برنامه عموپورنگ درحالحاضر موفقترین برنامه کودک و نوجوان تلویزیون به حساب میآید. این موفقیت یکشبه به دست نیامده و طبیعتا دلایل متعددی برای این موفقیت وجود دارد. مهمترین آنها خود شخص داریوش فرضیایی است. مجری- بازیگری که از ابتدای دهه ۸۰ به مرور در دل مخاطبان جا باز کرد و توانست محبوبیتش را در تمام این سالها حفظ کند.
عموپورنگ بعد از گذشت ۲۲ سال از حضور مداوم در تلویزیون، حالا دیگر به عنوان یکی از چهرههای محبوب و مشهور این رسانه شناخته میشود؛ چهرهای که بارها با تلویزیون به مشکل برخورده و حتی به مرز خداحافظی رسیده، اما باز هم بازگشته و فعالیتش را ادامه داده است.
روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: داریوش فرضیایی اولینبار در سال ۱۳۷۸ با برنامه پورنگ و تورنگ به مخاطبانش معرفی شد و اوایل دهه ۸۰ با نام عموپورنگ خودش را به ثبت رساند. در تمام این سالها تنها رقیب پروپاقرصش «کلاهقرمزی» بوده و حالا با حذف این برنامه از تلویزیون توانسته است بیرقیب پیش برود. تیم سازنده عموپورنگ با وجود اینکه بیرقیب هستند، اما کماکان در حال تجربههای جدید و تمرکز روی ساختارهای خلاقانهاند.
در این ۲۰ سال انواع و اقسام برنامههای مختلف را روی آنتن بردهاند و حالا در نقطه شروع سال ۱۴۰۰ با «کلبه عموپورنگ» توانستهاند مجددا توجهها را به خودشان جلب کنند. فصل دوم «کلبه عموپورنگ» از ابتدای ماه رمضان در حال پخش از تلویزیون است؛ برنامهای موزیکال که اینبار بهجای تمرکز روی یک محله، در یک مزرعه پیش میرود و شخصیتهای محوری آن حیوانها هستند.
نکته قابلتوجه اینجاست که برای اولینبار بازیگران مطرح و شناختهشدهای را با گریمهایی متفاوت در شمایل این حیوانها میبینیم. به بهانه موفقیت این تیم در برنامه جدید، پروندهای را به مرور و تحلیل برنامههای مختلف عموپورنگ از ابتدای دهه ۸۰ تا به حال اختصاص دادهایم. راز موفقیت عموپورنگ چیست؟ چطور توانسته است بعد از گذشت بیشتر از ۲۰ سال کماکان در اوج باشد و حتی برای مخاطبان کودک و نوجوان نسل جدید هم جذاب به نظر برسد؟ تحلیل این موارد را در پرونده پیشرو بخوانید.
برنامه عموپورنگ درحالحاضر موفقترین برنامه کودک و نوجوان تلویزیون به حساب میآید. این موفقیت یکشبه به دست نیامده و طبیعتا دلایل متعددی برای این موفقیت وجود دارد. مهمترین آنها خود شخص داریوش فرضیایی است. مجری- بازیگری که از ابتدای دهه ۸۰ به مرور در دل مخاطبان جا باز کرد و توانست محبوبیتش را در تمام این سالها حفظ کند.
درواقع اگر خود داریوش فرضیایی نزد مخاطبان کودک و نوجوان تا این حد محبوب نبود، هیچکدام از موارد دیگری که ذکر خواهیم کرد نمیتوانست موفقیتی نصیب برنامه کند. در وهله دوم خلاقیت تیم برنامهساز عموپورنگ است. خیلی از برنامههایی که از ابتدای دهه ۸۰ معروف شدند، هنوز هم با همان شکلوشمایل روی آنتن میروند، اما اگر دقت کرده باشید، عموپورنگ هر چندوقت یکبار تغییر ساختار داده و از این جهت جذابیتش را حفظ کرده است.
نکته مهم دیگر که این برنامه را به اثری شاخص تبدیل کرده، توانایی مجری و تیم سازنده در شناخت صحیح مخاطبان کودک و نوجوان است. سایر مسائل، از جمله استفاده از دکور و رنگهای شاد، فضای موزیکال، تنوع آیتمها، شخصیتپردازی دقیق، بخشهای نمایشی جذاب و … سایر نکاتی هستند که جذابیت این مجموعه را طی این سالها تضمین کردهاند. در این بخش به بررسی دلایل موفقیت برنامه عموپورنگ از ابتدای دهه ۸۰ تا پایان دهه ۹۰ و همچنین برنامه «کلبه عموپورنگ» که اخیرا در حال پخش از تلویزیون است خواهیم پرداخت.