فرارو- همزمان با درگذشت محمدرضا شجریان استاد نامآشنای موسیقی سنتی ایرانی جستجوهای مرتبط با او در اینترنت بهشدت افزایش پیدا کرد. اطلاعات موتور جستجوی گوگل نشان میدهد از روز سهشنبه که دور تازهای از اخبار درباره بستری شدن او در بیمارستان منتشر شد، میزان سرچ عبارت شجریان افزایش پیدا کرده و در روز پنجشنبه، پس از اعلام و تایید خبر درگذشت او به اوج رسید. دامنه جستجوهای مرتبط با این موضوع به دیگر اپلیکیشنها هم سرایت کرده است، مثلا اطلاعات مسیریاب بلد نشان میدهد در روز پنجشنبه کاربران این اپلیکیشن ۱۱ برابر بیشتر از روزهای عادی لوکیشن بیمارستان جم را جستجو کردهاند تا به تجمع دوستداران شجریان در جلوی بیمارستان بپیوندند. در همان روز جستجوی عبارت بهشت زهرا در مقایسه با پنجشنبه قبل ۵۵ برابر و در مقایسه با روز چهارشنبه همان هفته ۳۳۴ برابر بیشتر شد.
از روز جمعه افراد خود را برای سفر به مشهد و حضور در مراسم خاکسپاری پیکر در آرامگاه فردوسی آماده کردند. اطلاعات بلد نشان میدهد عبارت آرامگاه فردوسی هم در این روز ۲۰برابر بیشتر از روزهای قبل جستجو شده است. بهشکلی شگفتانگیز میزان جستجوی خود عبارت شجریان روی نقشه بلد ۵.۵ برابر شده است.
بررسی اطلاعات گوگل هم نشان میدهد در پنج سال گذشته، حتی در زمانهایی که شایعه درگذشت او یکی پس از دیگری منتشر میشد، جستجو برای کلمه شجریان هرگز تا این اندازه افزایش پیدا نکرده است. تا قبل از اعلام رسمی خبر درگذشت او مردم در گوگل دنبال قطعهها و آهنگهایی بودهاند که توسط خودش یا پسر بزرگش همایون شجریان تهیه شده است. در فاصله یک سال گذشته، اما وضع فرق کرده. چون بیماری محمدرضا شجریان به اوج رسید و او را چند بار متوالی در بیمارستان جم بستری کردند. جستجو برای این بیمارستان در همین بازه یک ساله افزایش پیدا کرده است و در کنار این مسئله کاربران گوگل دنبال اطلاع گرفتن از اخبار مربوط به درگذشتش بودهاند. انتشار شایعههای مختلف که با هر بار بستری شدن شجریان شدت پیدا میکردند باعث شده تا عبارتهایی مثل «آیا شجریان درگذشت؟»، «فوت شجریان امروز»، «استاد شجریان فوت کرد»، «عکس تسلیت شجریان»، «خاکسپاری شجریان»، «تشییع شجریان» و مهمتر از همه «درگذشت محمدرضا شجریان» بهطور مداوم در گوگل جستجو شود.
سرانجام در روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه خبر درگذشت شجریان برای آخرین بار منتشر، اما این بار تکذیب نشد. جستجوی عبارتهای مربوط به این اتفاق از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه شدت پیدا کرد و در ساعت ۱۷ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه به اوج رسید.
بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی دیگر عبارتهایی بودند که میزان جستجو برای آنها پس از درگذشت شجریان افزایش پیدا کرد. افرادی که این کلمهها را در کادر جستجوی گوگل نوشتهاند، در حقیقت با موضوع درگذشت محمدرضا شجریان مرتبط بودهاند.
برای همین عبارت «شجریان بهشتزهرا»، «مراسم شجریان در بهشتزهرا»، «آرامگان شجریان»، «جلوی بیمارستان جم» و «بیمارستان جم شجریان کجاست» در همین بازه زمانی یعنی از روز پنجشنبه بهشکلی چشمگیر رشد داشته است.
مسئله متفاوت، اما این بار چیز دیگری است؛ برخلاف دیگر وقایع که معمولا انتشار اخبار تنها به تحریک حس کنجکاوی افراد منجر میشود و آنها را وادار میکند به گوگل مراجعه کنند، اطلاعات مسیریاب بلد نشان میدهد مردم پس از درگذشت محمدرضا شجریان علاوه بر سرچ اینترنتی دست بهکار شدهاند و با جستجوی عبارتهای بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی قصد داشتهاند خودشان را به تجمع هواداران داغدار او برسانند. یادتان که نرفته؛ از همان روز پنجشنبه جستجوی کاربران مسیریاب بلد برای بیمارستان جم ۱۱ برابر و جستجو برای محل آرامگاه فردوسی ۲۰ برابر شده است.