bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۶۶۰۵۹

رتبه اول شهرداری در رشوه و پارتی‌بازی

رتبه اول شهرداری در رشوه و پارتی‌بازی

خبر تازه درباره فساد شهرداری‌ها و به‌طور ویژه شهرداری تهران به تذکر دیروز رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران برمی‌گردد.

تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹

شهرداران با شعار مبارزه با فساد می‌آیند و پس از شهرداری به مناصب مهم سیاسی هم می‌رسند و دوباره شهرداری تازه با شعار تکراری مقابله با فساد از راه می‌رسد؛ این روند سال‌ها و حتی دهه‌هاست که در شهرداری تهران و مدیریت شهری بسیاری از کلان‌شهر‌های ایران رخ می‌دهد و در همه این سال‌ها فساد در شهرداری و شورا‌ها و در رأس آن شهرداری تهران خبرساز بوده و همچنان هم موضوعی حاشیه‌ساز است.

به گزارش شرق؛ تازه‌ترین خبر درباره شهرداری تهران به تذکر دیروز یک عضو شورا برمی‌گردد که از «رتبه اول شهرداری در رشوه و پارتی‌بازی» سخن گفت و خواستار چاره‌اندیشی جدی شد. در کنار این سخنان عضو شورای شهر تهران، اخبار دستگیری و بازداشت‌ها در چندسال گذشته هم پر از بازداشت اعضای شورا و شهرداران در شهر و روستا‌های مختلف است. چرا شهرداری‌ها تا این اندازه فسادزا شده‌اند و چرا نگاه مردم به سالم‌بودن روند‌ها در شهرداری تا این اندازه منفی است؟

تأکید عضو شورا بر شناسایی افراد فاسد و رشوه‌گیر در شهرداری
خبر تازه درباره فساد شهرداری‌ها و به‌طور ویژه شهرداری تهران به تذکر دیروز رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران برمی‌گردد. «مجید فراهانی» در تذکر خود به شهرداری تهران گفت: «فساد آزاردهنده‌ترین و مشمئزکننده‌ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران، شهروندان را آزار می‌دهد. دیو هفت‌سر فساد در شهرداری آن‌چنان در جای‌جای این سازمان عریض‌و‌طویل رخنه کرده است که متأسفانه در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد».

عضو شورای شهر تهران دراین‌باره راهکار‌هایی هم ارائه داد و گفت: «در‌این‌میان برخی عناصر فاسد هم با خود فکر می‌کنند باید از این نمد برای خود کلاهی ببافند، به همین دلیل پدیده رشوه رخ می‌دهد و برخی کارمندان با دریافت رشوه از مراجعان به نوعی سهم خود را دریافت کرده یا آنکه پارتی‌بازی می‌کنند. برای مقابله با این شرایط شفافیت، شناسایی افراد فاسد و تشویق افرادی که تخلفات را گزارش می‌دهند، از بهترین پادزهرهاست».

فراهانی همچنین به ماده‌ای از قانون اشاره کرد که از تشویق فرد گزارش‌دهنده فساد حکایت دارد: «بر اساس بند «د» ماده ۲ آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه «تشویق اشخاصی که تخلفات موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را گزارش کرده و گزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی براساس آیین‌نامه شده باشد»، باید توسط دستگاه‌های اجرائی از جمله شهرداری‌ها انجام گیرد، مطمئنا در صورت تحقق این بند زمینه‌های شناسایی افراد فاسد، رشوه‌گیر و متخلف بیش‌از‌پیش فراهم خواهد شد».

فراهانی که ریاست کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران را هم برعهده دارد، در ادامه مقابله با فساد را راه بازگرداندن اعتماد مردم دانست و دراین‌باره گفت: «امروز در شرایطی هستیم که تنها مبارزه همه‌جانبه علیه فساد و رشوه می‌تواند اعتماد شهروندان را باز‌گرداند و در‌این‌میان مطالبه مردم برخورد با دانه‌درشت‌ها و نا‌امن‌کردن فضا به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس به خود اجازه فساد ندهد.

بر همین اساس به‌عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره اجرائی کردن بند «د» ماده ۲ آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می‌دهند برای دومین بار به شهرداری تهران تذکر می‌دهم».

