فرارو- در حالیکه این روزها بازار خودرو بسیار آشفته است، به طوریکه قیمت پراید به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، حسن روحانی رئیس جمهوری نسبت به وضعیت آشفته بازار خودرو انتقاد کرده است.
به گزارش فرارو، حسن روحانی در یکصد و شصت و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه با توجه به واقعیت افزایش تولید و عرضه خودرو در دو ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته،
نباید شاهد عدم تعادل در بازار خودرو باشیم، گفت: اخلال در چرخه توزیع، عرضه و فروش کالا و ایجاد آشفتگی در بازار هم زندگی و معیشت مردم و هم آرامش روانی جامعه را دچار مشکل میکند.
وزارتخانه بی وزیر بهتر از این نمیشودامیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در
گفتگو با فرارو با اشاره به صحبتهای خودرویی حسن روحانی رئیس جمهوری و انتقاد او از وضعیت آشفته بازار خودرو، گفت: نکته طنز ماجرا اینجاست که دولت خود باید، جوابگوی این وضع باشد، اما حال مدعی این داستان شده، در این رابطه چند نکته وجود دارد، اول اینکه در حال حاصر صنعت و بازار خودرو متولی ندارد، بیش از چهار ماه است وزارت صمت با سرپرست اداره میشود.
وی افزود: رحمانی وزیر اسبق نیز به دلیل ناکارآمدی از سوی روحانی برکنار شد و شریعتمداری نیز به دلیل فرار از استیضاح مجلس، استعفاء داد، بنابراین با چنین وضعی معلوم میشود که وزارت صمت، بیش از سه سال است که وزیر شایسته ندارد، حال دولت باید پاسخگو باشد که چرا چنین وضعیتی وجود دارد و اینکه دلیل این همه تاخیر در معرفی وزیر چیست، آن هم در این وضعیتی که کشور در آن قرار دارد و از همه طرف فشار وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
کاکایی اظهار داشت: دوما دولت مدتها است که میخواهد بخش صنعت و معدن را از بازرگانی جدا کند و یک وزارتخانه جدید تشکیل دهد، این مطلب یعنی سیاست گذاری غلط و نداشتن برنامه راهبردی، سی سال است این وزارتخانه در حال اذغام شدن و جدا شدن است و بعد از این همه آزمون و خطا مشخص نشده برای دولت که چه سیستمی مناسب است، در صورتیکه به اعتقاد بنده توجیهاتی که در مورد این جدا شدن مطرح میشود، به هیج عنوان قابل قبول نیست.
این استاد دانشگاه بیان داشت: سوما ما به دلیل اینکه یک فردی نداریم که بتواند تشکیلات عریض و طویل صمت را اداره کند، دولت به دنبال وزارتخانه جدید است، این یک ایراد ساختاری است، که بعد از این همه سال ما یک فردی که بتواند سکاندار صنعت، معدن و تجارت شود را نتوانسته ایم، پرورش دهیم، در صنعت خودروسازی نیز همین وضعیت وجود دارد، ببینید در این چند سال در دو شرکت ایران خودرو و سایپا چند مدیر عوض شده اند، در واقع میتوان گفت ساختارها غلط هستند و تا زمانیکه چنین نظامی پابرجاست وضعیت صنعت و بازارخودرو و همچنین سایر بازارهایی که امروز مشاهده میکنید که با تلاطم و افزایش قیمت روبرو هستند، همین منوال فعلی خواهد بود.
بازار خودرو این روزها حتی صدای حسن روحانی را نیز در آورده است
وقتی استراتژی نداریم، پراید نیز میشود ۱۱۰ میلیون تومان
وی با تاکید بر اینکه در کشور ما یک استراتژی توسعه صنعتی نداریم که بر پایه آن بتوانیم صنایع استراتژیک خود از جمله خودرو را به جلو هدایت کنیم، اضافه کرد: آمدهایم ساختار را عوض کردهایم، اما مهندسی جایگاهها مطابق با سختارهای قبلی هستند، معلوم است که در چنین وضعیتی، خروجی این سیستم پراید ۱۱۰ میلیونی است، حال این که همیشه مسئولان مدعی هستند که چرا این وضعیت اینگونه است!؛ سوالی است که آنها باید خود پاسخش را بدهند، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه ساختارها به شدت قدیمی است، نمیتوان جواب درستی برای آن دریافت کرد.
کاکایی با اشاره به اینکه یکی از علتهایی که امروز وضعیت بازار خودرو و بازارهای موازی آن بدین شکل درآمده، غوطه ور شدن مسئولان امر به مسائل روزمره است، ادامه داد: در همین بازار خودرو، شما نقش مجلس را ببینید، در حالیکه آنها باید بر کار دولت نظارت کنند و قوانین راهگشا تصویب کنند، مدام به دنبال ارائه طرحهایی هستند که بازار را کنترل کنند، همان کاری که دولت انجام میدهد، نتیجه، اما همیشه برعکس شده، هر زمان که قرار شده با پیش فروشها و یا نظارتها بازار را کنترل کنند و مانع از افزایش قیمتها شوند، درست برعکس اتفاق افتاده و خودرو گرانتر از قبلش شده است، بنابراین این سیکل معیوبی که تکرار میشود و نتیجه اش جزء گرانی چیز دیگر نیست، معلوم میشود که این راچرخهای که مدام به کار گرفته میشود، به کل غلط است و باید تغییر ساختار انجام شود.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: اگر بازار را به حال خود رها کنند، قدر مسلم وضعیت قیمتها بهتر از این وضعیت فعلی خواهد بود، دولت و مجلس باید تولید را دریابند، در حال حاضر مسئله اصلی در صنعت خودرو افت تولید است، اگر دولت ومجلس بتوانند تولید را حمایت کنند، آن زمان است که قیمتها نیز متعادل میشود، به بیان دیگر با افزایش تولید، میزان عرضهها افزایش خواهد یافت و به دنبال آن با برابری عرضه و تقاضا، بازار بالانس میشود، در حال حاضر به هیچ عنوان بازار خودرو قابل کنترل نیست، بنابراین به جای اینکه مدام تلاشم کنیم این بازار را کنترل کنیم، در حالیکه این توانایی وجود ندارد، باید مسیری را برویم که تولید اولویت اول همه باشد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تولید خودرو بسیار بالا است، گفت: دولت باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، با همکاری مجلس، موانع تولید و کسب و کار و همچنین تولید خودرو را از سر راه بردارد و موجبات افزایش تولید را فراهم آورد، در غیر این صورت بازار خودرو سروسامان نخواهد گرفت.
در کشور ما عادی هست