دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: قیمت جهانی چای ۲.۵ تا ۴ دلار است. اگر واردات آن را با ارز ۲۵ هزارتومانی هم در نظربگیریم، قیمت یک کیلو چایی ۴ دلاری درجه یک ۱۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۵۰ گرم آن ۴۵ هزارتومان خواهد شد، در حالی قیمت چای ۴۵۰ گرمی در بازار درحال حاضر ۱۰۰ تا بعضا ۱۲۴ هزارتومان است. این یعنی بیش از ۵۰ درصد گرانفروشی رخ داده است. علت آن چیست؟
قاسمعلی حسنی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه چای نوشیدنی اصلی ایرانیها بوده و براساس برآوردها روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بار چای و حدودا سالی ۱۲۰ هزارتن چای خشک در کشور مصرف میشود، گفت: از این مقدار چای مصرفی در کشور ۲۰ تا ۳۰ هزارتن تولید داخل و مابقی وارداتی است.
وی ادامه داد: از فروردین ۱۳۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور باب شد تا امروز چای با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی وارد کشور شده است، اما همین چایی وارد شده، با ارز ترجیحی یا نیمایی به دست مصرف کننده نرسیده و به پای مصرف کننده با ارز آزاد نوشته شده است. به عبارت دیگر در مسیر واردات تا توزیع گرانفروشی رخ میدهد.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی اضافه کرد: قیمت جهانی چای ۲.۵ تا ۴ دلار است. اگر واردات آن را با ارز ۲۵ هزارتومانی هم حساب کنیم قیمت یک کیلو چایی ۴ دلاری درجه یک ۱۰۰ هزارتومان میشود. قیمت نیم کیلو از آن ۵۰ هزارتومان و قیمت ۴۵۰ گرم آن ۴۵ هزارتومان خواهد شد، در حالی قیمت چای ۴۵۰ گرمی در بازار ۱۰۰ تا ۱۲۴ هزارتومان است. این یعنی بیش از ۵۰ درصد گرانفروشی رخ داده است. علت آن چیست؟
وی تصریح کرد: امسال دولت برای حمایت از قشر ضعیف جامعه ارزش افزوده چای را حذف کرد تا چای با قیمت ارزان تری به دست مصرف کننده برسد، اما نه تنها این مهم محقق نشد بلکه سود بادآوردهای را نصیب واردکنندگان کرد و به بیت المال نیز خسارت وارد شد.
به گفته وی سال گذشته قیمت چای ۴۵۰ گرمی برای مصرف کننده ۵۲ تا ۶۹ هزارتومان بود که امسال به ۹۰ تا ۱۱۰ هزارتومان رسید و بعضا تا ۱۲۴ هزار تومان هم فروخته میشود.
حسنی با بیان اینکه قیمت یک کیلو چای حدود ۲۵۰ هزارتومان میشود، گفت: یک کارگر یا یک فردی با سطح درآمد پایین چگونه میتواند برای خرید چای این همه هزینه کند؟ این افزایش قیمت عقلانی نیست. حتی اگر سود حمل و نقل، بسته بندی، خرده فروشی را هم در نظر بگیریم قیمت چای در بازار نباید به این مقدار باشد.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان گفت: با توجه به کیفیت مطلوب چای ایرانی و به منظور کاهش قیمت چای پیشنهاد میشود سیاست و روش اختلاط ۶۰ درصد چای خارجی و ۴۰ درصد چای داخلی مجددا توسط برندهای معتبر احیا تا فشار از روی اقشار کم درآمد کاسته شود.