bato-adv
bato-adv

کافه بازار چگونه از امنیت کاربران خود حفاظت می‌کند؟

کافه بازار چگونه از امنیت کاربران خود حفاظت می‌کند؟

بدافزار شناخته شدن برنامه توسط سیستم امنیت بازار، ارسال متعدد اعلان‌های تبلیغاتی، کپی بودن از سایر برنامه‌ها، محتوای خلاف عرف و نقض قوانین اجرای پرداخت مهمترین دلایل ارسال پیام تخلف از کافه بازار به طراحان برنامه بوده است. در میان بازی‌ها بیشترین علت ارسال پیام اخطار یا تعلیق به نقص عملکرد فنی تعلق دارد. ۲۸ درصد تخلفات برنامه‌ها و بازی‌ها توسط گزارش‌های دریافتی کاربران و ۷۲ درصد آن‌ها توسط سپر امنیت کافه بازار شناسایی شده است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

فرارو- کافه‌بازار بازار با استفاده از ابزار‌هایی مانند آنتی‌ویروس‌ها، نظارت کارشناسان خود در دریافت گزارش از کاربران نسبت به شناسایی و حذف برنامه‌های مخرب اقدام می‌کند. با استفاده از سپر امنیت کافه بازار تا به‌حال هزار و ۴۰۰ برنامه مخرب شناسایی و بیش از ۳۰۰۰ برنامه حذف شده‌اند. همچنین پس از ارسال پیام هشدار به کاربران درباره ماهیت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مخرب نصب آن‌ها به‌طور متوسط تا ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده است. انتشار ویروس کرونا، تشدید قرنطینه و خانه‌نشینی کاربران موبایل در نیمه اول امسال نظارت بیشتر روی برنامه‌ها و بازی‌های منتشر شده را می‌طلبید. کافه بازار با انتشار گزارشی توضیح داده که در این مدت چگونه روی انتشار برنامه و بازی‌های موبایل نظارت داشته و چطور توانسته خیال کاربران خود را راحت کند.

کاهش زمان انتظار برای بررسی و انتشار برنامه و بازی روی کافه بازار
نیمه اول امسال روی هم رفته بیش از پنج هزار و ۵۰۰ برنامه و بازی جدید روی کافه بازار منتشر شده است، اما تعداد کل درخواست‌ها برای انتشار و به‌روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها به بیش از ۳۶ هزار درخواست می‌رسد. با این حال کافه بازار موفق شده است مدت زمان انتظار برای بررسی این درخواست‌ها را از ۷۲ ساعت به‌طور متوسط به ۲۴ ساعت کاهش دهد.


کارشناسان کافه بازار در شش ماه ابتدای امسال روی هم رفته به بیش از ۱۹ هزار درخواست‌هایی انتشار برنامه و بازی جدید دریافت کرده‌اند. یعنی در هر ماه به‌طور متوسط در هر ماه سه هزار و ۲۷۹ درخواست بررسی شده است. بررسی نمودار‌ها نشان می‌دهد کرونا و قرنطینه خانگی در ابتدای امسال باعث رشد تعداد درخواست‌های انتشار برنامه و بازی شده بود، اما حجم این درخواست‌ها با شیبی ملایم کاسته شده است. به‌عنوان مثال در فروردین امسال سه هزار و ۲۲۹ درخواست برای انتشار برنامه توسط کافه‌بازار بررسی شده بود بود، اما این عدد در شهریور به دو هزار و ۴۳۲ درخواست کاهش پیدا کرده است. همچنین کافه بازار در فروردین امسال به ۶۴۴ درخواست انتشار بازی رسیدگی کرده در حالی که در شهریورماه این عدد به ۴۳۲ درخواست کاهش پیدا کرده است.

مهمترین دلایل رد درخواست انتشار برنامه و بازی در کافه بازار

بیشترین رد درخواست انتشار توسط کافه بازار در شش ماه اول سال ۹۹ در دسته‌های ابزارها، آموزش و خرید اتفاق افتاده است. بیشترین دلیل رد درخواست انتشار برنامه‌ها در این مدت نیاز به درخواست تاییدیه از سوی سایت برنامه بوده و پس از آن بیشترین سهم به تهدیدآمیز شناخته شدن توسط سیستم امنیت اندروید اختصاص دارد. ذکر نکردن منبع برای محتوای ارائه شده در برنامه، استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط و نیاز به پیاده‌سازی قوانین و مقررات حفظ حریم شخصی از پرتکرارترین دلایل مخالفت کافه‌بازار با انتشار برنامه‌ها بوده است.


