معمولاً مرسدس بنزهایی که در سگمنت سدان قرار دارند، محبوبترین مرسدسهای بازار ایرانند. تعداد بیشتری از آنها در بازار یافت میشود و به دلیل دردسر کمتر هنگام فروش دوباره خریداران به آنها اقبال بیشتری نشان میدهند.
در این خصوص میتوان به محبوبیت بالای کلاس C، کلاس E، کلاس CLS و کلاس S اشاره کرد. کوپهها و کانورتیبلهای کلاس SL و CLK در رده بعدی قرار میگیرند، اما تعداد اسیوویها و امپیویهای مرسدس در ایران کماند.
هرچند این امر از ارزش آنها کم نمیکند و این خودروها بهغم قدیمی بودن مدل خود نسبت به مدلهای روز بازار، از آپشنهای برابر یا حتی بیشتر نسبت به آنها برخوردارند. در این خصوص میتوان به کلاس ML و کلاس GLK در سگمنت اسیووی و کلاس A و کلاس B در سگمنت امپیوی اشاره کرد. هرچند شاسیبلند GLA استثنای بزرگی است که توانسته در نمونههای محدود خود را به خیابانهای ایران برساند.
یکی از جدیدترین مرسدس بنزهای وارد شده به ایران که البته جزو گرانقیمتترین سدانهای حاضر در بازار نیز هست. تریم لوکس کابین E۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ تلفیقی از سنت و مدرنیته است و علاوه بر لذت بردن از کیفیت بالای چرم و چوب به کار رفته در آن، از سیستم سرگرمی و کنسول پروپیمان آن نیز لذت خواهید برد. E۲۰۰ به آپشنهای فراوانی مجهز است:
سقف پانوراما، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه HUD، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم رادار بین خطوط، سیستم پارک خودکار، صندلیهای برقی جلو، قابلیت انتخاب حالتهای مختلف رانندگی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، دوربین دید عقب و سنسورهای جلو و عقب. جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک این خودرو عملکرد بهتری نسبت به نسلهای قبلی دارد و ۱۸۱ اسب بخار نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. البته این پیشرانه یکی از ضعیفترینها در قیاس با دیگر اعضای خانواده کلاس E است.
کلاس C بارها توانسته حائز عنوان پرفروشترین مدل مرسدس بنز در بازارهای گوناگون شود. در مدل ۲۰۱۵ شاهد کاملتر شدن و مدرنتر شدن C۲۰۰ هستیم و دیگر از کابین شلوغ نسل قبلی خبری نیست. استفاده از چراغهای تمام LED و عناصر کرومی نیز به جذابیت طراحی آن کمک بسیاری کردهاند. C۲۰۰ مدل ۲۰۱۵ متناسب با نیاز بازار روزآمد شده و در کنسول آن از سیستم هوشمند سرگرمی استفاده شده است.
این سیستم با عنوان Command Online در قالب صحفه نمایشی ۸٫۴ اینچی سرنشینان را قادر میسازد تا کانالهای تلویزیونی و رادیویی را با کیفیت بالا دریافت و وضعیت ترافیک را به صورت لحظهای چک کنند. مرسدس توانسته با استفاده گسترده از آلومینیوم و ساختار مدولار وزن مرسدس را ۱۰۰ کیلوگرم کاهش دهد که در عملکرد فنی آن تاثیر بهینهای داشته و شتابش را به ۷٫۳ ثانیه رسانده است. ترمزهای تقویت شده C۲۰۰ با کالیپرهای جدید ایمنی آن را بهبود بخشیدهاند و به موقع و به خوبی عمل میکنند تا راننده این سدان لاکچری دغدغهای بابت توقف خودرو در زمان لازم را نداشته باشد.
اگر کلاس C برایتان زیادی ساده و ملالآور است و میخواهید همان ویژگیها را در قالب سدانی اسپورت داشته باشید CLA گزینه خوبی است. CLA با خطوط تیزی که در طراحی آن استفاده شده، یکی از آیرودینامیکترین سدانهای جهان است. در طراحی کابین CLA از متریال باکیفیت استفاده شده و سیستم صوتی هارمن کاردن آن صدای واضح و شفافی را در اختیار سرنشینان میگذارد.
