فرارو- دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۳۱ مرداد ماه برگزار شد.
در نشست امروز مجلس برنامهها و کارنامه وزرای پیشنهادی ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه بررسی شد. بررسی صلاحیت وزیر بهداشت آغاز شد و ادامه ان به جلسه فردا موکول شد.
در جلسه روز شنبه پارلمان رییس جمهور گزارشی از برنامههای دولت خود ارائه کرد و سپس به صورت موردی از وزرای پیشنهادی دفاع کرد. رئیسی گفت که به تمام وعدههایش عمل میکند.
پس از سخنان رییس جمهور نمایندگان موافق و مخالف درباره کلیات برنامهها رییسی و وزرای پیشنهادی اظهار نظر کردند.
در نوبت بعد از ظهر ابراهیم رئیسی به انتقادات نمایندگان پاسخ داد و پس از آن مجلس وارد بررسی صلاحیت گزینههای پیشنهادی برای وزارتخانهها شد.
در نشست نوبت عصر روز گذشته گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند.
ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس قرار دارد.
وزرای پیشنهادی عبارتند از:
حسین باغگلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عیناللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفیگل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان.
دومین روز بررسی کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی پایان یافت. فردا صبح نشست بعدی مجلس برگزار می شود.
عباس گودرزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
چنانچه آقای عین اللهی قرار است وزیر بهداشت شوند باید به ملت تضمین دهند که کمبود پزشک را جبران کنند اما ایشان از سال 72 تا 83 که مسئول گسترش دانشگاههای علوم پزشکی بودند نه تنها افزایش جذب دانشجو نداشتیم بلکه در انتهای مسئولیت ایشان کمتر از 2 هزار دانشجو در 37 دانشگاه جذب شدند.
در سال 99 بیش از 590 هزار نفر در کنکور پزشکی شرکت کردند و تنها 1 درصد پذیرش شدند درحالی که بیش از 20 هزار نفر از آنها معدل بیش از 19 داشتند، آیا این سزاوار است؟ افزایش ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی اصلیترین راهکار کمبود پزشک است.
چین بحران کرونا را با طب سنتی و قرنطینه حل کرد.
طب سنتی با اینکه در ایران زبانزد است اما مظلوم است درحالی که سازمان جهانی بهداشت، راهکار طب سنتی را برای سالهای 2014 تا 2023 داده است اما در ایران چرا چنین اتفاقی نمیافتد و حتی در بیمارستانها 1 اتاق، اختصاص به طب سنتی نمیدهند.
آقای عین اللهی، به ما و ملت تضمین بدهید تا طرح پزشک خانواده، جبران کمبود پزشک و ترویج طب سنتی را اجرایی می کنید.
عباسی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت گفت:
باید از نظر تعداد پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک رتبه اول منطقه را داشته باشیم که فاصله زیادی با این مهم داریم و دلیل آن تعارض منافع است و به همین دلیل دانشجویان کمی پذیرفته می شوند.
نمی دانیم چطور می خواهید وضع مطلوب را برای ما ترسیم کنید که این وضع مطلوب افزایش تعداد بیمارستان های فعال، تخت های فعال و دانشگاه های علوم پزشکی است.
متاسفانه سازمان غذا و دارو به کسانی واگذار می شود که ذینفع هستند. به ما بگویید از فعالین حوزه دارو و غذا برای ریاست سازمان استفاده می کنید یا این افراد از مجموعه های دیگر که ذینفع نیستند انتخاب می شوند؟ سلامت محوری مهم است نه درمان محوری.
در ادامه جلسه مجلس بررسی صلاحیت بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و در مان در دستور کار قرار گرفت. کمیسیون بهداشت عین اللهی را برای بر عهده گرفتن این سمت تائید کرد.
حسین امیر عبدالهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در صحن علنی مجلس:
همه می دانیم در عرصه مناسبات بین المللی اقتدار ملی نقش مهمی دارد و معتقدیم با استفاده از دیپلماسی عزت مند و با شعار «ما می توانیم»، می توانیم منافع ملی را محقق کنیم.
در خطوط اصلی سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت مطرح است و مورد توجه ما است.
سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز در یک منطقه و حوزه نخواهد ماند و بر اساس برنامه حرکت می کنیم اما سیاست همسایه محور اولویت است.
دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل بخش اعظمی از برنامه های من است. در حوزه تجارت بین الملل مشکل ما این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهار دهه گذشته اقتصاد محور نبوده اما این رویکرد در دولت آقای رییسی دنبال می شود.
باید از سفرا دستیاران و مشاورین متخصص و ظرفیت های ملی استفاده کنیم که به صورت روزانه پیگیر موضوعات باشند، باید با کمال تاسف بگویم در برخی سفارت خانه ها معاونت اقتصادی شکل گرفته اما اقدامی نشده است.
ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده کارشناسان زبده در دستگاه دیپلماسی معرفی و در سفارت خانه ها مستقر شوند.در مورد برجام بابد بگویم ما در وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می دانیم و از میز مذاکره منطقی و مقتدر کنار نمی رویم اما وزارت خارجه را به برجام گره نمی زنیم. در کنار تلاش برای رفع تحریم ها به بی اثر کردن آنها می پردازیم.
دیپلماسی آب، گردشگری و.. باید در کنار هم دنبال شوند. حضورم در پنج سال گذشته در مجلس این فرصت را فراهم کرد که به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی بیش از پیش توجه کنم. توجه به دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش می برم که منتظر دعوت از سوی کمیسیون ها نخواهم ماند و داوطلبانه در جلسات شرکت می کنم.
درد دل مشترک ما و شما عدم توجه به گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای دیگر است. ما نسبت به جذب نیروهای متخصص و انقلابی برای سالهای آینده و کادر سازی در تراز انقلاب اقدام خواهیم کرد.
همه دولت ها درباره ایرانیان خارج از کشور حرف های زیادی زدند، آقای رییسی علاقه مند هستند که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور زودتر فعال و از ظرفیت آنها استفاده شود.
ما در دیپلماسی گردشگری با آقای ضرغامی برنامه ها و اهدافی را مرور کردیم تا از ظرفیت های گردشگری ایران استفاده شود
تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در برنامه های دولت سیزدهم خواهد بود. ما با افتخار و قدرت از متحدین و از جبهه مقاومت و همکاری حداکثری در منطقه، حمایت خواهیم کرد.
جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت آفرین است و هیچکس در این موضوع تردید ندارد. اگر مداخلات خارجی دور شود در منطقه همه معتقد هستند که ایران ثبات ساز و امنیت ساز است. از همینجا دست دوستی با همه کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان می فشاریم.
گفت و گوهای یمنی یمنی را راهکار مناسب می دانیم و همکاری ایران با کشورهای خلیج فارس را نیز یک ظرفیت می دانیم.
مذاکره را یک ابزار می دانیم اما حکیمانه و مقتدرانه. ما در وزارت امور خارجه بر اصلاح ساختار و استفاده از همه ظرفیت ها و استفاده از خروجی دانشگاه ها در سراسر کشور تمرکز خواهیم کرد.
ابوالفضل عمویی نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:
در دوره پیش رو در مقطعی حساس از سیاست خارجی قرار می گیریم، در ۴ سال آینده تحولات بین المللی، ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و مذاکرات مختلف جمهوری اسلامی با کشورهایی مثل چین و روسیه و نهایتا مذاکرات وین اهمیت ویژه ای دارد، همه این مسائل وزارت خارجه را مهمتر از پیش می کند.
وزارت خارجه مجری سیاست های نظام است و کارآمدی این وزارتخانه اهمیت ویژه ای دارد، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و مدیریت انسانی در پیشبرد سیاست های نظام در وزارت خارجه مهم است.
این سیاست ها فقط مرتبط به دولت سیزدهم نیست و سیاست کل نظام است و در اجرای رویکردها به کسی نیاز است که قدرت هماهنگی میان رویکردهای مختلف نظام را داشته باشد و همه این موارد از دید ما در شخصیت دکتر امیر عبدالهیان جمع شده است. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت.
از روزی که دکتر امیرعبدالهیان برای گزینه وزارت خارجه انتخاب شدند، اخبار مثبتی را از داخل وزارت خارجه شنیدیم. تجربیات امیر عبدالهیان قیمت زیادی دارد که کمتر کسی آنها را دارد، امیدواریم امیر عبدالهیان باعث شود که وزارت خارجه به بازوی نظام تبدیل شود.
علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه:
امروزه علاوه بر تنظیم روابط خارجی، امنیت و اقتصاد و حتی تولید و اشتغال هم به این وزارتخانه مرتبط است بر همین اساس فردی که در این مسند قرار می گیرد، مهم است.
وزیر پیشنهادی فردی خوشنام و متخصص است و به درستی برای این جایگاه انتخاب شده است. برنامه های او تخصص او را در زمینه وزارت خارجه نشان می دهد، امیر عبداللهیان متخصص ترین فرد برای ارتباطات منطقه ای در کشور است و انتظار می رود در ماه های اول بتوانیم با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عرب ارتباط خوبی برقرار کنیم.
کلیپی که از امیر عبداللهیان در روزهای پیشین و با زبان خارجه پخش شد تقطیع شده و هدف دار است، او قسمتی از برنامه های خود را به زبان خارجی برای مجلس شرح داد. به امیر عبداللهیان لقب حاج قاسم دیپلماسی را می دهند.
علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با امیرعبداللهیان به همکاری او با علی لاریجانی و محمد جواد ظریف اشاره کرد.
او گفت: "دلیل اهمیتی که اجرای سیاست های نظام دارد و اشکالات شدید در دوره قبل، من نگران هستم. امیر عبدالهیان با ظریف و لاریجانی همکاری کرده و این ما را نگران می کند."