متن تکراری عضو شورا در انتقاد از فساد
ماجرای تذکر دیروز فراهانی درباره فساد در شورا و ضرورت مقابله با آن زمانی جالب‌تر می‌شود که به بررسی سوابق این تذکر‌ها در شورا بپردازیم؛ ۲۵ شهریور دو سال پیش این عضو شورا تذکری مشابه دراین‌باره خطاب به شهردار عنوان کرد که حتی کلمات و جملاتی از آن تذکر با آنچه دیروز خوانده شده، یکسان است. اگر فرض را بر دقت این عضو شورا و مشاورانش بگذاریم، معنای این شباهت می‌تواند این باشد که در دو سال گذشته در مقابله با فساد عملا کاری انجام نشده تا جایی که یک عضو شورا از جملات دو سال پیش خود استفاده می‌کند.

براساس خبری که خبرگزاری‌ها در ۲۵ شهریور سال ۹۷ منتشر کردند، فراهانی دو سال پیش در تذکری گفته بود: «فساد آزاردهنده‌ترین صفتی است که شهروندان تهرانی را در مواجه با شهرداری تهران آزار می‌دهد. فساد دیو هفت‌سری در شهرداری تهران است که از جای‌جای این سازمان عریض‌و‌طویل رخنه کرد و متأسفانه در میان تمام دستگاه‌ها هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی بازی رتبه اول را دارد».

این تذکر تکراری در فاصله دو سال به‌خوبی شرایط مقابله با فساد را نشان می‌دهد؛ یا ناظر چنان ضعیف عمل کرده که اطلاعات تازه‌ای ندارد و متن دو سال پیش را تکرار کرده یا اینکه در این دو سال شهرداری تهران در مقابله با فساد گام بلندی برنداشته است که بازهم از شرایط نامساعد مدیریت شهری در مقابله با فساد حکایت دارد.

چرا فساد در شهرداری این‌قدر زیاد است؟
«زهرا توحیدی» پژوهشگری است که پیش از این مدیریت پروژه «طرح تدوین سند راهبردی مقابله با فساد در شهرداری تهران» را هم برعهده داشته است. این پژوهشگری درباره فساد در شهرداری تهران و راه‌های مقابله با آن می‌گوید: «شهرداری تهران در سال‌های گذشته در عمل تبدیل به سازمانی شده که مأموریت‌های پنهان و چشم‌انداز‌های سیاسی داشته است. چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌هایی که اساسا با وظایف و نقش سازمان شهرداری منطبق نبوده است. این وضعیت شهرداری و شهر تهران را به مرور گرفتار تأمین هزینه بلندپروازی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کرد که تبعات ساختاری و سازمانی عمیقی بر شهرداری گذاشته است».

توحیدی دراین‌باره ادامه می‌دهد: «در این وضعیت شهرداری تهران را در سطوح مختلف از معادلات کلان قدرت تا جذب پایگاه رأی در انتخابات‌های ملی و محلی وارد کرد». تأمین این هزینه‌ها در کنار مسائل ساختاری و تاریخی در کشور، زمینه ایجاد فرایند‌های فسادزا در شهرداری شده است».

این پژوهشگر در ادامه با نتایح یک پژوهش هم اشاره می‌کند: «براساس پژوهشی که تابستان ۹۷ در شهرداری تهران انجام شد، به نظر می‌رسد که می‌توانیم زمینه‌های فساد در شهرداری را به چند دسته مهم تقسیم کنیم: اول زمینه‌های سازمانی: چنانچه اشاره شد مأموریت‌های غیرمنطبق با اهداف شهرداری تبعات ساختاری و سازمانی به همراه داشت. اینکه سازمانی فربه و کم‌کارآمد در این سال‌ها ایجاد شده بوروکراسی‌ای را تحمیل کرده که پیچ و خم‌ها و ناکارآمدی‌های آن می‌تواند بار فساد را نیز سنگین کند.

شما حالتی را در شهرداری می‌بینید که بخشی از شهرداری است که در چارت رسمی نیامده یا بین معاونت‌های مختلف جابه‌جا می‌شود که خود این امکان نظارت و بررسی را کاهش می‌دهد. یا جایگاه و نقش شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته شهرداری به نحوی است که اساسا امکان دورزدن نظارت بسیار زیاد است.

برون‌سپاری‌ها و ارتباط ارباب‌رجوع با شهرداری نیز شبکه مناف را از شهرداری خارج کرده است. به بخش‌های نظارتی گاه یا همراه می‌شوند یا توان نظارت ندارند. اختیارات مدیران در سطوح میانی نیز دست بازی برای تصمیم یا برای آنان ایجاد کرده که می‌تواند محمل دیگری برای فساد باشد».

