مصطفی میرسلیم گفت: به نظر من در شان رئیس قوه نیست که در صحنه حاضر شود و خواهان ریاست دیگری باشد. من نمیگویم که قابلیت ندارند، اما هنوز کار خود را تمام نکردند. آقای رئیسی با قابلیتهای بسیار خوبی که دارد حیف است تجربیات خوب شان در قوه قضاییه ادامه پیدا نکند.
مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون FATF، برجام، انتخابات ۱۴۰۰ و شکایت قالیباف از وی پرداخته است.
به گزارش خبرفوری، بخشی از این گفتگو را در ادامه میخوانید.
سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت چه خواهد شد؟
اصلیترین دولت یازدهم و دوازدهم برداشتن تحریمها و چاره جویی برای آن بود و تصور کردند با مذاکره مستقیم به نتیجه میرسد؛ البته در طی این مذاکرات مردم دنیا متوجه شدند که ایران کشوری نیست که دنبال سلاح هستهای باشد، اما از لحاظ عملیاتی متعهد نشدند که برجام را اجرا کنند.
این اشکال در متن برجام بود و یا بدعهدی آمریکا؟
بدعهدی امریکا بود، اروپاییها به علت ضعیف و ترسشان در برابر ما نتوانستند مستقیما کاری کنند و بدعهدی کردند و در مجموع به آنچه میخواستیم در برجام اتفاق نیفتاد. اگر ما در اقتصاد مقاومتی اهتمام میورزیدیم و فعالیتهای جاری دولت را بزک کرده اعلام نمیکردیم بسیاری از فرصتها را از دست نمیدادیم و حتی به نظر من سیاستهای اصل ۴۴ خیلی بد اجرا شد. قراردادهای دوجانبه و چند جانبه اقدام خوبی است مثلا توافقی که به صورت کلی به شکل سند با چین در زمینه برنامههای ۲۵ ساله داشتیم بسیار خوب است که باید فعالیتهای قرادادی در این زمینه انجام شود که نتیجه بهتر حاصل شود.
افای تی اف ۴۱ بند دارد که ۳۹ مورد از آن را توافق و حتی برایش قانون تنظیم کردیم. مثلا تروریست و آدم کشی، خودمان قربانیان اصلی ماجرای تروریست هستیم. بخشهای باقی مانده FATF باعث میشود که اطلاعاتی در اختیار بدخواهان ایران قرار گیرد وبه نظر من این اقدام یک نوع زرنگی است.
همین الان اگر FATF را قبل کنیم و تحریمها برداشته شود ما نمیتوانیم سیستم بانکی را با جهان مطابقت دهیم، زیرا سیستم ما فرسوده و قدیمی است. اما تا زمانی که تحریمها باشد هیچ ضمانتی به ما نمیدهد که تحریمها برداشته شود و تا آن زمان باید خود را رشد دهیم.
پیش بینی شما چیست آیا FATF در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب میرسد؟
شورای نگهبان به FATF ایراد گرفته است و باید دو سوم آرای مجمع را به خود جذب کند که به نظر من این بعید میرسد و فعلا دولت باید به این فکر باشد که اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.
با توجه به اینکه برجام به نتیجه نرسیده اگر رئیس جمهور آینده با راه حل متفاوت وارد شود میتواند کسی مثل سعید جلیلی باشد؟
به نظر من در درجه اول باید بر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی پافشاری کند و به موازات آن شرایط بین المللی را فراموش نکند و مقدمات آن را در داخل فراهم کند. تا بعد از این که دندان آمریکا را شکستیم و آمریکا کوتاه آمد و خسارتهای ما را جبران کرد بتوانیم در صحنه جهانی ورود یابیم. توجه صرف به FATF ما را به جایی نمیرساند.
رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که سیاستهای کلی نظام جای دیگری تنظیم میشود و سیاست خارجه مجری بهتری است به نظر شما آقای ظریف مجری بهتری بودند یا آقای سعید جلیلی مجری بهتری خواهند بود؟
جناب ظریف از افتخارات میهنی است و ایشان کسی بود که آشنا به مسائل بین المللی و مذاکرات سیاسی بود. ایشان میگفت در وزارت خارجه عواملی هستند که نفوذی اند و باعث میشوند دست رو شود و در مصاحبه برجام متوجه شدید که وجود دارد. مذاکرات بسیار خوب است و باید به صورت قوی انجام شود و با اعتماد به قابلیتهای خودی باشد و نباید به چراغ سبز نشان دادن به بدخواهانمان باشد.
نظر شما در مورد ورود دو رئیس قوه آقایان قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
به نظر من در شان رئیس قوه نیست که در صحنه حاضر شود و خواهان ریاست دیگری باشد. من نمیگویم که قابلیت ندارند، اما هنوز کار خود را تمام نکردند. آقای رئیسی با قابلیتهای بسیار خوبی که دارد حیف است تجربیات خوب شان در قوه قضاییه ادامه پیدا نکند. آقای قالیباف نیز در زمینههای اجرایی اقدامات خوبی انجام داده است که البته همه آنها قابل دفاع نبوده و برخی از خلافها در فعالیتهای اجرایی ایشان صورت گرفته است.
آقای قالیباف قولهایی در مجلس به ما داده است و با توجه به این که مجلس در راس امور قرار دارد اگر کار قانونگذاری را صحیح انجام دهد و نظارت درست انجام شود شاهد این همه نابه سامانی نخواهیم بود. حل شدن مسائل کشور از طریق قوه مقننه است و با نظارت صحیح میتواند سرنوشت کشور را در مسیر درست قرار داد. کشور ایران قحط الرجال ندارد که بگوییم فقط دو نفر را در صحنه داریم.
ماجرای شکایت آقای قالیباف از شما به کجا رسید؟
ای کاش سال ۹۵ موضوع تحقیق و تفحصی که از شهرداری تهران مطرح شد انجام میشد و جلوی خلافهایی که در شهرداری صورت میگرد میگرفتیم. در حال حاضر هنوز هم این تخلفات انجام میشود. ریشه این خلافها در شهرداری تهران به ۲۵ سال پیش برمی گردد که نقطه اوج آن ۱۲ سال گذشته رخ داد. این تخلفات منحصر به تهران نبود و به شهرهای کوچک هم کشانده شد.