bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۹۴۳۲۷
رییس سازمان محیط‌زیست در دو مصاحبه ۵ بار سانحه اتوبوس خبرنگاران را «اتفاقی» توصیف کرد

عیسی کلانتری؛ مردی که نه استعفا می‌دهد و نه عذرخواهی می‌کند

عیسی کلانتری؛ مردی که نه استعفا می‌دهد و نه عذرخواهی می‌کند

حتی اگر بپذیریم که عیسی کلانتری همیشه همین‌طور در حضور جمع روی صندلی می‌نشیند و فراموش کنیم که نگاهی به تصاویر دیدارهایش با مقام‌های مختلف آشکار می‌کند که او نشستن جلوی کسانی را که برایش مهمند، خوب بلد است، واقعیت این است که او حداقل به عنوان رییس سازمان محیط زیست که مسوول انجام این سفر بوده، موظف است به احترام جان‌های از دست رفته، روح‌های آسیب‌دیده و انسان‌های مجروح، استعفا که هیچ، حداقل عذرخواهی کند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

دو خبرنگار جوان مرده‌اند، چندین نفر مجروح شده‌اند، یک نفر همین حالا که این گزارش نوشته می‌شود برای بار دوم زیر تیغ جراحی رفته، اما رییس سازمان محیط زیست، هنوز نه‌تن‌ها استعفا نداده که زبانش به معذرت‌خواهی هم نچرخیده و نمی‌چرخد.

عیسی کلانتری که نحوه نشستنش مقابل خبرنگاری که در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگارانی که برای بازدید از دریاچه ارومیه راهی آنجا شده بودند، حضور داشته، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته، اما حتی برای نحوه نشستنش هم نه‌تن‌ها نیازی به عذرخواهی نمی‌بیند که انتقاد‌ها به این رفتار خود را «مزخرفاتی» می‌داند که خبرنگاران به زبان آورده‌اند!

آقای رییس که احتمالا فراموش کرده این روایت از طریق تصاویر ویدیویی به دست مردم و دیگر خبرنگاران رسیده و نمی‌تواند آن را «گفته‌های» خبرنگاران خواند، بلکه واقعیتی است آشکار پیش چشمان ملت، گفته نحوه نشستنش، همیشه همین‌طور است و با لحنی طلبکار ادامه داده است: «نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟! نحوه نشستن همیشگی من، همین‌طور است؛ چه عذرخواهی؟! برای چه؟! چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟!».

اما حتی اگر بپذیریم که عیسی کلانتری همیشه همین‌طور در حضور جمع روی صندلی می‌نشیند و فراموش کنیم که نگاهی به تصاویر دیدارهایش با مقام‌های مختلف آشکار می‌کند که او نشستن جلوی کسانی را که برایش مهمند، خوب بلد است، واقعیت این است که او حداقل به عنوان رییس سازمان محیط زیست که مسوول انجام این سفر بوده، موظف است به احترام جان‌های از دست رفته، روح‌های آسیب‌دیده و انسان‌های مجروح، استعفا که هیچ، حداقل عذرخواهی کند.

معاینه فنی؛ بالاخره آری یا نه؟!

اما این خبر‌ها نیست و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم اهل این حرف‌ها نیست. این را می‌شود از سطور و بین‌سطور گفت‌وگوی عجیب او با امتداد دریافت؛ ازجمله آنجا که ضمن رد وقوع هرگونه تخلف از سوی اداره کل استانی این سازمان در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده گفته است: «هر ماشینی که معاینه فنی داشته باشد، بیمه داشته باشد، مجاز است.

راننده آن اتوبوس هم مربوط به شرکت اروم سیر بوده و پلیس راه نیز برای آن ساعت زده است» اگرچه کلانتری ادعا کرده که «اگر معاینه فنی نداشت که پلیس راه اجازه رفت و آمد در جاده را به این وسیله نمی‌داد»، اما همین دیروز علی انصافی، رییس اتحادیه مسافربری استان تهران در گفتگو با ایسنا تاکید کرده که «اگر همان‌طور که مطرح می‌شود این اتوبوس فاقد صورت وضعیت بوده، مسلما معاینه فنی سکو نداشته است؛ یعنی اگر حتی معاینه فنی را گرفته باشد، روی سکو در پایانه‌ها از سوی مدیر فنی معاینه و تایید نشده است.»

او معتقد است که «سازمان محیط زیست باید از شرکت حمل و نقل معتبری یک دستگاه اتوبوس می‌گرفت تا نه تنها اتوبوسی مجهزتر و بهتر برای خبرنگاران گرفته باشد، بلکه اگر از شرکت حمل و نقل اتوبوس می‌گرفتند قبل از حرکت راننده، این اتوبوس روی سکو از سوی مدیر فنی معاینه و تست می‌شد و تمام سیستم آن مورد تایید قرار می‌گرفت.» با این اظهارات ضد و نقیض دو مقام مسوول کشور مشخص نیست که بالاخره این اتوبوس معاینه فنی داشته یا نه!

با این اوصاف، اما رییس سازمان محیط زیست در اظهاراتی عجیب‌تر که این‌بار آن‌ها را در گفت‌وگویی با ایسنا مطرح کرده، مدعی شده که «این اتوبوسی بود که اگر آقای رییس‌جمهوری یا معاون اول هم می‌آمد، آن را می‌آوردند. به دلیل اینکه اتوبوس مرتب و مجهزی بود و پذیرایی در آن راحت بود و شرایط کرونایی در آن می‌توانست به خوبی رعایت شود.

اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه کار می‌کردیم؟» و مجددا اگرچه کلانتری با طرح این ادعا که «راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده و تصادف اتفاقی است که افتاده است» و بر همین اساس می‌پرسد «چه مسوولیتی باید داشته باشیم؟»، رییس اتحادیه مسافربری استان تهران توضیح داده که «در برخی اظهارات مطرح شده عنوان می‌شود ترمز اسکانیای واژگون شده خبرنگاران به اصطلاح خالی کرده و همین مساله سبب شده تا این اتوبوس واژگون شود، اما باید گفت اتوبوس‌های اسکانیا اگر شلنگ ترمزشان پاره شود یا به اصطلاح ترمزشان ببرد، چرخ‌های این خودرو قفل می‌شود و دیگر چنین اتفاقاتی نمی‌افتد، اما احتمالا ریتاردر خودرو (ترمز کمکی) با مشکل مواجه شده که چنین اتفاقی را رقم زده است.»

با این وجود عیسی کلانتری تاکید دارد که «این اتوبوس شرایط استاندارد که همان معاینه فنی بود را داشت» و برخلاف اینکه خبرنگاران گفته بودند که بعضی از صندلی‌ها کمربند نداشته، «این اتوبوس کمربند ایمنی داشته و همه خبرنگاران کمربندشان را بسته بودند، کمک راننده هم دو دقیقه قبل از تصادف از آن‌ها خواسته که کمربندهای‌شان را ببندند و همه این‌ها را پلیس تحقیق کرده است. اتوبوس از پلیس راه عبور کرده و مهر تایید را گرفته است.»

او علت عبور از جاده فرعی را سد و تونلی که در جاده فرعی قرار داشته و دلیل انتخاب این اتوبوس را آشنایی راننده به منطقه و تردد همیشگی این اتوبوس از این مسیر عنوان کرده و در واکنش به این موضع سازمان راهداری که اعلام کرده بود که این وسیله، تحت پوشش هیچ شرکت حمل و نقل مجوزدار بین‌جاده‌ای نبوده، تاکید کرده است: «متعلق به شرکت اروم سیر و در اجاره کارخانه سیمان بوده است.»

عیسی کلانتری اگرچه در پایان مصاحبه‌اش با ایسنا گفته است: «ما از بروز این اتفاق بار‌ها اظهار «تاسف» کردیم»، اما در دو گفت‌وگویی که با ایسنا و امتداد انجام داده، حداقل ۵ بار به اشکال مختلف گفته «اتفاقی است که افتاده» و حتی یک بار هم «عذرخواهی» نکرده است؛ چنانکه بهراد مهرجو، همسر ریحانه یاسینی هم روز گذشته در حساب کاربری‌اش در توییتر نسبت به رفتار عیسی کلانتری انتقاد کرده و نوشت: «پس از رفتن ریحانه خیلی‌ها با نهایت محبت به من تسلیت گفتن. از مقامات دولتی تا رفقا و همکاران عزیزمون. فقط یک نفر و نهاد حتی زحمت یک تماس تلفنی هم به خودشون ندادن؛ سازمان محیط زیست و عیسی کلانتری».

دستور رییس مجلس برای پیگیری حادثه

با این وجود، اما ظاهرا پیگیری‌ها برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران ادامه دارد. بر همین اساس در حکمی مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان نماینده تام‌الاختیار عیسی کلانتری، دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در کمیته پیگیری حادثه همه اقدامات حقوقی و پیگیری‌های قضایی پرونده حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران تا مشخص شدن تمامی ابعاد آن منصوب شد.

در ادامه این واکنش‌ها، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در گذشت ۵ سرباز معلم و ۲ خبرنگار در سوانح جاده‌ای را به مردم ایران و خانواده آنان تسلیت گفت و از دستگاه‌های مربوطه خواست با تدوین و اجرای آیین‌نامه‌های حمل و نقل ضمن نظارت بر جلوگیری از این حوادث در برابر سوانح پاسخگو باشند. او همچنین از کمیسیون‌های عمران و قضایی مجلس خواست در زمینه واژگونی دو اتوبوس بررسی‌های خود را انجام و به مجلس گزارش دهند.

حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس حامل سربازمعلمان جوان حدود ۱۲ ساعت پس از حادثه رخ داده برای اتوبوس خبرنگاران رخ داد. اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها که از سیستان و بلوچستان برای فراگیری آموزش نظامی راهی شیراز بود در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز پنجشنبه در محور یزد-دهشیر به علت نقص فنی حادث از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد کرده و در سمت مسیر مقابل واژگون و سپس با یک دستگاه تریلی متوقف برخورد می‌کند که متاسفانه در این حادثه ۵ سرباز معلم جان باخته و ۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.

حادثه‌ای که اگرچه به اندازه واژگونی اتوبوس خبرنگاران بازتاب رسانه‌ای نداشت، اما مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و البته هنوز هیچ نهاد یا سازمانی توضیح روشنی درباره آن به دست نداده و تنها وعده پیگیری داده شده و وعده معرفی و مجازات مقصران.

bato-adv
bato-adv
bato-adv