعطافپذیری لازم جهت جبران عقبماندگیهای ناشی از تعطیلات مختلف ضمن سال تحصیلی برخوردار باشد».
در ادامه به ضرورت کاهش تراکم کلاسها اشاره شده: «کاهش تراکم کلاسی با روشهای مختلفی همچون: استفاده از نوبت مخالف مدارس به این نحو که دانشآموزان را به دو گروه تقسیم کرد و گروه اول نوبت صبح و گروه دوم نوبت بعدازظهر در مدرسه حضور یابند. کاهش زمان آموزش دروس با استفاده از ظرفیت تعطیلات آخر هفته به این نحو که زمان ارائه هر درس را میتوان با تمرکز بر ارائه و تدریس نکات مهم، محولکردن تکالیف به دانشآموزان و استفاده از تعطیلات آخر هفته به یکسوم یا نصف کاهش داد و در نتیجه دانشآموزان بهجای ماندن ۶ ساعت یا بیشتر در محیط مدرسه، ۲ الی ۳ ساعت در مدرسه میمانند. نوبتیکردن زمان حضور دانشآموزان در مدرسه و کلاس درس به صورت یک روز در میان، زیرا که هماکنون بسیاری از کلاسهای درسی از تراکم بالایی تا حدود ۴۵ نفری برخوردارند».