او افزود: «سختی شرایط کشور و موضوع برجام باعث نگرانی من می شود، برای رفع این نگرانی برنامه او را چندین بار خواندم ماحصل این مطالعات بخش زیادی از نگرانی هایم را حل کرد اما از این فرصت برای چند سوال و تاکید، استفاده می کنم.»
نماینده سبزوار ادامه داد: «سیاست خارجی ما در برخی دوره ها معطوف و مرعوب غرب بوده و این باعث بی اعتمادی به ما، در شرق شده است، وزیر پیشنهادی مشخص کند برنامه عملیاتی او برای این چالش چیست؟»
او افزود: "در رابطه با کشورهای همسایه مشخص است فرصت سوزی صورت گرفته و راه شکستن تحریم ها را فراموش کرده ایم در حوزه کشورهای اسلامی هم شرایط خوبی نداریم، معتقدم آقای امیر عبداللهیان باید دقیق توضیح بدهند سیاست متوازن برای این موضوع چیست؟"
او افزود: «ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در خدمت توسعه نیست و باید به توسعه وضعیت کشور و مردم منجر شود. من پیشنهاد کردم یک اقتصاد دان را در وزارت خارجه انتخاب کنند. هشت سال گذشت و دیپلماسی ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی نشد. آقای امیر عبدالهیان در رابطه با برنامه خود برای توسعه دیپلماسی خارجی توضیح بدهند.»
سلمان ذاکر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:
آقای امیرعبدالهیان شما در شرح کمیسیون امنیت ملی تعهد شفاهی دادید که دیپلماسی اقتصادی را تقویت می کنید، برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت هایی که داشتید قدم جدی برداشتید که امروز مدعی این هستید که دیپلماسی اقتصادی را پایه گذاری می کنید؟ می توانید برنامه ای را که به نمایندگان دادید را، تضمین کنید؟
در زمانی که معاون بین الملل رییس مجلس بودید نمی توانستید انجمن های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت کنید و با آنها جلسه بگذارید و از دولت مطالبه کنید؟
حسن محمدیاری نماینده تالش در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:
ابهاماتی در برنامه امیرعبدالهیان وجود دارد و نیاز به تبیین نیست. وزارت خارجه محل سهم خواهی نیست اگر می خواهیم در دیپلماسی قوی باشیم وزیر باید رای حداکثری مجلس را داشته باشد. من در شخصیت و کاراکتر امیرعبدالهیان ایرادی نمی بینم اما باید به ابهامات پاسخ بدهند.
وزیر امور خارجه فرد اول جبهه بین المللی است و پاسخگوی ملت و مجلس خواهد بود. مجلس از شما عقلانیت، مبتنی بر خرد جمعی و انقلابی طلب می کند تا از حیثیت انقلاب دفاع کرده و جلوی تروریسم را بگیرید. باید در سیاست خارجی ابتکار عمل را در دست بگیرید و دنبال تصمیمات منفعلانه نباشید. لطفا برنامه های خود را در خصوص تقویت نمایندگی های مستقر در استان ها بفرمایید.
در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهان ایشان آیا دیپلماسی فعالی در این خصوص خواهید داشت یا خیر؟
موضع خود را درباره برجام بگویید و اینکه نتیجه برجام چه خواهد شد.
آیا باتوجه به شیطنت های استکبار جهانی یک روشی دارید که شاهد تحول باشیم به خصوص درباره برجام که شاید زوایای پنهانی داشته باشد.
اگر شاهد فساد در بدنه مجموعه وزارت خارجه باشیم آیا اقتدار در شما در مبارزه با فساد خواهیم دید یا نه ؟
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: "این کمیسیون برنامه های آقای امیر عبداللهیان را تایید و ضمن اعلام موافقت با ایشان امیدوار است با حمایت حداکثری نمایندگان، بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد."
پس از بررسی برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد نوبت به بررسی برنامه ها و صلاحیت حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه رسید.
خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم، در صحن علنی مجلس:
از اعتماد رییس جمهور به بنده تشکر می کنم، از نمایندگان مخالف و موافق هم سپاسگزارم. هزار جهد کردم که بار وزارت را بر دوش نکشم اما به دلایلی پس از جلسات پذیرفتم که جامه رزم اقتصادی برای ایرانی قوی به تن کنم.
در ایام نبرد اقتصادی اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی پذیرفتم. سختی کار و سنگینی بار را می دانم اما با ایده های تحولی و تیم متخصص بنا داریم گذر کنیم و چاره ای جز این نداریم.
در دهه اخیر دشمنان عرصه اقتصاد را میدان جنگ قرار دادند تا مردم را تحت فشار قرار بدهند اما طبق فرموده های رهبری راه خنثی کردن آن، اقتصاد مقاومتی است، دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری ایالت متحده قرار داده، بنابراین وزارت اقتصاد باید برای خنثی سازی این تحریم ها تلاش کند و برنامه داشته باشد. ما اقتصاد و معیشت مردم را در انتظار بیگانگان نمی گذاریم.
احیا اعتماد از دست رفته مردم برای سرمایه گذاری از اتفاقات و ملزومات امروز است، متنوع سازی ابزارهای مالی، تسهیل ورود شرکت ها به بازار سهام، تسهیل مجوز ها برای بازارگردانی و ارائه مشوق برای مردم تازه وارد به بازار سرمایه از اقدامات وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم خواهد بود.
با همکاری وزارت صمت خواهیم کوشید زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور را، فراهم کنیم و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در اولویت است.
کمک به اجرایی سازی تفاهمنامه میان ایران و چین هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و منابع بند الف بودجه ۱۴۰۰ برای تحرک بخشی عمرانی استان ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
پر تکرارترین نارضایتی ها امروز مربوط به بانک هاست و نیاز به اصلاحات زیادی دارد. حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه، واقعی شدن قراردادها و افزایش و توزیع تسهیلات بانکی در اولویت اصلاحات بانکی خواهد بود و به زودی شاهد پایان رها سازی بانک ها خواهیم بود.
بهبود توزیع درآمد و کاهش نارضایتی و رونق بخشی به درآمد از مهمترین اولویت های وزارت اقتصاد خواهد بود. به سمت اصلاح ساختار نظام بیمه ای و تسهیل روند آن خواهیم رفت.
مبادلات تجاری و ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی برای ما در اولویت است، سامانه هایی برقرار است اما هوشمند نیست و نتیجه آن فسادهای امروز است.
همه این موارد با فرض شعار مبارزه با فساد خواهد بود. برای جذب سرمایه خارجی موفق نبوده ایم و برای حل این موضوع باید بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تلاش کنیم و کیفیت ها را در زیرساخت، افزایش بدهیم.
اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ ظرف ۴ ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد. من فرزند مجلسم و امیدوارم نماینده مقتدر مجلس در دولت باشم و با قوت پیگیری می کنم که کمترین چند صدایی از تیم اقتصادی دولت سیزدهم شنیده شود و همه در برابر قانون، پاسخگو باشند، فرزند مجلس این مسئولیت را برای کمک به برقراری عدالت و کمک به بهبود معیشت پذیرفته است و امیدوارم ثمرات برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت را، مردم ایران لمس کنند.
مهدی طغیانی نماینده اصفهان در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:
خاندوزی فرزند عزیز مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا امروز در مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی تلاش او را شاهد بودیم. ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس به زحمت ایشان مزین است و همکاری او در مرکز پژوهش ها بر هیچ کس پوشیده نیست و این موضوع به او کمک خواهد کرد.
همکاری خاندوزی با قوانین مجلس و تصویب آنها برای همه محرز است، او ۳۷ مقاله علمی در اقتصاد دارد ؛ کلید واژه مهم این مقالات اسلام، اقتصاد و اقتصاد اسلامی است. وزارت اقتصاد انسجام می خواهد و نیاز به راهبری دارد. نگاه ویژه او به تحریم جای تقدیر دارد حتی شاید راضی نباشد زحمات او امروز اینجا مطرح شود.
بنده شهادت می دهم خاندوزی امانتدار، متعهد و متخصص است، جوانی او نوید بخش موفقیت او در وزارتخانه است.
پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد موافقت کرد و در نطقی گفت:
در مجلس دهم وقتی خاندوزی معاونت اقتصادی مرکز پژوهش ها را داشت با او آشنا شدم، جدیت و تعصب او برای حل مشکلات مثال زدنی بود.
دغدغه ای که در حوزه کلان اقتصاد همواره مطرح کردیم مطالبات از دولت بود که انجام نشد. امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده که فردی که خودش پیگیر مطالبات مجلس از دولت بود در دولت حاضر شود.
ما به مشکلات اقتصادی به فضل الهی فائق خواهیم آمد. در حوزه ماموریت های اقتصادی و نظارتی با خاندوزی به توافق رسیدیم. در دولت دوازدهم ۵۰ درصد ظرفیت قانون ها عملیاتی نشده است.
مولد سازی دارایی های دولت باید صورت بگیرد و شخص خاندوزی به این موضوع اعتقاد دارد. محیط کسب و کار در اقتصاد از موضوعات مهم دیگر است که با خاندوزی برای حل آن، توافق کردیم.
موقعیت استثنایی برای مردم و کشور و مجلس پیش آمده که فردی از مجلس و آشنا به مطالبات به دولت برود. اصلاح عملیات قانون بانکداری، اصلاح ساختار نظام مالیاتی، اصلاح قوانین در شفافیت اطلاعات مالی در کشور، تعیین تکلیف سهام عدالت از موضوعات قابل رسیدگی است که در کمیسیون اقتصادی مطرح است و مسئول رسیدگی به برخی از آنها در مجلس خاندوزی است.
اگر طرح های مجلس با محوریت وزارت اقتصاد عملیاتی شود باعث بهبود شاخص های اقتصادی در کشور خواهد شد. شرط رییس جمهور در معرفی وزرا انقلابی بودن، بود. ما از آقای خاندوزی حمایت می کنیم و در کمیسیون اقتصادی هم قاطعانه پای او می ایستیم.
