bato-adv
bato-adv

واکنش ایلان ماسک به سقوط استارشیپ SN ۹: ما احمق بودیم!

واکنش ایلان ماسک به سقوط استارشیپ SN ۹: ما احمق بودیم!

ماسک در روز پرتاب موشک SN ۹ اعلام کرده بود که برای مدتی می‌خواهد از توییتر فاصله بگیرد، اما او که گاهی اوقات از این شبکه اجتماعی فاصله می‌گیرد، دوباره بازگشت و سکوت خود را شکست و در مورد اقدامات اشتباهی که منجر به شکست استارشیپ شد صحبت کرد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

ایلان ماسک (Elon Musk) که در پی انفجار استارشیپ SN ۹ سکوت کرده بود بیشتر به این علت که گفته بود می‌خواهد مدتی از توییتر فاصله بگیرد، نظرش را در مورد شکست این عملیات به اشتراک گذاشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، در روز دوم فوریه، این موشک بزرگ اولین آزمایش پرواز در ارتفاع بالا را به اتمام رساند، اما نتوانست فرودی مناسب داشته باشد و به سکو وصل شود و با صدایی مهیب به زمین برخورد کرد.

هنگامی که در توییتر از ماسک پرسیده شد چرا فقط دو موتور را برای فرود به کار گرفتند به جای آن‌که از هر سه موتور استفاده کنند تا احتمال خطا را از بین ببرند پاسخ داد: ما خیلی احمق بودیم!

او اضافه کرد دفعه بعد از روش «پول‌آپ» (Pull Up) استفاده خواهیم کرد.

اگرچه براساس گزارشات یکی از دو موتور رپتور پیش از بازگشت به زمین دچار مشکل شد و دوباره روشن نشد و در نتیجه SN ۹ سریع‌تر از میزانی که برای یک فرود امن لازم است حرکت می‌کرد.

ماسک در روز پرتاب موشک SN ۹ اعلام کرده بود که برای مدتی می‌خواهد از توییتر فاصله بگیرد، اما او که گاهی اوقات از این شبکه اجتماعی فاصله می‌گیرد، دوباره بازگشت و سکوت خود را شکست و در مورد اقدامات اشتباهی که منجر به شکست استارشیپ شد صحبت کرد.

ایلان ماسک

فضاپیمای SN ۹ در ساعت ۳:۲۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۳:۵۴ به وقت تهران) از مرکز بوکاچیکای (Boca Chica) اسپیس‌ایکس در تگزاس به پرواز درآمد، از روی خلیج مکزیک گذشت و بعد از ۵ دقیقه به پهلو چرخید و همانطور که برنامه‌ریزی شده بود فرودش به سمت جنوب شرقی تگزاس در نزیکی مرز مکزیک را آغاز کرد.

چرخش به پهلو که ماسک آن را مانور «سقوط شکمی» می‌نامد برای تقلید از روشی که استارشیپ هنگام بازگشت به جو زمین استفاده می‌کند طراحی شده بود. این فضاپیما با بخش شکمی وارد جو می‌شود تا سرعت فرود را هنگام نزدیک شدن به زمین کاهش دهد. اگرچه که این موشک باید هنگام فرود گردشی انجام دهد تا بتواند بر سکویی که از آن بلند شده بنشیند، به نظر می‌رسد SN ۹ نتوانست در زمان مناسب این کار را انجام دهد و بر روی سکوی فرود منفجر شد. این مشکل ناشی از روشن نشدن یکی از موتور‌های رپتور بود که مانع از عمود شدن موشک پیش از فرود شد.

این حادثه اکنون توجه اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) را به خود جلب کرده و قرار است بر روی تحقیقات علت سقوط موشک SN۹ اسپیس‌ایکس (SpaceX) نظارت کند.

آژانس فدرال به دیلی‌میل در بیانیه‌ای گفت: اولویت اصلی اداره هوانوردی فدرال اطمینان از امن بودن حمل و نقل فضایی تجاری است حتی اگر یک ناهنجاری وجود داشته باشد. این سازمان بر روی تحقیقات مربوط به سقوط موشک اسپیس‌ایکس در بوکاچیکای تگزاس نظارت خواهد کرد. اگرچه این یک آزمایش بدون سرنشین بود تحقیقات بر روی علل این حادثه انجام خواهد شد تا فرصت‌های احتمالی برای ارتقای ایمنی و توسعه این برنامه به دست آید.

پیش از روز سه‌شنبه، ماسک این اداره را در توییتر برای لغو آزمایشش به دلیل مشکلات ایمنی حاکی از سقوط قبلی مورد شماتت قرار داده بود. اگرچه بعدا مشخص شد ماسک برای پرتاب موشک SN ۸ در ماه دسامبر درخواست مجوز کرده بود که توسط اداره فدرال رد شد، اما ماسک بدون توجه به این موضوع پرتاب را انجام داد.

عدم رعایت قوانین از دلایلی بود که آزمایش پرتاب SN ۹ به تعویق افتاد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv