bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۶۵۷۸۲
اطلاع رسانی تبلیغاتی

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا برون سپاری کنیم؟

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا برون سپاری کنیم؟
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

یکی از سوالات رایج صاحبان کسب و کار این است که آیا کارهای مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، درون سازمان انجام شود یا به صورت یک پروژه برون سپاری کنیم؟

جواب کوتاه این سوال این است که از خود بپرسید آیا مهارت و زمان کافی برای این کار را دارید یا خیر؟

مزیت ها و معایب انجام سئو درون سازمان

تعداد زیادی مزیت و معایب برای انجام کارهای سئو در داخل سازمان یا برون سپاری کردن آن ها وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از مزیت ها و معایب انجام امور سئو در درون سازمان اشاره خواهیم کرد.

مزیت های انجام سئو توسط تیم داخلی سازمان

1-ذخیره بودجه

اولین و واضح ترین دلیلی که بسیاری از کسب و کارها به سمت انجام پروژه سئو در درون سازمان می گیرند، کم کردن هزینه ها می باشد. اگر مشغله کاری زیادی ندارید یا فردی در تیم خود دارید که کارهای زیادی برای انجام دادن ندارد می توانید شروع به یادگیری سئو کنید و این کار را در درون سازمان انجام دهید.

گاهی اوقات ممکن است که فقط بخشی از پروژه سئو سایت را درون سازمان انجام دهید و بخشی دیگر از آن را برون سپاری کنید. مثلا در حوزه تولید محتوا آموزش ببینید و بخش سئو محتوایی را درون سازمان انجام دهید و مسائل مربوط به سئو تکنیکال و لینک سازی را برون سپاری کنید.

2-شما کسب و کار خود را بهتر از هرکسی میشناسید

یکی از بزرگترین مزیت های انجام سئو درون سازمان این است که شما بهتر از هرکسی بر روی صنعت، کسب و کار و مشتریان خود شناخت دارید. این موضوع شناخت ارزشمندی است که بدانید مشتریان شما چگونه جستجو می کنند، چگونه خرید می کنند و چگونه با سازمان شما تعامل می کنند.

اگرچه این مسائل را در صورتی که سئو را برون سپاری کنید، شرکت انجام دهنده نیز متوجه خواهد شد ولی تحقیق درباره این موضوعات توسط شرکت سئو زمان بر خواهد بود در حالی که اگر سئو را درون سازمان انجام دهید شناخت بسیار خوبی از حوزه کاری خواهید داشت که می تواند در شروع کار به شما کمک زیادی کند.

3-می توانید مهارت جدیدی بیاموزید.

یکی از مزیت های ارزشمند انجام سئو به صورت درون سازمانی این است که شما یک مهارت جدید با ارزش خواهید آموخت.

فهمیدن این موضوع که ترافیک وب سایت شما از کجا خواهد آمد و مردم جهت یافتن کسب و کار شما، چه کلماتی را جستجو می کنند بسیار ارزشمند است و می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید با مشتریان آنلاین و غیر آنلاین چطور رفتار کنید و متوجه نیازهای آنها شوید.

4-کنترل کامل دست شماست

اگر شما در حوزه زمان بندی و کیفیت حساس هستید، انجام پروژه درون سازمان این امکان را به شما می دهد که کنترل کافی بر روی تمامی موارد از جمله زمان انتشار مطالب و نوع لینک سازی و ... داشته باشید و با بالا ترین استانداردی که مد نظر شماست انجام دهید.

معایب انجام سئو درون سازمانی

1-محدودیت زمان

ممکن است که شما بتوانید در مدت زمانی تعدادی از امور سئو را انجام دهید و بعد از مدتی به دلیل مشغله کاری آن ها را رها کنید در حالی که یکی از تاثیرگذار ترین مسائل در سئو، ثبات و برنامه ریزی دقیق برای انجام کارهای مربوط به سئو می باشد.

اگر می خواهید نتیجه کارهایی که بر روی وب سایت خود انجام می دهید را ببینید باید به صورت منظم آن کارها انجام پذیرد.

یک برنامه سئو درست و اصولی نیازمند زمان و تلاش زیاد می باشد. بنابرین اگر شما برنامه ریزی می کنید که خودتان سئو سایت را انجام دهید، باید مطمئن شوید که منابع کافی در سازمان برای انجام این کار دارید. شاید اگر منابع درون سازمان شما همان زمان را بر روی انجام امور کسب و کار شما صرف کنند در مجموع نتیجه بهتری برای کسب و کار رقم بخورد.

2-عدم دانش

شاید هر شخصی با مطالعه چند مقاله راجع به سئو، ادعا کند که می تواند کار سئو را انجام دهد، اما الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی بسیار پیچیده هستند و مدام در حال تغییر می باشند. در زمان نگارش این مقاله (دسامبر سال 2020) گوگل یک به روزرسانی کاملی بر روی الگوریتم های خود داشته است.

اگر شما دانش کافی در حوزه سئو ندارید ممکن است علاوه بر اینکه به سئو سایت خود کمکی نکنید، لطمه هایی به سایت خود بزنید که به راحتی قابل جبران نباشند.

بخش بزرگی از دانش سئو حاصل تجربه می باشد که شما اگر بهترین دوره ها را هم گذرانده باشید بازهم تجربه تصمیم گیری در شرایط مختلف را نداشته اید و این امر ممکن است شما را به اشتباه بندازند.

مثلا اگر بعد از انتشار رپورتاژ آگهی یا خرید یک بک لینک، شاهد افت رتبه شدید شدید یا رقیبی برای وب سایت شما لینک های اسپم ایجاد کرد یا بسیاری از موارد دیگر که اگر تجربه این اتفاق ها را نداشته باشید ممکن است در آن شرایط تصمیم درست را نتوانید اتخاذ کنید.

3-باید دانش خود را به روز نگه دارید

تکنیک های سئو به صورت مداوم در حال تغییر هستند و برخی از تکنیک هایی که چند سال پیش استفاده می شدند امروز دیگر جایی در سئو ندارند. این امر باعث می شود تا اگر می خواهید فرایند سئو را داخل سازمان انجام دهید ملزم به یادگیری مداوم و درگیر بودن با موضوعات جدید این حوزه باشید.

همچنین بسیاری از تکنیک هایی که در وب سایت های مرجع خارجی آموزش داده می شوند ممکن است نیاز به شخصی سازی برای وب سایت های ایرانی داشته باشد. پس فقط با مطالعه منابع خارجی نمی توان دانش خود را به روز نگه داشت و حتما باید تجربه کافی در اجرای خدمات سئو داشته باشید.

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا برون سپاری کنیم؟

مزایا و معایب برون سپاری پروژه سئو

اگر قصد دارید تا سئو سایت خود را برون سپاری کنید باید به دنبال یک شرکت یا فریلنسری باشید که بتواند سئو سایت شما را انجام دهد. درست است که اگر سئو خود را به دست یک متخصص بسپارید خیال شما از بسیاری از موارد راحت است اما هزینه سئو نیز می توند دغدغه ای برای شما باشد.

برای اینکه بتوانید درباره این موضوع تصمیم درستی اتخاذ کنید در این بخش مزایا و معایت سپردن سئو سایت به یک فرد یا شرکت خارج از سازمان را بررسی خواهیم کرد.

مزایای  برون سپاری سئو سایت

1-در طولانی مدت مقرون به صرفه است

یک آژانس سئو خوب، ارزان نخواهد بود اما یک دلیل خوب برای گران بودن خواهد داشت. زیرا علاوه بر این که دانش خوبی در رابطه با بالا بردن رتبه وب سایت شما دارند، می توانند به کسب درآمد بیشتر برای کسب و کار شما نیز کمک کند.

شاید اگر زمانی که می خواهید برای انجام کارهای سئو صرف کنید را صرف توسعه کسب و کار، توسعه تیم فروش، آموزش تیم پشتیبانی خود کنید نتیجه بیشتری در مجموع بگیرید و کسب و کار شما رشد بیشتری کند.

2-از دانش تخصصی بهره مند می شوید

یک آژانس سئو معتبر سال های زیادی تجربه در زمینه بهینه سازی وب سایت دارد و احتمالا نمونه کارهای موفق زیادی نیز دارند و قاعدتا در فرایند انجام سئو پروژه هایی که داشته اند، روش هایی که نتیجه نخواهد داد و best practice ها را می دانند و در بسیاری از موارد نیاز به صحیح و خطا برای انجام یک کار نخواهند داشت.

برای انجام پروژه سئو نیاز به ابزارها و وب سایت هایی است که اگر شما بخواهید تنها برای وب سایت خود از آن ها استفاده کنید، خیلی مقرون به صرفه نیست اما چون آژانس های سئو در ماه پروژه های متعددی دارند، مقرون به صرفه است که از آن ابزارها استفاده کنند و نتایج و آمار خوبی از رفتار کاربران و تحلیلی از کارهای رقیبان به دست آورند.

یک شرکت سئو از آخرین به روزرسانی های الگوریتم های گوگل مطلع خواهد شد و می تواند بررسی کند تا در هر به روز رسانی که رخ می دهد چه تصمیمی باید انجام پذیرد. در حالی که مطلع بودن از تمام این مسائل برای یک کسب و کاری که حوزه تخصصی اش متفاوت است، بسیار مشکل می­باشد.

همچنین اگر شما از پیچیدگی های سئو مطلع نباشید ممکن است به وب سایت آسیب بزنید. بسیاری از مواقع برای کسب و کارهای کوچکی که صاحب کسب و کار تصمیم می گیرد تا فرآیند سئو را خودش انجام دهد اتفاق می افتد.

