وزیر نفت گفت: پیروزی هزار پدر دارد و شکست، یتیم است. تصمیمات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال ۸۲ آغاز شد و دولتهای بعدی نیز در حد توان و مدیریت خود آن را پیش بردند و ما نیز به همان میزان قدردان زحمات آنها هستیم.
وزیر نفت با بیان اینکه انتخابات نزدیک است، گفت: به وزارت نفت فحش میدهند که برای خود افتخار کسب کنند، اگر بحث تخصصی و مدیریتی کنیم مشخص میشود که کارهای آنها نه تنها افتخار نبوده بلکه خطا بوده است.
به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» امروز در مراسم بهرهبرداری از سه خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی و طرحهای ذخیره سازی، با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، افزود: پیروزی هزار پدر دارد و شکست، یتیم است. تصمیمات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال ۸۲ آغاز شد و دولتهای بعدی نیز در حد توان و مدیریت خود آن را پیش بردند و ما نیز به همان میزان قدردان زحمات آنها هستیم.
وی ادامه داد: در این میان، هر کس میخواهد دستاوردها را به اسم خود به ثبت در بیاورد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس واحدهای فرآیندی در نیمه سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشتند.
وزیر نفت افزود: من همواره معتقد بودم یکی از طرحهایی که باید در مدیریت پروژه درس داد طرح نیروگاه شهید رجایی بود که به واسطه بی نظمی مدیریتی برای اتمام کار، تصمیم گرفتیم شرکتهای پیمانکار عمومی راهاندازی شود، اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دیدم، نیروگاه شهید رجایی در برابرش هیچ بود. در زمینه اغتشاش مدیریتی بدتر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت تدبیر و امید طرحی ندیدم.
وی تاکید کرد: این پروژه ابتدا با روش خوبی شروع شده بود، اما در دو مرحله قراردادها و انتقال قراردادها به سمتی رفته بود که باید در دانشگاهها برای پرهیز از این اقدامات تدریس کنیم. این اغتشاش مدیریت آنچنان زیاد بود که سردار عبداللهی که فرمانده قرارگاه بود تعریف میکرد که در جریان بازدید یکی از سرداران سپاه پرسیده بود که آیا اینجا داعش حمله کرده است؟
زنگنه با اشاره به اینکه از این واحد بهم ریخته با مدیریت درست به سمتی رفتیم که بنزین تولید شد، گفت: در این پالایشگاه همه نوع کار شده بود، اما «واحد فرآیندی» ساخته نشده بود. در این دولت مسئولان پالایش و پخش هر هفته سفر کردند و رفتند البته منتی نداشتیم، چون وظیفه ما بوده است، اما باید تاکید کنم آنچه که به ما رسید نه تنها پیشرفت کم بلکه یک پروژه مغشوش بود.
وی با تاکید بر اینکه فکر و تدبیر مدیران کار را به نتیجه میرساند، ادامه داد: متشکرم از کسانی که زحمت کشیدند، اما نباید تک خوری کنند.
زنگنه تصریح کرد: دلیل اینکه حرف نمیزنیم این نیست که زبان نداریم بلکه این است که وقت نداریم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در تامین به موقع نیازهای مردم نقش اساسی دارد، ادامه داد: ایران اکنون ۱۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و فرآورده دارد.
زنگنه با بیان اینکه از ۱.۵ میلیون بشکه از ظرفیت پالایشی کشور صرف مصارف داخلی میشود، افزود: ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نیز صادر میشود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه احداث ۳ خط لولهای که امروز به بهره برداری میرسد در دولت تدبیر و امید آغاز شد و به اتمام رسید، تاکید کرد: یکی از کارهایی که مانع قاچاق میشود احداث خطوط لوله است. از سوی دیگر این خطوط لوله برای تامین فراوردههای شمال کشور نیز موثر است.
زنگنه با تاکید بر اینکه متناسب با توسعه پالایشگاه ها، زیر ساختهای انتقال نیز باید رشد میکرد، ادامه داد: در حال حاضر نیز خط ۲۶ اینچ بندرعبای-سیرجان-رفسنجان را در دستور کار داریم که بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرکز کشور میرساند.
به گفته وزیر نفت، برای احداث این ۳ خط لوله و همچنین مخازن ذخیره سازی، در مجموع ۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
زنگنه با بیان اینکه توانمندی فنی کشور بالا رفته و تقریبا خطوط لوله ایرانی است، گفت: در خط لوله گوره-جاسک که جزو ایرانیترین خطوط لوله است، بار ترافیکی هزاران تانکر از جادهها برداشته شد.
وی با اشاره به اینکه همه فرایند تولید فولاد در ایران انجام شد، افزود: «تختال» مورد نیاز این خط لوله در فولاد مبارکه تولید و در فولاد اکسین به ورق تبدیل میشود. برنامه این است تا قبل از پایان امسال جوشکاری و لوله گذاری تمام شود.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد خط هنوز تست آب برای سنجش فشار را انجام نداده است، ادامه داد: بدون این تست ممکن است آلودگی زیست محیطی ایجاد شود. با انجام این تست، در ماههای اول سال آینده صادرات نفت از جاسک را انجام خواهیم داد.
وی تاکید کرد: این دولت کارهای بزرگی در پالایش و صادرات فرآورده داشته است. ظرفیت پالایشی ما در ابتدای سال ۹۲ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود که این رقم در سال ۹۸ به بالای ۲.۲ میلیون بشکه رسیده است. تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است.
وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۱ تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور صفر بوده است، افزود: در سال ۹۸ تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسید. تولید گازوییل با استاندارد یورو نیز از ۶ میلیون لیتر به ۹۵ میلیون لیتر افزایش داشته است.
به گفته زنگنه، صادرات فرآوردههای نفتی نیز در این سالها ۴ برابر شده و از ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه طرحهای بهسازی و ارتقا کیفی و کمی پالایشگاههای کشور نیز در این دولت به انجام رسیده، گفت: با اجرای این طرحها پالایشگاههای تبریز، اصفهان و بندر عباس هفت میلیون لیتربه ظرفیت تولید بنزین اضافه شد و کیفیت نیز ارتقا پیدا کرد.
زنگنه به طرحهای در دست اقدام در پالایشگاههای کشور نیز اشاره کرد و افزود: طرح تثبیت تولید پالایشگاه آبادان در جریان است که مازوت تولیدی را از ۴۵ درصد به ۲۶ درصد کاهش میدهد. این طرح۶۵ درصد پیشرفت داشته و فاز اول سال آینده به بهره برداری میرسد. طرح «جی اچ دی» پالایشگاه اصفهان نیز با سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلار در حال اجرا است.
وی با تاکید بر اینکه آنچه سهممان در اجرای قانون پتروپالایشگاهها بوده را اجرا کردیم، ادامه داد: ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت به ظرفیت روزانه ۳.۱ میلیون بشکه صادر کردهایم.
وزیر نفت تصریح کرد: برای آینده چه در گاز و چه در فرآوردههای نفتی اگر مصرف بهینه نکنیم با هیچ تولیدی جوابگوی نیازها نخواهیم بود.