bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۵۸۳۴۰

۴ نکته طلایی برای گذر از شرایط پاندمی

۴ نکته طلایی برای گذر از شرایط پاندمی

همه‌گیری کووید-۱۹ به ما نشان داد که همه چیز قابل تغییر است، ولی در این میان چیز‌های زیادی هم بدون تغییر مانده‌اند مانند پشتیبانی از تیم، مشتری‌مداری، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و آینده‌نگری...

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۹

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ زندگی روزمره همه ما را دگرگون کرده و باعث ایجاد ترس، بلاتکلیفی، شوک‌های مالی و از دست دادن گستره زندگی شده است. اما چیز‌هایی هم هستند که تغییری نکرده‌اند. در این اوضاع ناآرام اصول کلیدی موفقیت و اخلاق حرفه‌ای همچنان ارزشمند و کارآمد هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، مشاغلی که اصول کلیدی را رعایت می‌کنند، مشتریان خود را به خوبی می‌شناسند و با آن‌ها رابطه نزدیک برقرار می‌کنند؛ می‌توانند از هر بحرانی جان سالم به در ببرند. به شرط آنکه هوشمندانه عمل کنند و با تغییرات عوامل اقتصادی موثر بر بازار سازگار شوند. پس از شوک اولیه، مهم است که به فراتر از امروز نگاه کنید و کسب‌وکار خود را هرچه سریع‌تر تنظیم و سازگار کنید.

کسب‌وکار‌هایی که توانسته‌اند شرایط ایجاد شده در اثر پاندمی را به‌خوبی مدیریت کنند؛ این موارد را در سازمان خود رعایت کرده‌اند.

۱) به افراد تیم خود اهمیت بدهید. همیشه بزرگ‌ترین سرمایه شما تیم شما است. تیم قوی و وفاداری که واقعا به «بیانیه ماموریت سازمان» «یا رسالت تجاری» اعتقاد دارد می‌تواند سازمان را از هر بحرانی عبور دهد. هدف بیانیه ماموریت، متمرکز کردن و هدایت سازمان و همچنین توسعه یک درک مشترک از مسیر رسیدن به اهداف سازمان بین همه افراد است.

قبل از هر چیز از کارمندان خود مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که ایمن و سالم هستند و همه مایحتاج مورد نیازشان فراهم است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه موقع یک بحران دیگر به‌وجود می‌آید. اگر شما هوای افراد تیم خود را داشته باشید، هر زمانی که اتفاقی بیفتد آن‌ها هم پشت شما خواهند بود. یک تیم قدرتمند هر بار برنده می‌شود.

۲) به حرف مشتریان خود گوش دهید. اطلاعات مشتریان خود را جمع‌آوری کنید. به‌طور منظم با آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بازخورد بگیرید. شما به بازخورد نیاز دارید تا یاد بگیرید و رشد کنید. اگر واقعا به نظرات آن‌ها توجه کنید و انتقاد‌ها را بررسی کنید و مشکلات را برطرف کنید، این کار می‌تواند در بازار رقابتی شما را متمایز کند. بر قدرت روابط مشتری اعتماد کنید، زیرا نقطه قوت کسب‌وکار شما در مواقع بحرانی خواهد بود.

۳) برنامه‌ریزی کنید، اما انعطاف‌پذیر باشید. در هر شرایط تجاری، یک برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند نقش اساسی در فعالیت‌های سازمان داشته باشد. اگر برنامه‌های خود را در هنگام تغییرات بازار مجدد بررسی کرده و با آن هماهنگ شوید می‌توانید به سودآوری برسید.

اگر درست نگاه کنیم متوجه می‌شویم که برنامه‌ریزی نداشتن یا برنامه‌ریزی دقیق نداشتن، به منزله برنامه‌ریزی برای شکست است. شرایط به‌وجود آمده در یک بیماری همه‌گیر یا فاجعه دیگر تفاوتی ندارد. باید برای رسیدن به اهداف سازمان در هر موقعیتی برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید. اگر برنامه‌های استراتژیکی در دست اجرا دارید، حتما انعطاف‌پذیری لازم را برای اجرایی کردن آن داشته باشید تا در بازار رقابتی جلوتر باشید. برنامه‌های استراتژیک حکم نقشه راه را دارند که سازمان را به سمت اهداف سوق می‌دهند.

۴) به آینده نگاه کنید. همیشه به‌دنبال روش‌ها و فناوری‌هایی باشید که می‌توانند به موفقیت کسب‌وکار شما در آینده کمک کند. درباره آخرین تحولات مربوط به یک موضوع یا فعالیت خاص نسبت به افراد یا شرکت‌هایی که با آن‌ها رقابت می‌کنید، اطلاعات کسب کنید. یک برنامه تحقیق و توسعه بسیار گسترده یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به‌شمار می‌آید. سریع واکنش نشان دهید. به‌دنبال نوآوری‌ها و راه‌حل‌هایی باشید که به شما امکان می‌دهد در صورت بروز بحران دیگری، به‌جای تعدیل نیروهایتان، کار را در محیط‌های کاری جایگزین ادامه دهید.

«اصول راهنما» فلسفه گسترده‌ای است که باور‌ها و ارزش‌های شخصی شما را در بر می‌گیرد و یک سازمان را در حیات خود، بدون در نظر گرفتن تغییر در اهداف و استراتژی‌ها یا نوع کار، هدایت می‌کند. در چنین شرایطی مهم است که افراد در سازمان «اصول راهنما» که دربر‌گیرنده باور‌ها و ارزش‌های شخصی در راستای اهداف و استراتژی‌های سازمان است و همچنین «فرهنگ سازمان» خود را حفظ کنند و براساس تجربه کاری و دانش خود آنچه را که صحیح می‌دانند انجام دهند.

این همه‌گیری به ما نشان داد که همه چیز قابل تغییر است، ولی در این میان چیز‌های زیادی هم بدون تغییر مانده‌اند مانند پشتیبانی از تیم، مشتری‌مداری، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و آینده‌نگری...