یکی از مهمترین چالشهای ایران نرخ بالای بیکاری خصوصا در بین جوانان است. به گزارش تسنیم بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نشان میدهد که در سال ١٣٩٨، ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودهاند. در بین جوانان با تحصیلات عالی نرخ بیکاری به ۴۳.۵ درصد میرسد که بسیار نگرانکننده است. این در حالی است که بسیاری از شرکتها، کارخانهها، استارتآپها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ از مشکلات خود در یافتن نیروی کارآمد و مفید گله دارند. موضوعی که با این حجم از بیکاری در بین تحصیلکردهها همخوانی ندارد و به نظر میرسد یکی از مشکلات در گسترش معضل بیکاری فقدان حلقه واسط بین کارفرما و کارجو باشد.
در گذشته صفحات نیازمندیها یا بنگاههای کاریابی اصلیترین راه برای جذب نیرو توسط کارفرمایان بود، اما با گسترش اینترنت و رونق آن وبسایتها جای صفحات نیازمندیها را گرفتند. امروزه ابزارهای آنلاین متنوعی برای کاریابی و آگهی استخدام وجود دارد که با کمی جستجو میتوانید آنها را پیدا کنید. این ابزارها به کارجو کمک میکنند تا از بین گستره وسیعی از شرکتها و مشاغل گزینه مورد نظر خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند و کارفرمایان نیز بدون نیاز به هزینههای اضافی از طریق این سایتها به طیف گستردهای از منابع انسانی بالقوه برای شرکت خود دسترسی پیدا کنند.
اما به عنوان کارفرما کدام پلتفرم آگهی استخدام بیشتر میتواند به ما کمک کند؟ کدامیک پرطرفدارتر است؟ کدام هزینه کمتری دارد؟ کدامیک برای کسب و کار آنها مناسبتر است و کدام امکانات بهتری دارد؟ ما در این مطلب به بررسی این ابزارها پرداختهایم تا شما به عنوان کارفرما و کارجو بتوانید انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشید.
ایران تلنت؛ ۸۹۰ هزار تومان
ایرانتلنت (Iran Talent) یکی از قدیمیترین وبٰسایتهای آگهی استخدام است که فضایی حرفهای و جامعه کاربری نسبتا بزرگی هم دارد. یکی از شاخصها برای بررسی میزان محبوبیت و بازدید هر وبسایتی توجه به رتبه الکسای آن است. رتبه الکسای ایرانتلنت در ایران ۳۳۹ است که در مقایسه با سایر گزینههای بررسی شده در این مقاله متوسط محسوب میشود.
ایرانتلنت در بین کارفرمایان حوزه صنعت محبوبیت دارد و بسیاری از شرکتهای بزرگ از این پلتفرم استفاده میکنند. البته شرکتهای بزرگ سعی میکنند آگهی استخدام خود را در چندین پلتفرم ثبت کنند تا بتوانند به جامعه کاربری همه آنها دسترسی داشته باشند.
ایران تلنت بستههای متنوعی ارائه میکند تا کارفرمایان بتوانند بر اساس نیاز خود از آنها استفاده کنند. هر چه تعداد آگهیها و مدت اعتبار بستهها بالاتر میرود قیمتها به ازای هر آگهی پایینتر میآید. مثلا بسته ۲ هفته ترکیبی شامل ۲ آگهی است که به مدت دو ماه روی سایت نمایش داده میشوند و کارفرما به مدت دو هفته دسترسی به بانک اطلاعات رزومهها را دارد. این بسته ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت دارد.
قیمت تک آگهی بدون دسترسی به بانک رزومهها نیز ۸۹۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است؛ بنابراین میتوان گفت با توجه به قدمت ایرانتلنت در صورتی که شما شرکت بزرگی هستید و مداوما اقدام به استخدام نیروی جدید میکنید استفاده از بستههای این شرکت میتواند برای شما مناسب باشد، اما قیمت یک آگهی آن در مقایسه با سایر سرویسها بسیار بالاتر است.
