خودروسازی سوئدی ولوو در جدیدترین دستاوردهای خود در عرصه معرفی خودروهای برقی، به تازگی خودروی SUV کوچکی را با همکاری برند زیر مجموعه خود در چین، یعنی خودروسازی جیلی Geely در دست توسعه قرار داده که به گفته این شرکت هدف گذاری فروش ۱.۲ میلیون دستگاه در سال برای آن در نظر گرفته شده است که هدفی بسیار بزرگ تلقی میشود.
فرارو- خودروسازی سوئدی ولوو Volvo در جدیدترین دستاوردهای خود در عرصه معرفی خودروهای برقی، به تازگی خودروی SUV کوچکی را با همکاری برند زیر مجموعه خود در چین، یعنی خودروسازی جیلی Geely در دست توسعه قرار داده که به گفته این شرکت هدف گذاری فروش ۱.۲ میلیون دستگاه در سال برای آن در نظر گرفته شده است که هدفی بسیار بزرگ تلقی میشود.
به گزارش فرارو، چند وقت پیش بود که رئیس شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرده است که SUV الکتریکی آینده این کمپانی احتمالاً در چین ساخته خواهد شد، اما بعید به نظر میرسد که طبق سنت این خودرو XC20 نامیده شود. هاکان ساموئلسون، مدیر عامل این سازنده سوئدی همچنین قبلاً تأیید کرده است که مدل جدید از سبک بدنه SUV بهره میبرد و مبتنی بر یک پلت فرم کاملاً الکتریکی است که توسط مجتمع چینی Geely توسعه یافته است.
ولوو پیش از این نیز اتومبیل جدیدی را با استفاده از چنین پلت فرمی معرفی کرده است که از جمله آن یک مدل در اوایل سال جاری بود، و به همین دلیل انتظار میرود که این روش نقش عمدهای در جاه طلبی این شرکت داشته باشد تا فروش خودروهای خود را از حدود ۸۰۰۰۰۰ دستگاه در سال، به ۱.۲ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد. ساموئلسون در سخنرانی ارائه نتایج مالی نیمه اول سال ولوو گفت که SUV برقی جدید از نسل بعدی XC90 پیروی خواهد کرد که خود تمام برقی خواهد بود. وی گفت: «در مورد زمان بندی، ما گفته ایم که ماشین الکتریکی بعدی واقعاً جانشین و پرچمدار SUVهای خواهد بود. این مدل اول خواهد بود و پس از آن یک SUV کوچکتر وجود خواهد داشت، و این همان چیزی است که ما در اینجا در مورد آن صحبت میکنیم. بله بسیار محتمل است که در چین ساخته شود».
وی افزود: «اتومبیلهای بیشتری برای پیگیری وجود خواهد داشت و من فکر میکنم که باید به فکر شکلهای جدید بدنه باشیم. این فقط مربوط به خودروهای سدان، واگن و SUV نخواهد بود. پیشرانههای برقی به خودی خود نیز شکل اتومبیلها را تغییر میدهند. آنها باید آیرودینامیک باشند، بنابراین شاید ما در آینده مردم را کمی متعجب کنیم. این فقط مربوط به اتومبیلهای معمولی نیست که ما تاکنون عرضه داشته ایم.»
ولوو برای هر دو نام XC10 و XC20 مارک تجاری دارد، بنابراین به نظر میرسید احتمالاً از یکی از این نشانها برای مدل جدید استفاده کرده باشد. با این حال، ساموئلسون گمانه زنیهای اخیر را مبنی بر اینکه با جایگزینی برای مدل XC90 فعلی، این شرکت قصد دارد نامگذاری خود را به جای «نام رمز»، به نامهای مناسب تغییر دهد، تأیید کرد. ساموئلسون گفت: «اگر امروز به اتومبیلها نگاه کنید، همه آنها دارای نشانهای XC، T8، AWD هستند که مشخصات کامل آنها در عقب بسیاری از اتومبیلها معرفی میکند. اما اکنون ما در مورد یک معماری جدید صحبت میکنیم که همه برقی هستند؛ بنابراین من فکر میکنم خوب و واضح است که نشان دهیم این یک آغاز جدید است.» وی افزود: «به همین دلیل است که ما قرار نیست از یک سری اعداد و حروف برای یک نوع مهندسی نام استفاده کنیم. ما میخواهیم همانطور که شما به یک کودک تازه متولد شده نامی میدهید، به اتومبیلهای جدیدمان نامی بدهیم. ما اکنون یک بحث بسیار جالب و خلاقانه در مورد این موضوع داریم.»
رشد ولوو در سالهای اخیر به دلیل ظرفیت تولید کمی مختل شده است، اما مدیر ارشد مالی شرکت Bjorn Annwall گفت که این مقیاس در حال حاضر برای پشتیبانی از رشد ۱.۲ میلیون دستگاه در سال، آمادگی وجود دارد. وی گفت: «کم و بیش ما توانایی رسیدن به هدف فروش ۱.۲ میلیون دستگاه در سال را داریم. ما وقتی به سمت خودروهای برقی کوچک تغییر مسیر میدهیم باید در ایتدا سرمایه گذاری اندکی انجام دهیم، اما این موارد جزئی هستند. زیرساختهای اساسی وجود دارد. با این اوصاف، ما قصد نداریم رشد اواسط دهه خود را متوقف کنیم و برای رسیدن به فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه نیاز به افزودن ظرفیت کارخانه داریم. ما احتمالاً در این بازه زمانی به کارخانه دیگری در جایی از اروپا نیز نیاز خواهیم داشت.»
مصطفی جرفی
منبع: autoexpress