بیشترین تعداد رد درخواست انتشار بازی‌ها در کافه بازار به دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، تفننی و اکشن تعلق دارد؛ که بررسی‌ها نشان می‌دهد تهدیدآمیز شناخته شدن توسط سیستم امنیت اندروید مهمترین دلیل منتشر نشدن بازی‌ها بوده است. کپی بودن از سایر بازی‌ها، نیازمندی به ارسال تاییدیه، انتخاب دسته‌بندی اشتباه و استفاده از دسترسی‌های اضافی دیگر عوامل مهم رد رخواست انتشار بازی روی کافه بازار به‌حساب می‌آید.

روش کافه بازار برای نظارت روی بروزرسانی برنامه‌ها و بازی‌های موبایل
نیمه اول امسال ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به کافه بازار ارسال شده است و کارشناسان بازار در هر ماه به‌طور متوسط به دو هزار و ۹۴۸ درخواست رسیدگی کرده‌اند. در فروردین امسال برای دو هزار و ۳۴۶ برنامه درخواست به‌روزرسانی ثبت شده است. یک ماه بعد این عدد به دو هزار و ۷۲۸ درخواست افزایش پیدا می‌کند، اما رفته رفته تعداد درخواست‌ها کاهش پیدا کرده تا در شهریورماه به دو هزار و ۱۷ درخواست به‌روزرسانی ماهانه روبرو باشیم. درخواست به‌روزسانی بازی‌ها نیز از ۶۶۵ مورد فروردین‌ماه در شهریور به ۵۱۶ مورد رسیده است. در مردادماه ۷۰۱ درخواست برای به‌روزرسانی بازی‌ها در کافه‌بازار ثبت شده بود که این مورد را می‌توان به همزمانی قرنطینه کرونا و تعطیلات تابستانی مدارس مرتبط دانست.


نیمه اول امسال بیشترین درخواست به‌روزرسانی برنامه‌ها در دسته‌های ابزارها، خرید و آموزش ثبت شده است. اینجا هم می‌توان ردپای ویروس کرونا و قرنطینه را به‌وضوح مشاهده کرد. منتشرکنندگان برنامه‌های خرید و آموزش در این مدت تصمیم گرفته اند اپلیکیشن‌های خود را بهبود ببخشند. در میان بازی‌ها هم بیشترین تعداد درخواست به‌روزرسانی به دسته‌های تفننی، کلمات و دانستنی‌ها و اکشن تعلق دارد. از طرف دیگر پس از تغییرات قوانین و سیاست‌های کافه بازار در این بازه زمانی ۷۵ درصد درخواست‌های مرتبط با بروزرسانی تایید شده‌اند که درخواست‌های رد شده ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

مهمترین دلایل ارسال پیام هشدار و اخطار توسط کافه بازار
کافه بازار مهمترین دلایل نیاز به‌اصلاح و ارائه بروزرسانی برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در شش ماه اول امسال را رتبه‌بندی کرده است. در میان برنامه‌ها بیشترین علت درخواست به‌روزرسانی استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمتبط با کارکرد برنامه، استفاده از عبارات و کلمات غیرمرتبط با محتوای برنامه در صفحه توضیحات، انتخاب دسته‌بندی مناسب و تهدید‌آمیز شناخته شدن توسط سیستم امنیتی اندروید ذکر شده است. بیشترین درخواسته به‌روزرسانی بازی‌ها به دلیل رفع باگ‌ها، وجود مشکل در سیستم پرداخت درون برنامه ای، استفاده از دسترسی‌های غیرضروری و استفاده از کلمات غیرمرتبط در صفحه توضیحات ذکر شده است.

کافه بازار به‌دلیل نقض قوانین و جلوگیری از بروز مشکلات امنیت برای کاربران به منتشرکنندگان برنامه‌ها و بازی‌ها پیام‌هایی با مضمون اخطار و تعلیق ارسال می‌کند. تعداد این پیام‌ها در شش ماه اول امسال سه‌هزار ۱۷۸ می‌رسد. ۱۴ درصد این پیام‌ها به طراحان بازی و ۸۶ درصد پیام‌ها به طراحان برنامه ارسال شده است.

بدافزار شناخته شدن برنامه توسط سیستم امنیت بازار، ارسال متعدد اعلان‌های تبلیغاتی، کپی بودن از سایر برنامه‌ها، محتوای خلاف عرف و نقض قوانین اجرای پرداخت مهمترین دلایل ارسال پیام تخلف از کافه بازار به طراحان برنامه بوده است. در میان بازی‌ها بیشترین علت ارسال پیام اخطار یا تعلیق به نقص عملکرد فنی تعلق دارد. ۲۸ درصد تخلفات برنامه‌ها و بازی‌ها توسط گزارش‌های دریافتی کاربران و ۷۲ درصد آن‌ها توسط سپرامنیت کافه بازار شناسایی شده است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv