سخنان اخیر آیتالله محمود امجد پس از اعدام روحالله زم علیه نظام واکنشهای تندی را در پی داشته است. امروز جامعه روحانیت مبارز با صدور اطلاعیهای در این سخنان را ناشی از "بیبصیرتی" و "انحراف" دانست.
فراو- سخنان اخیر آیتالله محمود امجد پس از اعدام روحالله زم علیه نظام واکنشهای تندی را در پی داشته است. امروز جامعه روحانیت مبارز با صدور اطلاعیهای در این سخنان را ناشی از "بیبصیرتی" و "انحراف" دانست.
به گزارش فرارو، در بیانیه روحانیت مبارز آمده است "در چند روز گذشته شاهد اظهارات سخیف و ساختارشکن یک فرد ساده لوح بودیم که با سخنانى بسیار تند همه را بهت زده کرد. مظلوم نمایی و قهرمان سازی از یک عنصر خودفروخته، جاسوس و خیانت کار به منافع ملک و ملت و به کار بستن واژه شهید برای چنین شخص منفوری از سوی این شخص که از جایگاه منبر و مسجد به شهرت و اعتبار اجتماعی رسیده بود جای بسی حیرت و شگفتی داشت!"
جامعه روحانیت نوشته است: "اینکه یک روحانی و حوزوی که محضر عرفان و برخی از علما را درک کرده، با سادگی و تاثیرپذیری از انحراف برخی نزدیکانش و با بی بصیرتی، این چنین در صف دشمنان و منافقان قرار میگیرد و چنین سخیفانه سخن میراند، تلخ و زننده است، اما بسیار عبرت آموز، و ما را همواره براین پند و نصیحت امام راحل رهنمون میسازد که ملاک، وضع فعلی افراد است."
جامعه روحانیت مبارز ضمن محکوم کردن این اظهارات "موهن" نوشته است: "از خدای سبحان عافیت، سلامت و طول عمر با عزت رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی را مسألت میکند و دعا میکنیم تمام دشمنان و بدخواهان نظام و ملت انقلابی و مجاهد ایران اسلامی منکوب و سرکوب شوند."
آیت الله امجد از روحانیونی است که به عنوان استاد اخلاق شناخته میشود، او شهرت زیادی در محافل مذهبی دارد و شاگردان و مریدان زیادی هم داشته است.
پس از سخنان اخیر او درباره اعدام روح الله زم و حملاتش به نظام، محافل حوزوی و سیاسی واکنش تندی نشان دادند.
آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه در بیانیهای در این رابطه نوشت: «حوزه علمیه قم و دیگر حوزههای علمیه و طلاب و استادان حوزههای علمیه و همه حوزویان و روحانیت و نهادهای حوزوی و علمی پیمان خود را با رهبری عظیمالشأن انقلاب اسلامی و بزرگان دین تجدید و از برخی ساده لوحیها و گستاخیهای دشمن پسند اخیر اعلام برائت و حرمتشکنان بیانصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزشهای اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا میخوانند.»
بسیاری از محافل اصولگرا معتقدند مواضع جدیدی آیت الله امجد تحت تاثیر دیدگاههای فرزندش است. رسانههای اصولگرا میگویند محمود امجد از جریان انتخابات سال ۸۸ رویکردش را تغییر داده و مسیر دیگری را برگزیده که به اینجا رسیده است.
خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: "در فتنه سال ۸۸ نیز انتظار میرفت آیتالله امجد همچون یک دهه پیش روشنگر افکار جوانان و دانشجویان و هدایتگر آنان به سوی معنویت و اخلاق باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و او از میرحسین موسوی و فتنهگران دفاع کرد. عمده نزدیکان امجد دلیل گردش مواضع وی را فرزندش یعنی محمد امجد میدانند. "
حجتالاسلام علی اکبر نوری مدرس حوزه علمیه قم که به عنوان دوست سابق شیخ محمود امجد معرفی شده در نامهای از مواضع او به تندی انتقاد کرده است. او نیز مقصر تغییر موضع آیت الله امجد را فرزندش معرفی کرده است.
