شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینههای تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود.
«شاهین» تازه وارد گروه خودروسازی سایپا که قرار است زمستان امسال تحویل مشتریان شود، بازار خودروی کشور را متحول خواهد کرد. این خودرو در سختترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی در سایپا طراحی و تولید شده است و با تمام چالشها و عدم همکاری شرکتهای خارجی، سایپا توانست خودروی شاهین را مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه داخلی و در سطح استانداردهای اروپایی، طراحی و به مرحله تولید انبوه نزدیک کند.
استقبال و اعتماد مشتریان
به گزارش سایپانیوز، این خودرو نیامده به بازار، توانست متقاضیان خرید خودرو را به خود جذب کند. به گونهای که در طرح اخیر پیش فروش محصولات سایپا بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای این خودرو ایرانی ثبت نام کردند.
مدیران سایپا، استقبال برای ثبت نام خودروی جدید این گروه خودروسازی را اتفاقی مثبت برای صنعت خودرو ارزیابی کرده و اظهار داشتند مردم ضمن اعتماد به خودروی داخلی به این باور و یقین رسیدند که شاهین بر اساس سلایق و علایق مردم طراحی شده است و شاید بتوان گفت که شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده آل برای خانوادههای ایرانی است.
از این رو گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده است که خودروی شاهین با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، تا فصلی نو از تولیدات ملی در بازار خودرو، آغاز شود.
یک محصول ایرانی
۹۲ درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.
تامین بیش از ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که میتوان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول اینکه با توجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعهسازان داخلی توانسته اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعهسازان داخلی شده است.
در نگاه دوم میتوان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامینکنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.
امکانات رفاهی، قابلیتهای فنی
شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینههای تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود.
شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر روانه خیابانهای کشورمان شود.
سدان شاهین آخرین مدل از تولید خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا نیست و قطعا در آینده نزدیک خانوادهای از پلتفرم SP۱۰۰ تولید خواهد شد که این امر نشان از انطباقپذیری پلتفرم شاهین با سگمنتهای مختلف دارد؛ استراتژیی که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفتهاند.
به روزترین پلت فرم صنعت خودرو ایران
از این رو و در راستای تکمیل سبد محصولات سایپا و تنوع بخشی که هدف گذاری شده، قرار است کراس اوور پلت فرم SP۱۰۰ با نام تجاری آریا نیز تولید شود. در حال حاضر این پلت فرم به عنوان به روزترین سازه توسعه محصول در کشور شناخته میشود و هنوز سایر خودروسازان، امتیاز چنین پلت فرمی را در اختیار نگرفته اند.
مرکز تحقیقات سایپا با ارتقا دانش فنی و مهندسی و در چند سال گذشته توانسته تا مگاپلت فرم SP۱۰۰ را طراحی کند و مالکیت معنوی آن را دارا باشد.
خط تولید پلت فرم SP۱۰۰ سایپا که «شاهین» نخستین فرزند آن خواهد بود با ظرفیت کامل میتواند در هر شیفت۲۴۰ دستگاه خودرو با توانایی ارتقا به ۴۸۰ دستگاه را تجاری سازی و در هر شیفت ۱۴۳ اشتغال مستقیم ایجاد کند.
فرآیند مهندسی محصول جدید سایپا بر پایه خودکفایی، توجه به نیازهای روز مشتریان و استانداردهای مورد نیاز خانوادههای ایرانی است. در نگاه جدید گروه خودروسازی سایپا، تمامی جزئیات خودرو با دقت کنار هم قرار گرفته و ضمن توجه به استانداردهای روز کشور به استانداردهای اروپایی هم پرداخته شده است. از این رو سایپا در پروژه شاهین، اطلاعات مهمی از ایمنی خودرو را برای نخستین بار برای مشتریان به نمایش گذاشته و در این خودرو تلاش شده عمده تکنولوژیهای روز مورد نیاز متقاضیان خرید خودرو تامین شود.
ایمنترین خودرو ایرانی
از دیگر نکات قابلتوجه خودروی شاهین میتوان به سطح ایمنی آن اشاره کرد. زیرا با تستهایی که شاهین در مراکز بینالمللی پشت سر گذاشته است، این خودرو را باید در ردیف ایمنترین خودروهای تولیدشده در کشور قرار داد. از جمله تستهایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودروهای روز دنیا نیز بهکار گرفته میشود، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل میکنند، عکسالعمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد. همچنین این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی هستند پاس کند؛ موردی که خود برگ برندهای در کارنامه محصول جدید سایپا بهشمار میرود.
یک طراحی خاص و هماهنگ
به طور اجمالی باید گفت مهمترین شاخص طراحی جلوی خودرو که کاراکتر آن را ترسیم کرده، جلوپنجره بیضی شکلی در قاب کرومی است که به گرافیک چراغهای کاملا هماهنگ شده و چهرهای جذاب برای آن رقم زده است. در این بخش همچنین خطوط روی درب موتور که به سمت جلوپنجره کشیده شدهاند در حجمدهی آن نقش مهمی دارند. در طرفین رینگهای ۱۵ اینچی، خطوط سقفی که با شیبی ملایم به سمت صندوق رفتهاند و خطوط فرمدهنده بر روی بدنه، شاخصترین جزئیاتی هستند که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.
در انتهای خودرو نیز چراغهای دوتکه عقب که بخش کوچکی از آن در روی صندوق قرار دارد و محل قرارگیری پلاک، پررنگتر از بقیه اجزا بوده و تعریفی جذاب و مناسب را برای آن رقم زده است؛ استفاده از چراغهای الایدی روشنایی در روز که علاوهبر زیبایی، طراحی آنرا همگام با خودروهای روز کرده است.
فکر کنم قیمتش بالا باشه