جابینجا؛ ۹۰ هزار تومان
رتبه الکسای جابینجا ۸۱ است که نشاندهنده تعداد بازدید بالا و احتمالا جامعه کاربری بزرگ آن است. رابط کاربری پنل این وبسایت هم کاربرپسند و راحت است. جابینجا بیشتر در بین شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها محبوب است و شرکتهای فعال در حوزه صنعت و کارخانهها کمتر در آن آگهی قرار میدهند. بسیاری از شرکتهای بزرگ حوزه فناوری کشور در این وبسایت صفحه ویژه خود را دارند که میتوان فهرست فرصتهای شغلی آنها را مشاهده کرد.
هزینه یک آگهی در جابینجا ۹۰ هزار تومان است که قیمت نسبتا مناسبی محسوب میشود و شما اولین آگهی خود را هم میتوانید با ۵۰ درصد تخفیف در این وبسایت ثبت کنید. آگهی شما تا ۳۰ روز اعتبار دارد و جابینجا تضمین میکند که حداقل ۲۰۰ رزومه مرتبط با آگهیتان دریافت کنید.
دیوار؛ ۴۰ هزار تومان
دیوار به عنوان بزرگترین وبسایت ثبت آگهی در کشور بخشی ویژه استخدام دارد. در این بخش کارفرما میتواند آگهی مورد نظر خود را ثبت کند و کارجو نیز با استفاده از ابزارهای پیشرفته فیلتر به آگهیهای مرتبط با علایق خود دست پیدا کنند. تفاوت دیوار با سایر پلتفرمها در این است که این وبسایت عمومیتر است و «استخدام» فقط یکی از دستههای آگهی در آن است. بر اساس آماری که این شرکت ارائه کرده به نظر میرسد در حوزه استخدام، دیوار در شهرستانها محبوبیت بالایی دارد. رتبه الکسای دیوار ۱۰ است که به این معنا است که یکی از پربازدیدترین وبسایتهای ایرانی است.
هزینه یک آگهی در دیوار ۴۰ هزار تومان است که در بین همه ابزارهای معرفی شده در این مقاله ارزانترین محسوب میشود. هر آگهی تا یک ماه اعتبار دارد و متقاضیان مستقیما با کارفرما در ارتباط خواهند بود. در واقع متقاضیان آگهی شما را میبینند و مستقیما از طریق چت دیوار یا شماره تماسی که ثبت کردهاید با شما تماس میگیرند و مذاکره میکنند.
قیمت پایین آگهی استخدام در دیوار آن را به مناسبترین گزینه برای کسبوکارهای کوچک در سراسر کشور تبدیل میکند. در دیوار نیازی نیست شما بستههای ترکیبی با تعداد آگهی بالا خریداری کنید تا صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و فقط در صورت نیاز به استخدام با پرداخت مبلغی کم میتوانید آگهی خود را ثبت کنید و نیروی مورد نظر خود را استخدام کنید.
ای استخدام؛ ۸۹ هزار تومان
ایاستخدام پلتفرمی است که کمی متفاوت از سایر پلتفرمهای استخدامی است. این پلتفرم سعی کرده جایگزین مناسبی برای صفحات نیازمندیهای شغلی روزنامهها باشد. در این وبسایت علاوه بر آگهیهای استخدام شرکتهای بزرگ و کوچک، فراخوانهای استخدام بانکها، موسسات، سازمانها و ادارات دولتی و… نیز یافت میشود. همچنین اخبار و اطلاعات لازم برای ثبت نام در آزمونهای استخدامی در این وبسایت موجود است.
عامل محبوبیت این وبسایت همین فراخوانهای استخدامی است که به طور کامل و دقیق روی وبگاه قرار میگیرد و علاقهمندان به استخدام در ادارات دولتی میتوانند تمام آزمونها را از طریق این وبسایت پیگیری کنند و در صورت تمایل در آنها ثبت نام کنند.
رتبه الکسا ایاستخدام ۱۱۳ است که شاخصی است که نشاندهنده تعداد بازدید بالای این وبسایت است. هزینه درج هر آگهی در ایاستخدام ۸۹ هزار تومان است که ۱۰ روز اعتبار دارد.
کاربوم؛ ۱۶۰ هزار تومان
کاربوم یکی از جدیدترین پلتفرمهای آگهی استخدام است. این شرکت اواخر سال ۹۴ با نام تلنتیاب آغاز به کار کرد و بعدتر نام خود را به کاربوم تغییر داد. در این وبسایت انواع آگهیهای استخدام کسب و کارهای بزرگ و کوچک یافت میشود و کار کردن با آن نیز ساده است.