توحیدی درباره زمینه‌های تأثیرگذار در ایجاد یا رشد فساد در شهرداری به موارد دیگری هم اشاره می‌کند: «زمینه دیگر مسئله برنامه‌ریزی است. در حالی که برنامه‌ریزی جامعی یا وجود ندارد یا اگر وجود دارد عموما صوری و غیرقابل تحقق است. امکان ارزیابی و نظارت برای تحقق اهداف محدود می‌شود و همین‌جاست که سطح زیادی از هدررفت منابع یا فساد را خواهیم داشت. این نبود نظام برنامه‌ریزی دقیق، نرسیدن به یک‌سری اهداف را معمولا توجیه می‌کند یا درباره جذب بودجه برای یک‌سری اهداف غیرضروری ضرورت‌هایی ایجاد شود که همین منجر به فساد به نفع گروه‌هایی متعدد می‌شود».

این پژوهشگر همچنین فرهنگ سازمانی حاکم بر شهرداری تهران را سومین زمینه فسادزا در این سازمان می‌داند: «یک موضوع دیگر درباره فساد فرهنگ سازمانی است. در شهرداری تهران انگیزه کافی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و معمولا هم مقاومتی در برابر آن نمی‌شود و کسانی که می‌خواهند دراین‌باره مقاومت کنند معمولا با فشار و حتی طرد از معادلات روبه‌رو می‌شوند. علاوه‌براین ساختار به‌گونه‌ای است که گاهی افراد و مدیرانی که انگیزه فساد ندارند برای پیشبرد برنامه‌های خود مجبور به دورزدن قانون می‌شوند.

در نهایت چهارمین زمینه فساد در شهرداری عوامل محیطی یا عوامل خارج از سازمان شهرداری تهران است. شورای شهر در وضعیت حقیقی ضعیف‌تر و کم‌تخصص‌تر از آن است که بتواند بر شهرداری نظارت کند یا این فرایند‌های متنوع و متعدد محمل فساد را کنترل و مهار کند. یا ارتباط با دولت و نوسان‌های سیاسی حاکم بر آن نیز مؤثر است. به طور عمده دولت سهم درآمدی شهرداری را نیم پردازد و در عوض به تخلفات به دیده اغماض نگاه می‌شود.

توحیدی می‌گوید: «ذکر موارد فوق از جهت نبود که همه زمینه‌ها و فرایند‌های محمل فساد احصا شود بلکه تأکید بر این است که فساد در شهرداری شبکه ذی‌نفعان متکثر و در سطوح مختلف دارد و این امر به هیچ وجه بر نهاد‌های نظارتی و برنامه‌ریزی پوشیده نیست؛ آنچه برای عبور از فساد ساختاری با شبکه‌ای مویرگی ضروری است، اراده قاطع قدرتمند و واقعی است».

فساد در شهرداری و شورا‌ها به روایت آمار
ماجرای فساد در مدیریت شهری تنها به پایتخت ایران و یک دوره خاص خلاصه نمی‌شود و اخبار قضائی از کشف فساد‌هایی در شهر و روستا‌های مختلف و در سال‌های متفاوت خبر می‌دهد. براساس اطلاعاتی که دفتر امور شورا‌های اسلامی شهر و روستای وزارت کشور در اختیار «شرق» قرار داده دراین‌سال‌ها دست‌کم یک‌دهم درصد از اعضای شورا‌ها و نیم‌درصد کل شورا‌ها منحل شده است. به‌عبارت‌دیگر هیئت مرکزی حل اختلاف از ابتدای دوره اول فعالیت شورا‌ها تا‌کنون تعداد ۱۷۴ جلسه برگزار کرده که تعداد هزارو ۷۵۳ مصوبه داشته است.

این هیئت در حدود ۲۰ سال فعالیت خود به تعداد هزار و ۴۶ مورد اعتراضات مربوط به شورا‌ها رسیدگی کرده که در نتیجه منجر به پایان عضویت حدود یک‌دهم درصد از کل اعضای شورا‌ها معادل ۶۲۸ عضو شورای اسلامی شهر و روستا شده است. درباره انحلال شورا‌های اسلامی شهر‌ها هم فعالیت هیئت مرکزی حل اختلاف ۴۴ پیشنهاد بوده که در مجموع با رد ۱۸ مورد پیشنهاد، ۲۶ شورای اسلامی شهر معادل نیم‌درصد کل شورا‌های اسلامی شهر به‌دلیل عدول از وظایف قانونی منحل شده است.