اگر جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی های درونی برنامه ریزی کند می توانیم بهبود وضع اقتصاد را شاهد باشیم.
معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:
از جمله عواملی که مانع شکوفایی اقتصاد ما شده ذخایر ارز، طلا ، تاراج منابع و .. بوده است که هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد آثار آن هم گرانی، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی کسب و کارها بوده است.
تیم اقتصادی دولت سیزدهم با یک نگاه کارشناسانه و با نگاه به داخل نسبت به تهیه برنامه ای جامع اقدام نموده است. ما روی برخی از این گزینه ها حرف داریم اما خاندوزی از بهترین گزینه هاست، ارتباط و تعامل با جامعه دانشگاهی دارد و از لحاظ شخصیتی نیرویی جوان است. یکی از دروس ثابتی که او در دانشگاه تدریس می کند اقتصاد ایران است.
بخشی از برنامه های او فعال کردن ستاد اقتصادی دولت، اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی است. بزرگترین چالش کشور قدرت بی حد و حصر بانک ها است که خاندوزی اصلاح این روند را در برنامه خود دارد، در سال گذشته شاهد آسیب مردم از بورس داریم که همکار ما آقای خاندوزی برای این موضوع هم برنامه دارد. لازم است با شفافیت اطلاعات و مشخص کردن دارایی ها نسبت به مولد سازی دارایی های دولت، اقدام کنیم.
برخی می گویند خاندوزی اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد در پاسخ آنها می گویم اکثر گزارش ها و یادداشت ها در مرکز پژوهش ها توسط ایشان تنظیم شده است. ما از شما (آقای خاندوزی) انتظار داریم دچار روزمرگی نشوید و شجاعانه جلو بروید و به برنامه های خود عمل کنید. امیدوارم اقتصادی را که به دست ۶۰ ساله ها به باد دادیم به دست جوانان احیا کنیم.
جلسه علنی نوبت عصر امروز دقایقی قبل به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف آغاز به کار کرد. ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در دستور کار مجلس قرار دارد.
محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس گفت:
استحضار دارید که امروز تجمع و تراکم مطالبات مردم در حوزه اقتصادی است و سریع ترین و جدی ترین اقدامات را مردم از تیم اقتصادی دولت می خواهند.
من نمی خواهم از این تریبون آمار و ارقام و نرخ های متجلی عناصر اقتصادی کشور را اعلام کنم.
شرایط اقتصادی کشور را مردم با پوست و استخوان لمس می کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.
انتظار داشتیم در این تقسیم بندی، وزرای اقتصادی مقبول مجلس معرفی می شدند.
از خاندوزی چند سوال دارم، با توجه به اینکه در این تیم اقتصادی به عنوان وزیر پاسخگوی مجلس هستید به طور شفاف بگویید در معرفی رییس کل بانک مرکزی که طبق قانون از اختیارات شما است، رییس بانک مرکزی مطلوب شما چه کسی است؟
واقعیت این است که کسری بودجه داریم ، برای پر کردن این خلا نیاز به هماهنگی کامل بین وزرای اقتصاد و نفت وجود دارد، آقای خاندوزی چقدر ظرفیت و جایگاه و هماهنگی وجود دارد که منویات شما در وزارت اقتصاد با وزارت نفت هماهنگ شود؟
اشاره ضعیفی به سیاست های اصل ۴۴ داشتید ، در سال های گذشته به بهانه اجرای اصل ۴۴ سرمایه های عظیم را واگذار کردند و کشور مجبور شد با فرایند قضایی پیچیده آنها را برگرداند.
مردم در استان ها نمایندگان را پاسخگو می دانند، برای مردم سفره مهم است و برای آنها فرمانده اقتصاد مهم نیست. چقدر به خزانه ها تسلط دارید؟ من برنامه های شمارا دوبار مرور کردم به بعضی از مسائل مهم و حیاتی کم تر اشاره شده است، اشاره ضعیفی به سرمایه گذاری خارجی داشتید.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: با توجه به برنامههای مکتوب ارائه شده این کمیسیون با اکثریت آرا خاندوزی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به عنوان گزینه مطلوب ارزیابی کردند.
در ادامه جلسه امروز بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیش نهادی اقتصاد و امور دارایی در دستور کار قرار گرفت.
حجت الاسلام خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، در صحن علنی مجلس:
در اینجا لازم است این نکته را بگویم؛ از مطالبی که تهیه کردم صرف نظر می کنم.
نکته اول من این است که سربازان گمنام امام زمان تمام تلاش و زحمات خود را وقف امنیت کشور کردند و در مصاف دشمنان و توطئه ها و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و لازم است از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات در اینجا یاد کرده باشم که غریبانه به شهادت می رسند.
از آیت الله رییسی، رییس جمهور مردمی که به من اعتماد کردند و بنده را انتخاب کردند تا در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم بردارم، تشکر می کنم.
شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی منظومه درهم تنیده ای است که همواره در حال تغییر است، وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین شروط متنوع امنیتی و هوشیاری در دیده بانی، همه جانبه ابعاد پیچیده را در مقیاس فراملی و منطقه ای شناسایی کند و لازمه این بالندگی پویایی مستمر است.
وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی و تشکیلات حاکمیتی است، بنابراین باید در تراز انقلاب بروز و ظهور کند و مبتنی بر بیانیه گام دوم قدم بردارد و با یک حرکت انقلابی به تعبیر رهبر فرزانه برنامه انقلابی خود را عملیاتی کند. امیدواریم بتوانیم قدم های جدی تر ، حساس تر و تخصصی تر در اجرای ماموریت های امنیتی نظام برداریم.
دشمن قسم خورده با بهره گیری از عوامل نفوذی سکولار و جریان های برانداز در صدد ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران در کشور است.
دشمن با امکانات فن آورانه در حال توسعه دشمنی علیه نظام مقدس است.
نفوذ می تواند برای دشمن زمینه امید باشد.
یکی از وظیفه های اصلی ما صیانت از مردم ایران و دارایی های این ملت است، وظیفه من است تشکیلات را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم و مردم در تامین امنیت کشور همراه سربازان گمنام امام زمان باشند. همچنان که شعار دولت، مردمی است در حمایت از تولید ملی تمام تشکیلات را بسیج خواهم کرد.
تعامل با جامعه اطلاعاتی و ایجاد تحول در مجموعه اطلاعات را در برنامه های خود گنجاندم.
امیدواریم بتوانیم با تحول مدیریتی و بالندگی در مجموعه، شرایطی را ایجاد کنیم که وزارت اطلاعات در تحقق شعارهای رییس جمهور پیش قدم باشد. تمام تلاشم را در تحقق رهنمودهای رهبر معظم در جهت جلب رضایت ملت عزیزمان با یک حرکت جهادی و انقلابی به کار خواهم گرفت.
حال که بعد از توفیق و افتخار مدال خادمی حضرت امام رضا مجدد توفیق پیدا کردم به سربازخانه جهاد بازگردم تا خدمت کنم، خوشحالم اما این مهم منوط به رای اعتماد نمایندگان و مجلس است. از کسانی که در دفاع و نقد من کوشیدند تشکر می کنم چون راهنمای من برای اجرا خواهد بود، وظیفه من فدا کردن جان ناقابلم در مقابل نظام و رهبری است.
مجتبی ذوالنوری نماینده قم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:
میزان آشنایی چند ده ساله من با خطیب باعث شد مجاب شوم تا اظهار نظر کنم. من با خطیب سابقه آشنایی چند ده ساله دارم که مبنای قضاوت منصفانه است، خانواده خطیب کاملا ارزشی و انقلابی هستند، او در ماموریت های ابتدای جنگ در اطلاعات جانباز شد.
خطیب در ادامه بعد از جبهه در اطلاعات حضور پیدا کرد. مهم ترین حوادث در قم در زمان ریاست جمهوری خاتمی بود که با آیت الله منتظری دیدار داشتند و مطالب ایشان پخش شد و رییس جمهور را تحریک به آشوب کردند، قم در حرکت به سمت هیجان یکپارچه شد و رسانه های بیگانه مردمی که به خیابان آمدند را ۴۰۰ هزار نفر برآورد کردند، این اتفاقات منجر به حصر آیت الله منتظری شد.
در هشت سال ریاست جمهوری خاتمی و به دستور او آیت الله منتظری محصور شد، در سال های اخیر هم حصر همین شرایط را داشت. من در ریز جریانات و پشت پرده بودم، قضیه مسجد محمدیه و دراویش گنابادی را با جزئیات می دانم و من قسم جلاله می خورم که سر سوزنی در سوابق خطیب اقدامی که انقلابی گری اش کم باشد وجود ندارد.
آقای یونسی در ابتدای دولت دوم آقای خاتمی روز چهارشنبه از مجلس رای اعتماد گرفتند و صبح روز پنجشنبه که جوهر رای اعتمادش خشک نشده، بنده، سردار قریشی، مرحوم نقوی، حاج آقای بهرامی، سردار شکارچی و چند نفر دیگر برای تبریک به دفتر ایشان که هنوز در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند رفتیم تا آقای خطیب ابقا شوند در اداره کل اطلاعات قم.
آقای یونسی فرموند مطلقا امکان پذیر نیست چون آقای خاتمی من را احضار کرد که به عنوان شرط ضمن عقد باید خطیب، شهیدی مدیرکل اصفهان و یک نفر دیگر را عزل کنید.
آقای خطیب دوبار عزل می شوند، اول با نظر شخص آقای خاتمی و بار دوم با نظر شخص آقای احمدی نژاد. اگر خطیب کج رفته است پس احمدی نژاد درست می رود.
