کانالهای هواداری استقلال طی چند فصل اخیر تبدیل به شبکههای دلالی مدرنی شده اند که در پشت پرده مدیرعامل و سرمربی تغییر میدهند.
مدتی است تعدادی از پیشکسوتان تیم استقلال با انتقاد از فضای مجازی و فن پیجهای هواداری، از فضای ایجاد شده در این صفحات به شدت انتقاد کرده و حتی مدعی شدند در پشت پرده این صفحات اتفاقاتی رخ میدهد که مردم از آن اطلاعی ندارند.
به طور مثال پیروز قربانی چندین بار به انتقاد از این صفحات و نوع فعالیت آنها پرداخت. قربانی مدعی بود این صفحات در پشت پرده فعالیتهایی غیر مجاز دارند. چند روز پیش هم سیاوش اکبرپور با انتقاد از رویه فعلی مدعی شد برخیها در صفحات مجازی خط میگیرند و حتی برخی بازیکنان استقلال هم در صفحات مجازی هزینه میکنند تا زیر پای مربی را خالی کنند یا این فن پیجها از آنها خوب بنویسند
این نمونهای از اظهارات بازیکنان سابق استقلال است که در مورد فعالیتهای پشت پرده فضای مجازی زده میشود. صفحاتی که در این سالها به شبکههای دلالی مدرن تبدیل شده و با برنامههای هماهنگ شده نقش راه برکناری یا ابقای یک سرمربی را میکشند. این صفحات صحنه ورزش را تبدیل به فضای آلوده کری خوانی کرده و با سوء استفاده از احساسات هواداران آنها را به سمت و سوی تفکرات پشت پرده خود هدایت میکنند.
پیش از این در فوتبال ایران دلالی به شکل فیزیکی و با نوعی متفاوت نسبت به امروز صورت میگرفت، اما حالا و در عصر اینترنت نوع سودجویی تغییر کرده و با باز شدن صفحات تلگرامی و اینستاگرامی دکان جدیدی برای کاسبان پشت پرده باز شده است.
بازیگردانی کثیف و آلوده این صفحات زمانی اتفاق میافتد که آنها ۱۴ هفته تیم مدعی و صدرنشین جدول (استقلال) را به سخره میگیرند و با همه نوع جریان سازی سعی میکنند به هدفشان که در جلسات پنهانی طراحی شده برسند. آنها ابتدا به نوع بازی، سپس به چیدمان سرمربی در بازی ها، عدم اعتراض کادر فنی به مدیران باشگاه و هر مسالهای که بتواند باعث بر هم زدن نظم تیمی مثل استقلال شود رو آورده و به نوعی ذهن طرفدار واقعی را به سویی میبرند که گویا سرمربی برای چیدمان تیمش باید از ادمینهای این کانالها مشورت بگیرد!
این کانالها و صفحات اینستاگرامی در نقل و انتقالات به شکلی به مدیران باشگاهها فشار میآورند که اگر آنها نتوانند بازیکنان دلخواه را جذب کنند با انواع و اقسام توهینها مواجه میشوند و حتی کار را به سمت تهدید برای برگزاری تجمعات میبرند. در این بین هوادار، بی اطلاع از خوراکی که این کانالها به آنها میدهد مدیران باشگاه را مورد نقد قرار میدهند و بعضا بارها اتفاق افتاده که به خاطر همین فشارها بازیکنان بی کیفیت جذب این تیم شده اند.
در این چند سال اخیر و با پررنگ شدن این نوع فعالیت مجازی استقلال بارها و بارها تحت فشار هوادارانش قرار گرفته تا جایی که هر مربی گزینه هدایت آبی پوشان میشود با انتقادات غیر اخلاقی این صفحات مواجه میشود. از مطرح شدن نام فرهاد مجیدی گرفته تا شفر و حتی منصوریان و حالا فکری این صفحات خط خطوطی را به هواداران این تیم داده اند که تنها خروجی اش ضربه به پیکره تیم پر هوادار بوده است. تیمی که در این فصل نزدیک به ۱۰ هفته در صدر جدول بود، اما هرگز روی خوش ندید تا جایی که رقبا از خودزنی استقلالیها استفاده کرده و جای صدرنشین را گرفتند.
به نظر میرسد برای مقابله با این نوع شبکههای دلالی مجازی باید همان راهی رفته شود که در مورد مبارزه با فساد در فوتبال طی شد.