رتبه الکسا کاربوم در حال حاضر ۶۲۸ است. هزینه یک تا دو آگهی در کاربوم ۱۶۰ هزار تومان است و ۳۰ روز اعتبار دارد. کاربوم در این بسته پایه ۵۰ رزومه را برای کارفرما گارانتی میکند. بستههای دیگری برای کسبوکارهای بزرگتر یا نیازهای استخدامی بیشتر نیز در نظر گرفته شده که به صرفهتر هستند.
ایران استخدام؛ ۵۰ هزار تومان
ایران استخدام با رتبه الکسا ۱۸۵ یکی از محبوبترین ابزارها برای کارجویان و کارفرمایان است. این وبسایت علاوه بر امکان ثبت آگهی استخدام محصولات و بستههای آموزشی مثل نمونه سوالات آزمونهای استخدامی سازمانها و ادارات را هم ارائه میکند و محبوبیت اصلی آن نیز به دلیل ارائه همین محصولات است.
ایران استخدام بستههای متنوعی برای ثبت آگهی ارائه میدهد که در ادامه مشاهده میکنید:
هزینه بسته برنزی که شامل یک آگهی است و ۱۵ روز اعتبار دارد در تهران ۵۰ هزار تومان و در شهرستان ۴۵ هزار تومان است. همچنین بسته نقرهای آن که قابلیتهای بیشتری دارد و شامل ۱ تا ۴ آگهی و ۳۰ روز اعتبار است، ۸۵ هزار تومان است.
جاب ویژن؛ ۱۳۵ هزار تومان
جابویژن از جمله شرکتهای متاخرتر فعال در حوزه استخدام و کاریابی است که بسیاری آن را با نمایشگاههای کاری که با همکاری شرکتها برگزار کرده میشناسند. این وبسایت تمام امکانات معمول و مرسوم یک وبسایت آگهی استخدام را در قالب رابط کاربری ساده و تمیز ارائه میدهد.
رتبه الکسا جابویژن ۲۶۶ است و هزینه ثبت یک آگهی استخدام در آن ۱۳۵ هزار تومان است که ۶۰ روز اعتبار دارد.
نتیجه: کدام پلتفرم مفیدتر است؟
بر اساس بررسی که روی امکانات، قیمت، رتبه الکسا و میزان تمایل شرکتهای معتبر به استفاده از خدمات هر یک از وبسایتهای فوق صورت گرفته میتوان گفت که شما باید بسته به نیاز خود یکی از این ابزارها را انتخاب کنید.
اگر یک استارتآپ کوچک هستید که میخواهید فردی متخصص را به تیم خود اضافه کنید شاید بهترین گزینه برای شما جابینجا، جابویژن یا کاربوم باشد. اگر شرکت بزرگی هستید که میخواهید بهترینها را جذب کنید بهترین کار استفاده همزمان از چند پلتفرم مثل ایرانتلنت، جابینجا، کاربوم و… است. اگر کسب و کار کوچکی در تهران یا شهرستان هستید دیوار با توجه به محبوبیت بالا خصوصا در شهرستانها میتواند گزینهای عالی و کمهزینه باشد. اگر سازمان یا اداره دولتی هستید واگر استخدام شما از طریق آزمون صورت میپذیرد بهترین کار همکاری با ایاستخدام و ایران استخدام است.
از نظر هزینه، دیوار کمترین هزینه را برای ثبت آگهی استخدام دریافت میکند و ایرانتلنت بالاترین قیمت را ارائه میدهد. از نظر میزان بازدید از آگهی استخدام و دیده شدن فرصت شغلی نیز هر چه در پلتفرمهای بیشتری آن را ثبت کنید جوامع متنوعتری آن را مشاهده میکنند، اما اگر فقط رتبه الکسا را ملاک قرار دهیم (که کافی نیست!) بعد از دیوار که البته گستره فعالیت آن خیلی عمومیتر و متنوعتر است، در بین پلتفرمهای اختصاصی ثبت آگهی، جابینجا در رتبه اول قرار میگیرد