خطیب وقتی عزل شد به حراست دفتر رهبری رفت. وقتی تمام دنیا و نظام سلطه بسیج شدند که آنتی تز از قم بیرون بیایند چرا موفق نشدند؟ دو علت داشت که یکی از آنها طبیعت قم و حوزه بود و دوم اقدامات سربازان گمنام امام زمان «عج» و دستگاه های ذیربط. خطیب پختگی و تدبیر دارد و همه متوجه او هستند.
هر عرصه ای یک نوع اقدام را می طلبد. دستگاه امنیتی نمی تواند اقدامات خود را جار بزند. شرع برای ما مهم تر است یا قانون اساسی؟ شرع می گوید قاضی باید مجتهد باشد آیا قضات شما مجتهد هستند؟ وقتی وزیر در جایگاه حاکمیتی است و تایید رهبری را دارد مجاز بر تصرف است. خطیب که سکان را به دست می گیرد تاکید بر تحول دارد، اگر خطیب تحول انجام ندهد من منتقد او خواهم شد، ما از او تقاضای تحول داریم.
حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
همانطور که آقای قالیباف هم گفت لیست وزرا تقدیم رهبری شده و ایشان هم مخالفتی نکرده اند.
در این لیست سجادی، باغ گلی و زلفی پور هم هستند، نکته دوم این است که حوزه علمیه قم کانون انقلاب است، انقلاب از قم آغاز شد. نباید آنتی تز انقلاب از قم شروع شود که حضرت آقا تذکر بدهند مواظب باشید. آقا ابراز نگرانی کردند که حوزه باید انقلابی بماند از سال ۷۰ آقای خطیب مدیر کل اطلاعات قم شدند و همزمان دشمن توطئه ها را شروع کرد.
گروه های مختلف سکولار در قم به مبارزه با اصل نظام پرداختند و این تاسف آور است چرا این موضوع به مراجع، اطلاع داده نشد؟
برخی از جریان های ضد انقلاب با حاشیه امنی که غفلت نیروهای اطلاعاتی برای آنها به وجود آوردند رشد کردند. خطیب در قم جبهه انقلاب و بچه های انقلاب را به دادسرا می فرستاد و برای آنها پرونده سازی می کرد. کاردار سفارت انگلیس در قم با کسی که خطیب هم او را می شناسد دیدار می کند. فتنه ۸۸ قصه پر غصه ای است که بر دامن نظام وجود دارد.
خطیب در سال 88 چه کاری انجام داد؟ خانم راکعی، کولایی و حقیقت پور که فتنه گر بودند راحت بودند اما جلوی ماشین طلاب که می خواستند به نماز جمعه بروند گرفته می شد.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
ما در بررسی صلاحیت نامزدها باید شاخص داشته باشیم، اگر این شاخص ها دقیق باشد خروجی مجلس دقیق و به نفع مردم خواهد بود اما اگر معیار ما شب نامه و حرف های در گوشی باشد به نفع مجلس و مردم انقلابی نیست.
یکی از وزارتخانه هایی که وزیر معرفی شده بیشترین سابقه را دارد وزارت اطلاعات است، خطیب از سال ۱۳۶۴ وارد وزارت اطلاعات شده است، کدام یک از مجریان بیش از ۴ دهه مسئول بوده اند اما نقطه ضعفی نداشته اند.
خطیب در اداره کل اطلاعات قم ۱۲ سال فعالیت داشته، در سال ۶۸ و ۸۲ در دولت اول خاتمی و احمدی نژاد مسئولیت امنیتی داشته و این برای ما معیار است.
ما باید ببینیم او بعد از وزارت اطلاعات قم به کجا رفته است؟ او بعد از این مسئولیت به حراست دفتر رهبری رفته است. طولانی بودن سابقه در شرایط حساس معیار است.
شان مدیر کل اطلاعات با شان یک تشکل دانشجویی متفاوت است. وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می شوند قطعا نظر رهبری را جلب کرده اند البته این منافی حقوق نمایندگان نیست، پرونده طبری به سپاه سپرده شد و مثال خوبی برای مسئولیت خطیب نیست.
قطعا رای بالای وزیر اطلاعات تاثیرگذار است و یک پیام دارد؛ پیام این رای هم به سرویس های جاسوسی دنیا است. ما تکلیف داریم بدون توجه به حرف های درگوشی با بالاترین رای وزیر منتخب را به دولت بفرستیم.
قالیباف رییس مجلس در پاسخ به اظهارات میرزایی گفت:
مسئولیت رییس جمهور است که وزرا را تعیین کند و دیروز این اتفاق رخ داد.
قانون اساسی که بر آن قسم خوردیم در حوزه مسائل امنیتی و سیاست خارجی به شخص رهبری مسئولیت داده است و همیشه روال هم به همین گونه است که دولتمردان نظر رهبری را در مورد وزرای مربوطه بگیرند و همه دولت های پیشین هم اینکار را انجام دادند.
آقای رییسی به بنده گفتند نظر آقا را در مورد وزرا پرسیدند و ایشان موافقت کردند.