3-به یک تیم که در همه حوزه های سئو متخصص است دسترسی دارید

سئو یک تخصص نیست بلکه شامل زیر شاخه های مختلف از جمله سئو تکنیکال، بازاریابی محتوایی، لینک سازی، بهبود تجربه کاربری، افزایش نرخ تبدیل و موارد دیگر است که در صورتی که سئو خود را به یک شرکت معتبر برون سپاری کنید، همه این تخصص ها را به صورت یکجا خواهید داشت. در حالی که اگر سئو سایت را خودتان انجام دهید ممکن است فقط در یک یا دو مورد از آیتم های ذکر شده متخصص باشید و در بقیه موارد تخصص کافی را نداشته باشید.

4-مشکلات به سرعت حل خواهند شد

بعد از فرایند طراحی وب سایت شما و با آغاز زیر بار رفتن وب سایت ممکن است مشکلات متعددی برای وب سایت شما به وجود آید. مثلا متوجه شوید که بسیاری از لینک های سایت اشتباه آدرس دهی شده اند، تصاویر نمایش داده نمی شوند، کد های تخفیف به درستی کار نمی کنند و بسیاری مسائل دیگر که ممکن است برای هر وب سایتی به وجود آید.

در نتیجه پیشنهاد می شود که کلیه امور وب سایت خود را به یک شرکت سئو معتبر برون سپاری کنید تا مشکلات غیر قابل پیش بینی به سرعت حل شوند و کاربران سایت شما کمتر از آن ها مطلع شوند.

معایب برون سپاری پروژه سئو

1-هزینه اضافی است

برون سپاری سئو قطعا به هزینه های سربار کسب و کارها اضافه می کند. آژانس های معتبر سئو ارزان نیستند، و در بسیاری از موارد پیش آمده است که شرکت های سئو تازه کار و ارزان قیمت مشکلات جبران ناپذیری برای کسب و کارها به وجود آورده اند.

اگر به سئو به چشم یک سرمایه گذاری کوتاه مدت نگاه کنید قطعا در طی انجام این فرایند مایوس خواهید شد زیرا سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و بازگشت سرمایه شما در مدت زمان طولانی تری انجام خواهد شد. پس اگر به فکر یک سرمایه گذاری کوتاه مدت برای بازخورد نتیجه هستید شاید سئو گزینه مناسبی برای کسب و کار شما نباشد.

کنترل کمتری بر روی کارها دارید

برون سپاری پروژه سئو همانند برون سپاری هر پروژه دیگری باعث می شود تا شما کنترل 100 درصدی بر روی کار نداشته باشید و در انجام بسیاری از کارها نقشی نداشته باشید.

2-شما تنها مشتری نیستید

یکی از مشکلات برون سپاری کردن سئو این است که شما تنها مشتری آن آژانس سئو نیستید و قطعا انرژی و زمان آن شرکت بین مشتریانش تقسیم خواهد شد. در نتیجه ممکن است نیازهایی که شما مطرح می کنید به سرعت انجام نشود.

3-مراقب ادعاها باشید

با یک جستجو ساده در رابطه با شرکتهایی که کار سئو را انجام می دهند به صدها شرکت سئو بر می خورید که ادعا می کنند وب سایت شما را در مدت کوتاهی به رتبه 1 گوگل می رسانند. اگر با همچین ادعایی مواجه شدید 2 حالت بیشتر وجود ندارد.

حالت اول این است که ادعا کننده کلاه بردار است و می خواهد مبلغی از شما دریافت کند و کاری انجام ندهد یا بعد از مدتی بهانه هایی برای عدم دریافت نتیجه برای شما بیان کند.

حالت دوم این است که آن کلمه کلیدی اصلا رقابتی و پر جستجو نیست و کارهای بسیار ساده ای میتوانید به رتبه های بالا برسید. که در این حالت هم بالا آمدن در آن کلمه ارزش افزوده ای برای شما ایجاد نخواهد کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به مزایا و معایب هر یک از راه های انجام پروژه های سئو اشاره کردیم و الان می توانید با در نظر گرفتن تهدیدها در هریک از این مسیرها بهترین تصمیم را بگیرید.

پیشنهاد گوگل و همه متخصصین این حوزه این است که اگر کسب و کار را تازه شروع کرده اید یا تازه می خواهید وارد فضای سئو شوید حتما از یک شرکت یا یک شخصی که تجربه این کار را دارد استفاده کنید.

اما اگر به هر دلیلی تمایل دارید تا پروژه سئو را درون سازمان خود انجام دهید حتما از یک مشاور سئو استفاده کنید تا کار انجام شده توسط تیم شما را نظارت کند و اگر جایی از مسیر را اشتباه می روید به شما تذکر دهد و از جدیدترین روش ها و آپدیت ها شما را با خبر سازد.

برچسب ها: سئو سایت
احسان امامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
یکی از بدترین چیزها اینه که همه سئو کارها بد قولن و اصلا نمیشه رو قولشون حساب کرد
انتشار یافته: ۱