اگر سری به فروشگاههای آنلاین بزنید به راحتی میتوانید انواع محصولات هنری و حتی غیرهنری را با برند «باب راس» تهیه کنید، از رنگ و قلم نقاشی تا نوشابه انرژی زا، ساعت لیوان و حتی لباس زیر با برند «باب راس»؛ اما تنها چیزی که دسترسی به آن تقریبا غیرممکن است یکی از آثار نقاشی متعلق به اوست. نقاشیهای «باب راس» کجاست؟
در حالی که «باب راس» با اختلاف، پرکارترین نقاش تاریخ بوده، اما هیچ یک آثار او برای خرید و فروش در بازار آثار هنری موجود نیست.
به گزارش ایسنا، «بابا راس» نقاش معروف آمریکایی که با اجرای برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» به شهرت جهانی رسید، در سال ۱۹۹۵ درگذشت، اما همچنان به عنوان یک نماد فرهنگی مورد توجه است و قسمتهای قدیمی از برنامه معروف تلویزیونی او در وبسایت یوتیوب بیش از ۴۵۰ میلیون بازدید داشته است.
اگر سری به فروشگاههای آنلاین بزنید به راحتی میتوانید انواع محصولات هنری و حتی غیرهنری را با برند «باب راس» تهیه کنید، از رنگ و قلم نقاشی تا نوشابه انرژی زا، ساعت لیوان و حتی لباس زیر با برند «باب راس»؛ اما تنها چیزی که دسترسی به آن تقریبا غیرممکن است یکی از آثار نقاشی متعلق به اوست.
«باب راس» در طول فعالیت هنری خود بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی خلق کرد که تنها شمار بسیار اندکی از آنها در چند سال گذشته به حراجیهای آثار هنری راه یافت و با مشتریهای زیادی که داشت اغلب هر کدام بیش از ۱۰ هزار دلار فروش میرفت. اما چرا جای آثار پرکارترین و در دسترسترین نقاش تاریخ در بازار آثار هنری خالی است؟
«باب راس» در سال ۱۹۴۲ در شهر دیتونای ایالت فلوریدا متولد شد و در کلاس نهم ترک تحصیل کرد تا با پدرش که یک نجار بود کار کند. در سن ۱۸ سالگی به نیروی هوایی پیوست و به آلاسکا رفت و ۲۰ سال را به عنوان گروهبان آموزشی فعالیت کرد و جالب این جاست که فردی به شدت سختگیر و غیرقابل انعطاف بوده است! اما زندگی او با کشف هنر تغییر کرد.
او با الهام گرفتن از «بیل الکساندر» که یک نقاش تلویزیونی بود شروع به کشیدن مناظر طبیعی کرد و آنها را در بازارهای محلی در آلاسکا میفروخت و به تدریج درآمد او از فروش تابلوهای نقاشی از درآمد حضورش در ارتش بیشتر شد و بنابراین در سال ۱۹۸۱ به فلوریدا بازگشت و با گذراندن دوره آموزشی تحت نظر «بیل الکساندر» به یک معلم نقاشی رسمی تبدیل شد.
«آنت کواسکی» که یکی از شاگردان «باب راس» بود و مسحور نقاشیهای او شده بود به او پیشنهاد همکاری داد و این دو با کنار هم گذاشتن پسانداز خود و تاسیس کمپانی «باب راس» تصمیم گرفتند یک برنامه تلویزیونی بسازند و این آغاز ساخت برنامه معروف «لذت نقاشی» بود که بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ روی آنتن میرفت و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد و روزانه از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی پخش میشد و بیش از ۸۰ میلیون مخاطب داشت.
در هر قسمت ۲۷ دقیقهای از مجموعه «لذت نقاشی»، «باب راس» یک نقاشی منظره را از ابتدا تا انتها میکشید و با لحن جذاب خود مخاطبان را به طور کلی در جریان فرآیند خلق نقاشی قرار میداد.
«راس» برای اجرای برنامه «لذت نقاشی» هیچ دستمزدی دریافت نمیکرد، اما کمپانی «باب راس» که او صاحب بخشی از آن بود از محل اجرای این برنامه تلویزیونی به فروش رنگ، لوزام نقاشی، برگزاری کارگاههای آموزشی، ویدئوهای آموزشی و… میپرداخت و در سال ۱۹۹۲ درآمد این کمپانی به ۱۵ میلیون دلار رسید.
«باب راس» در طول فعالیت خود توانست ۳۵۱ قسمت از برنامه «لذت نقاشی» را ضبط کند و برای هر قسمت سه نسخه از یک نقاشی را میکشید؛ یک نسخه قبل از شروع برنامه، یکی حین برنامه و یک نسخه هم بعد از فیلمبرداری.
این هنرمند در مجموع بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی کشیده که سه برابر بیشتر از تعداد آثاری است که «پیکاسو» از پرکارترین نقاشان در نوع خودش خلق کرده است. پس از «باب راس» که با ۳۰ هزار نقاشی در رتبه نخست پرکارترین نقاشان قرار داد، «پیکاسو» با ۱۳ هزار ۵۰۰ اثر، «کلود مونه» با ۲۵۰۰ اثر، «ادوارد مونک» با ۱۷۸۹ اثر و «سالوادور دالی» با ۱۵۰۰ اثر قرار دادند و «ون گوگ»، «رامبرانت»، «پولاک»، «مانه» و «فریدا کالو» و «داوینچی» نیز بعد از آنها جای گرفتند.
در حالی که در بازار آثار هنری تقاضای زیادی برای نقاشیهای «باب راس» وجود دارد، اما این آثار بسیار کمیاب هستند و خانههای حراجی معروف، چون ساتبیز و کریستیز و فیلیپس تاکنون هیچ حراجی از آثار وی برگزار نکرده اند.
به عنوان بخشی از توافق نامه میان او و کمپانی «باب راس»، نقاشیهایی که در طول برنامه «لذت نقاشی» کشیده شده است متعلق به این کمپانی است و زمانی که «باب راس» در سال ۱۹۹۵ درگذشت، تمام آثار او به «آنت کوالسکی» و همسرش «والت» به عنوان تنها مالک کمپانی «باب راس» رسید. در حال حاضر ۱۱۶۵ نقاشی اورجینال «باب راس» که میلیونها دلار ارزش دارد در دفتر کمپانی در ویرجینیا نگهداری میشود که مکان دقیق آن مشخص نیست.
«جوان کوالسکی» دختر «آنت کوالسکی» که در حال حاضر مدیریت کمپانی «باب راس» را بر عهده دارد، در گفتگویی با مجله «هاستل» اعلام کرده است، هیچ گاه به فکر این آثار نبودهاند و ماموریت آنها مراقبت و حفظ میراث به جای مانده از «باب راس» است. در حال حاضر این کمپانی دارای ۱۵۴ کپی رایت و چندین و چند علامت تجاری با نام «باب راس» است و از این طریق میلیونها دلار از محل فروش محصولات و ویدئوهای آموزشی درآمد کسب میکنند.
هم اکنون کمتر از ۱۰۰ نقاشی از «باب راس» در موزه «گالری هنری باب راس» در فلوریدا، موزه «تجربه باب راس» در ایندیانا و موزه ملی تاریخ آمریکا در واشنگتن دی سی نگهداری میشود.