با گذشت سه روز از مسدود شدن مسیر کانال سوئز، تاکنون تلاش یدک کشها و حفاران برای بیرون راندن کشتی غول پیکر اور گرین ۴۰۰ متری که روز سه شنبه در کانال سوئز به گل نشسته، موفق آمیز نبوده است.
شبکه بلومبرگ به دنبال انحراف کشتی غول پیکر "اور گرین" در کانال سوئز و مسدود شدن این مسیر از روز سه شنبه گذشته تاکنون گزارش داد که این رویداد تاکنون حدود ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد دنیا یعنی روزی ۹.۶ میلیارد دلار ضرر زده است.
به گزارش ایرنا از بلومبرگ، با بسته شدن مسیر تردد کشتیها در کانال سوئز، مرکز لیوید لیست (Lloyd’s List) که ترافیک روزانه را از طریق کریدورهای دریایی دنبال میکند اعلام کرد، تقریباً ۱۶۵ کشتی منتظر باز شدن کانال سوئز برای ادامه حمل و نقل دریایی هستند.
براساس برآوردهای مرکز لیوید لیست، با بسته شدن این کانال، میزان ترافیک دریایی روزانه در قسمت غربی ۵.۱ میلیارد دلار و بخش شرقی حدود ۴.۵ میلیارد دلار است.
با گذشت سه روز از مسدود شدن مسیر کانال سوئز، تاکنون تلاش یدک کشها و حفاران برای بیرون راندن کشتی غول پیکر اور گرین ۴۰۰ متری که روز سه شنبه در کانال سوئز به گل نشسته، موفق آمیز نبوده است.
به گفته کارشناسان با ادامه مسدود ماندن مسیر کانال سوئز صنایع مختلف جهانی متاثر از این اتفاق خواهد بود.
به گفته "آرتور ریچیر" تحلیلگر ارشد حمل و نقل ورتکزار، تقریباً ۱۳ میلیون بشکه نفت خام در ۱۰ تانکر میتواند تحت تأثیر این اختلال قرار بگیرند.
وی گفت، همچنین ۹ شناور حامل فراوردههای نفتی به همراه بیودیزل در خارج از کانال سوئز متوقف و منتظر از سرگیری تردد در این کانال آبی هستند.
روزانه حدود ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور میکنند. این کانال از سال ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۹ برای اتصال مدیترانه به دریای سرخ و آسیا ساخته شد.
در حال حاضر کانال سوئز سریعترین مسیر کشتیرانی میان اروپا و آسیا است. حدود ۷ درصد حمل و نقل تجارت دریایی جهان از این کانال انجام میشود.
کانال سوئز به طول۱۲۰ مایل یکی از اصلیترین منابع درآمد ارزی مصر است.