علاوه‌براین جست‌و‌جو در اخبار نشان می‌دهد که در همین چندسال گذشته بار‌ها شهردار یا مدیران ارشد شهری برخی کلان‌شهر‌های ایران به اتهام فساد بازداشت شده‌اند که «شرق» پیش‌از‌این و هشتم مهر امسال در گزارشی با عنوان «شهرداران در بند» به این موضوع و موج بازداشت مدیران شهری به اتهام فساد در استان‌های کشور پرداخته بود.

نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
وقتی افراد مفید وپر کار وفعال وشایسته،،مثل اقای محسن هاشمی رابه خاطر حسادت ودید سیاسی کنار میگذارند وافراد رانتی در شهرداری وارد میشوند رشوه وپارتی ودزدی واملاک نجومی مثل قارچ رشد میکنه
و در شهر هم هیچ کار عمرانی انجام
نمی شه؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
متاسفانه بعد از این همه سال در شهرداری کار کردم و بازنشسته شدم متوجه شدم هر چقدر خلافکار باشی هم پست بهتری داری هم درامد بیشتری سالم کار بخواهی کنی میبایست در کوشه ای بی سر و صدا روزگار را سپری کنی.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
متاسفانه ,فساد تا عمق و ریشه ها نفوذ کرده است و بل بگیر و ببند ساده ایکه رییسی راه انداخته درست نمی شود.چاره ای ریشه و اقدامی اساسی لازم است.بعضی وقتها راه چاره ,فقط جراحی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
عزیز فساد فقط در شهردای تهران نیست از کوچکترین روستای کشور بگیر تا کلانشهرها همه غرق فساد هستند و سران سه قوه هم تماشاگه راز
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
گندکاری شهرداری موقعی حسابی در میادکه تویه تهران یه زلزله بیاد اکثر خونه های نوساز هم خراب میشن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
شهرداريها عمدتا كانون فساد هستند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
جالب اینه که همه خبر دارن و میدونن که کانون رشوه است ولی نه دولت و نه مجلس و نه قوه قضاییه هیچ کاری نمیکنند و از دور تماشا میکنند گویی مورد تاییدشان است
انتشار یافته: ۲۷
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
چرا توایران قدرت وفساد بهم چسبیده مگه درست کار کردن ضرری داره
ناشناس
Finland
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
درست کار کردن برای اینها منفعتی نداره ، پول و ویلا و آقازاده کانادا نشین و ماشین لوکس و خانه لوکس و خدم و حشم ووو نداره ، اکثر اینها از منجلاب فقر به این قدرت رسیدن و برای همین حریص به دزدی و چپاول و ثروت اندوزی بوده و هستن ، هیچ احساسی هم نه به ایران دارند و نه به مردم و نه به هیچ چیز دیگه ، درست کار کردن را هم برخلاف شعارهای ظاهری در باطن مضحک و حماقت می دونن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
بیش از 100 سال است که شهرداری و ثبت اسناد و گمرک و... همیشه رتبه های اول فساد مالی در ایران بوده و هستند و هیچوقت اراده ای برای مبارزه با فساد در ایران وجود نداشته است
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
یه تحقیق روی کار مهندسینی که در شهرداری تحت عنوان کمیسیون و چکر و ...کار میکنند انجام بشه معلوم میشه که چقدر رشوه میگیرند و اجازه کار به مهندسان جوان خارج از دایره خودشون نمیدن .و تشکیل مافیایی دادن که اون سرش ناپیدا
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
شهرداران اکثرشون گلن یا تو کار گلن حالا 15یا16تاشون یخورده کوچولو شیطنت میکنن املاک نجومی. تراکم. پاساژ.دوربرگردون.زمین خوری میکنن نذارید پای همه
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
مجری و رگولاتوری هر دو سرشون تو یه آخوره . اینه که فساد میاره .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
فکر که فقیر باشه با دنیایی از پول هم پر نمیشه ، متاسفانه بعضی از مدیران ما در این بخش دارای اقکار فقیری هستند هرچند وضع مالی آنچنانی دارند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
متاسفانه فساددر روستاهای کوچک نیز (دهداری ها )نیز صادق هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