علی اکبر نوری خطاب به امجد نوشت: «آن عینکی که فرزندتان محمدآقا و همفکرانش به چشم شما زدهاند را عوض کنید.»
در همین راستا روز گذشته جمعی از طلاب کرمانشاهی در محکومیت سخنان محمود امجد در حوزه علمیه امام خمینی تجمع کردند.
انتقاد از مواضع آیت الله امجد فقط به روحانیون و رسانههای اصولگرا ختم نمیشود. عطالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات که ساکن لندن است موضع اخیر امجد را "تند" و "ساختار شکنانه" خواند و نوشت "بهت زده" شده است.
مهاجرانی در توئیتی نوشت: «آیت الله خامنه اى رمز اقتدار و عزت ملى و سربلندى ملت و نظام جمهورى اسلامى ایران اند. مى توان خیرخواهانه از بسیارى از امور اجرائى و قضایى و مجلس و سپاه انتقاد کرد. اما ساختار شکنى و انکار انقلاب و نظام امر دیگرى است. به تعبیر امیر مؤمنان: لقد صرت جسرًا لمن حارب الله و رسوله.»
محمود امجد سال ۱۳۱۸ خورشیدی در کنگاور کرمانشاه به دنیا آمد. خانوادهاش از روحانیون شناخته شده منطقه بودند و پدر بزرگش مشهور به «افصح المتکلّمین» بود.
محمود امجد تقریباً هجده ساله بود که تحصیلات جدید را با هدف تحصیل علوم دینی رها کرد و به قم رفت. در مدت کوتاهی دورهٔ مقدمات و سطح را به پایان برد و تحصیل دروس خارج را آغاز کرد. استادان درس خارج فقه و اصول او امام خمینی (ره)، آیات سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت و عزیزالله خوشوقت بودند.
او در فلسفه و عرفان از علامه محمدحسین طباطبایی بهره جست و در ۲۰ سال پایانی عمر طباطبایی با او همراه بود و در جلسات عمومی و خصوصیاش شرکت داشت.
بزرگترین استاد اخلاق و عرفان او سید رضا بهاءالدینی بود که از سال ۱۳۵۱ خورشیدی با او مأنوس بود و از او میآموخت.
محمود امجد از سال ۱۳۵۰ با آیتالله محمدتقی بهجت ارتباط پیدا کرد و علاوه بر شاگردی، ارتباطی نزدیک با او داشت.
پس از انقلاب، او مدتی امام جمعه نهاوند بود و مدتی نیز نمایندهٔ امام خمینی در غرب ایران (منطقهٔ ۷) بود.
او از استادان مدرسهٔ عالی شهید مطهری و مسجد کوی دانشگاه، حوزهٔ علمیهٔ دماوند، مشهد، قم، اصفهان و … شناخته میشود و طلاب و دانشجویان بسیاری را در طول سالهای حضور در مدرسهٔ عالی شهید مطهری و مسجد کوی دانشگاه تربیت کردهاست.
او سالها نیز در تهران ساکن بود. جلسات امجد در مسجد کوی دانشگاه تهران توجه های فراوانی را به خود جلب کرد.
امجد در نیمه تیر ۱۳۹۰ به مالزی که محل سکونت فرزندش محمد است رفت تا مراسم شعبان و رمضان را آنجا بگذراند. او در خرداد ۹۱ نیز در مسکو بود و پس از آن به ایران بازگشت.
آیت الله امجد پس از انتخابات سال ۸۸ از حوادث آن انتخابات انتقاد کرد. شاید به همین دلیل بود که در جریان انتخابات خبرگان در سال ۹۴ نامزد شد، اما شورای نگهبان او را تائید صلاحیت نکرد. این در حالی است که او پیشتر توسط همین شورا تائید صلاحیت شده بود.