برخلاف دیگر مرسدسهای حاضر در بازار ایران که به دلیل محدودیت پیشرانه معمولاً نیرویی پایینتر از ۲۰۰ اسب بخار دارند، در CLA۴۵ با سگ ژرمن وحشیای روبهرو هستیم که نهایت بازدهی را از موتور چهار سیلندر تویین توربو دریافت میکند که به ۳۸۱ اسب بخار نیرو میانجامد! این نیرو با استفاده از سیستم هوشمند مرسدس موسوم به ۴ MATIC که حالت پدال گاز، زاویه فرمان، لغزش لاستیک و خلاصه هر عاملی که در حرکت و پایداری تاثیرگذار باشد را بررسی نموده و بر اساس آن گشتاور مورد نیاز را در اختیار هر چرخ قرار میدهد، به چرخها منتقل میشود.
اشتباه است اگر مرسدس بنز را خودرویی مخصوص میانسالان متمول بدانیم که به دنبال سوار شدن بر خودرویی تمام لاکچریاند. اگر جوان پولداری باشید چرا SL۵۰۰ مدل ۲۰۱۳ نه؟ این رقیب سرسخت BMW سری ۸ کانورتیبل در زمانی وارد ایران شد که هنوز محدودیت ورود خودروهایی با ظرفیت موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی وضع نشده بود. از این رو با یکی از قویترین خودروهای حاضر در ایران با ۴۲۹ اسب بخار روبهرو هستیم که توسط پیشرانهای ۴٫۷ لیتری تولید میشود و شتاب خارقالعاده ۴٫۵ ثانیهای را به ارمغان میآورد.
جعبه دنده هفت سرعته آن هم قابلیت استفاده به صورت اتوماتیک و هم قابلیت استفاده به صورت دستی را داراست. البته طراحی نمای جلوی خودرو چشم هر کسی را نمیگیرد و مرسدس بنز نتوانسته تمایز خاصی میان این مدل اسپورت خود و دیگر مدلهایش در این خصوص ایجاد کند. آپشنهای آن نیز اگرچه کاملاند، اما برخی موارد صرفاً در پکیج AMG یافت میشوند که در ایران نایاب است. همچون پکیجهای مخصوص راننده، پیشرانه، ترمزهای سرامیکی، سیستم تعلیق و فیبرکربن در نمای خارجی خودرو.
کلاس S سمبل اشرافیت و لاکچری بودن است و شاید تنها خودروهای لوکس دستساز مثل رولزرویس و بنتلی از آن سرتر باشند! طراحی S۵۰۰ چه در خارج چه در داخل کابین چشمنواز و ترکیبی از سنت و مدرنیته است که در عین استفاده از عناصر ساده (برخلاف BMW سری ۷ با آن خطوط تیزش!) نمایی زیبا خلق کرده و همگام با تکنولوژی روز جلو آمده است.
این هیولای دوتنی با استفاده از پیشرانه قدرتمندش اصلاً احساس کندی را به راننده القا نمیکند و به خوبی با حالتهای مختلف رانندگی هماهنگ میشود. در آپشنها نیز S۵۰۰ چیزی کم ندارد، اما برخی از آپشنهای آن همچون Magic Body Control که با اسکن مسیر و پردازش میزان ناهمواریها، وضعیت سیستم تعلیق را در کوتاهترین زمان ممکن با شرایط جاده تطبیق میدهد به صورت سفارشی قابل دسترسیاند که در البته در ایران نیز بلااستفادهاند! جعبه دنده هفت سرعته G Tronic Plus مرسدس S۵۰۰ هم در نمونههای جدید با جعبه دنده ۹ سرعته جایگزین شده است که در نمونه حاضر در ایران خبری از آن نیست.