حجم حروم و حلالی که شهرداری ها میکنن اونقدره که اگه حتی حضرت پیامبر(ص) هم بیاد وشخصا شفاعت کنه بعید میدونم خدا قبول کنه!!
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
وقتی اعضای شورای شهر با هزینه های زیاد انتخاباتی وارد شورا میشن. عاشق چشم و ابرو مردم که نیستند باید علاوه بر جبران این هزینه ها نفعی هم ببرند. شهردار همراهی را انتخاب میکنند به هر شکل ممکن بهره میبرند. از واگذاری کارها به بستگان تا فاکتور سازی از کارهای چند بار شده و رانت اطلاعات قیمت ها در محله های مختلف. نظارتی هم که نیست. نهایت یک در هزار هم گیر نمیفته مگه بد شانس باشه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
شهرداری فیروزکوه!! رتبه اول در کارشکنی ؛ اخذ رشوه ؛ ازار و اذیت ارباب رجوع و نتیجه شهری مخروبه و غیر استاندارد با وضعیتی همچون روستا!!! جالب است بدانید قدمت این شهر و تبریز یکی است!! این شهر در نزدیکی پایتخت است؛ پس بازرسان سازمان بازرسی کل کشور و بازرسان استانداری و وزارت کشور چرا ورود نمیکنند؟!!!
رضا630
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
داداش مگه توی بقیه جاها ورود کردن که توی فیروزکوه ورود نکردن؟ جاهایی هم که یک نفر لو میره گروه رقیب زورش بیشتر بوده گرا داده .
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
فساد در کل ادارات مثل سرطان گرفته و هیچجوره درست نمیشه . تنها راه چاره اینه مملکتو با بمب اتم پاکسازی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
من هم با حمله آمریکا به ایران فقط توسط بمب اتم که حتی یک ژن ایرانی سالم نمونه موافق هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
مکانیک جان منظورت اینه که خدای ناکرده ما رو به قبله ایم و باید شهادتین رو بخونیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
البته خدا از سر بساز و بفروشها نگذره که ساختمان با کیفیت پایین و همدستی با کارکنان شهرداری مستقر در کمیسیونها و کارشناسان بیسواد و ازخدا بیخبر مافیایی تشکیل دادند که خروجی آن بیکاری مهندسین جوان است.در عوض دفاتر وابسته به شهرداریها علاوه بر پر شدن سهمیه خودشان مهر طراحی و محاسبه جوانان بیکار با مبلغ ناچیزی میخرند ولی حاضر نیستند کار به کس دیگری برسه.فساد از سر تا پای شهردایها گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
امان از دست شهرداریها از کارکنان کمیسیون ها که با هم تبانی میکنند و نقشه و طراحیهایی که به خودشون و دفاتر وابسته به خودشون میدن و چکرها خیلی راحت تایید میشه ولی اگر طراح یا محاسب مهندسی غیر از گروه خودشون باشه اونقدر ایرادهای الکی میگیرند و در کمیسیون معطل میکنند که صاحب کار پشیمان میشه ولی اگه رشوه بده و کار دست کارمند شهرداری بدن با کیفیت پایین و لی خیلی زود و راحت تایید میشه نمونه بارز آن شهرداری شیراز تحقیق کنید ببینید چه بر سر مردم و مهندسین جوان میارند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
قبل و بعد از انقلاب شهرداري ها نهادبي بودند كارنكن و رشوه گيرو كارچاق كن كارگران زباله جمع كن به جون مردم مي انداختند تا از مردم بابت كارشون پول بگيرند چون به اين بيچاره ها نمي رسيدند وضع آسفالت كوچه ها و خيابانها افتضاع و كارشون فقط گير دادن به مردم و رشوه گرفتن و زد و بند بوده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
عامل اصلی فساد در شهرداری ها این هست که اجازه دارند منابع درآمدی خودشان را بدستور و به واسطه خودشان خرج کنند که این عامل فساد هست باید از سیستم بودجه تبعیت کند یعنی باید تمام منابع و درآمدهای شهرداری به خزانه کشور واریز شود و سپس در ردیف بودجه ها بودجه ای برای شهرداری در نظر گرفته شود ... و عامل دوم استخدام های شوراهای شهر و روستاهاست ... سوم رانت های اطلاعاتی که از طریق بافت ها یی هست که قرار هست زیر بافت شهری بروند شهری توسط کارمندان شهرداری به فروش میرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
همین مشکل در شرکت نفت هم هست.