CLS سالهاست که به عنوان اثری هنری روی چهارچرخ شناخته میشود. تلاش مرسدس بنز در این بوده که در هر نسل از CLS نهایت دقت و ظرافت و زیبایی را به کار گیرد. این کوپه خوشسیما نیز در ایران هواداران بسیاری دارد. خطوط برجستهتر بدنه، کاپوت کشیدهتر و ارتفاع کمتر در کنار شکل سقف و زاویه شیشه جلوی خودرو آن را از دیگر مدلهای مرسدس بنز متمایز کرده است.
در این مدل خبری از انتقادات وارده به تریم کابین مدلهای قبلی CLS نیست و شاهد تودوزیها و چرم باکیفیتتری در کابین هستیم. البته CLS ۲۰۱۲ نسبت به دیگر مدلهای بنز تنها از یک نمایشگر در وسط کنسول بهرهمند است و سادگی طراحی پشت فرمان بدجوری توی ذوق میزند. آپشن دید در شب و سنسور جلو و عقب پارک نیز به صورت سفارشی در آن وجود دارند و ممکن است در برخی نمونهها خبری از آنها نباشد. پیشرانه CLS قوی است، اما بیشتر به درد رانندگی درون شهری نرم میخورد و به دلیل فقدان آپشنهای رانندگی هوشمند در آن بهتر است اگر راننده قابلی نیستید چندان حال و هوای کورس گذاشتن با آن به سرتان نزند!
رهاورد مرسدس برای کسانی که به دنبال اسیووی اسپورت و قدرتمندی هستند، از نظر طراحی کاملاً شبیه مدل CLA۴۵ است و از همان خطوط تیز و شکسته در سرتاسر بدنه بهره میبرد. باتوجه به شباهت زیاد GLA و پورشه ماکان باید بر این باور صحه گذاشت که محبوبیت ماکان بود که مدیران محافظهکار مرسدس را مجبور کرد از طراحی سنتی آن دست بشویند و اسیووی اسپورتی با این طراحی تحولیافته را به بازار بفرستند.
GLA در هر دو حالت دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک شتاب کمنظیر ۴٫۴ ثانیهای را به ثبت رسانده است که در کمتر شاسیبلندی در بازار ایران میتوان چنین عملکردی را مشاهده کرد. سیستم تعلیق پیشرفته آن توان مقابله با هر جاده ناهمواری را دارد و راننده دوستدار رانندگی در خارج از شهر را به سلامت از هر جادهای عبور میدهد. کابین آن برخلاف دیگر مرسدسها طراحی ساده و در عین حال هوشمندانهای دارد و خبری از تریم چوب و جیر و جزئیات مشابه در آن نیست. GLA از انواع سیستمهای هوشمند برای کمک به راننده بهرهمند است و خلائی از این لحاظ در قیاس با دیگر مدلهای مرسدس بنز در آن حس نمیشود.
اگر زور جیبتان به قیمتهای رویایی مرسدسهای جدیدتر بازار ایران نمیرسد، انتخاب یک مدل تمیز قدیمیتر هم شاید بتواند همان مزه سواری مرسدس را به شما بچشاند. CLK کوپه یکی از این مدلهای قدیمی است که طراحی بهیادماندنی آن هیچ وقت قدیمی نمیشود. در تریم کابین آن حتی کماهمیتترین موارد هم با کیفیت بالا طراحی شدهاند و اگر هوس سیستمهای هوشمند روز و آپشنهای رنگارنگ خودروهای چند میلیارد تومانی را نکنید مجموعه آپشنهای ایمنی و رفاهی آن هم تکمیل است:
صندلیهای برقی سفارشی با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت مختلف، حافظه و گرمکن صندلیها، سیستم ورود بدون کلید همراه با ایموبلایزر، چراغ شور، سنسور نور، سنسور باران، کروزکنترل، سیستم صوتی با شش بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه همراه با فیلتر جذب غبار، آینههای برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب و سانروف. این خودرو موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از یورو انکپ شده است. پیشرانه این خودرو نیز هنوز هم عملکرد خوبی دارد، اما شتاب ۸٫۶ ثانیهای آن شاید برایتان کسلکننده باشد زمانی که دیگر مرسدسها به سرعت از شما سبقت میگیرند.
منبع: هفت صبح