حسین میرزایی نماینده اصفهان در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:
آیا رهبر معظم انقلاب از بین گزینه های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات خطیب را انتخاب کرده است؟
مجلس انقلابی تسلیم امر رهبر است ، اگر کسانی بر خلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت بدهند درست نیست، در این روزها اخباری مطرح می شود که می گویند حضرت آقا خطیب را تایید کرده است، می گویند حضرت آقا انگشت خود را روی اسم خطیب گذاشته و تایید کرده است.
اما حضرت آقا در تایید شخص خاصی نظر نمی دهند، چه کسی بهتر از رییس جمهور می تواند در مورد نظر آقا پاسخ بدهد؟ ایشان گفتند حضرت آقا در مورد خطیب نظر خاصی نداشته اند سردار کوثری هم این سخن را تایید کردند. چرا دیدگاه های خود را با نسبت دادن به حضرت آقا به کرسی می نشانید؟
رضوانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
افتخار دارم قبل از سن تکلیف مقلد امام بودم، من در مورد تصدی وزارت اطلاعات توسط آقای خطیب حدود ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، میزان توقعات به حق ما از وزارت، شرایط احراز را تعیین می کند.
شخصیت خطیب حتی از نظر مخالفین صالح است، صحبت از خوب و خوب تر است. برچسب زدن به کسانی که با وزارت او مخالف هستند بر خلاف انصاف است، ورود نمایندگان به این موضوع بر اساس سوگندی که یاد کرده اند است و جنبه حزبی ندارد.
اقای خطیب در کمیسیون به درستی گفتند در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع طبری برخی در مورد او توجیحات غیر قابل هضم می آورند. او علی رغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی کند. می گویند او اگر بخواهد می تواند، من هم می گویم؛ اما تعلل جایز نیست.
گزارش های کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون داخلی و امور شوراها در مجلس قرائت شد این دو کمیسیون از وزیر پیشنهادی اطلاعات حمایت کردند.
در ادامه جلسه امروز بررسی صلاحیت اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز شد.
با وجود اینکه دو تن از نمایندگان خواستار اعلام نظر عیسی زارعپور درباره طرح جنجالی صیانت شدند اما او در سخنان خود اشارهای به آن نکرد و پاسخی در این باره نداد.
پیشتر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با عیسی پور گفته بود او نظرش را به صراحت درباره طرح صیانت اعلام نکرده است.
صبح امروز هم محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر گفت: «من شنیدم آقای زارع پور در پاسخ به این سوال که با روح قانون طرح صیانت موافق هست یا نه، در میان موافقان گفته است موافقم و میان مخالفان گفته مخالف هستم.»
عباسزاده از وزیر پیشنهادی خواست "خواهش من این است که ایشان در همین تریبون با شجاعت نظر خود را در باره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اعلام کنند."
عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه ها و کارنامه اش گفت:
بنده نقدپذیر هستم و در هر موقعیتی نقطه نظرات کارشناسی را روی سر میگذارم و به آن توجه خواهم کرد.
بنده متولد سال 1359 از استان کرمانشاه هستم که تمام رشد خودم را در این منطقه محروم گذراندم و در صورت رای آوردن صدای مناطق محروم خواهم بود.
لیسانس، ارشد و دکترا را در رشته کامپیوتر در دانشگاههای علم و صنعت گرفتم و دو دوره پسادکترا را در دانشگاه صنعتی شریف و استرالیا گذراندم.
با مجاهدت شبانه روزی همکارانم، کار مردم را در قوه قضاییه تسهیل کردیم، مراجعات میلیونی را کاهش دادیم. انشاالله این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. آمدم در صورت رای اعتماد تجربیات خود را به کار بگیریم تا جایگاه نظام جمهوری اسلامی را ارتقا دهیم و ایران هوشمند را رقم بزنیم.
امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده است و بیش از 50 میلیون نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و بیش از 35 میلیون نفر از نوجوانان و جوانان و گیمرها مشغول هستند و هیچ کسی نمی تواند بدون این فضا کارهای روزمره خود را انجام بدهد. اگر ما در این حوزه، برنامه ریزی مناسبی نداشته باشیم قطعا دچار آسیب خواهیم شد.
امروز برای مردم کوچه و خیابان مهم است که چه کسی سکان این وزارتخانه را به دست می گیرد چون می تواند زندگی، کسب و کار ،معیشت ، امنیت و فرهنگ آنها را تحت تاثیر قرار بدهد. این فناوری فرصت بی نظیری را فراهم کرده است تا بتوانیم از ان استفاده کنیم و جهش فوق العاده ای داشته باشیم.
فرصت های این فضا بسیار بیشتر از آسیب های آن است و اگر نگاه درستی داشته باشیم می توانیم از فرصت های آن استفاده های زیادی ببریم.
اینجانب نگاه راهبردی خودم را برای حکمرانی در فضای دیجیتال آوردم هرچند که موضوع ملی است و فقط به یک وزارتخانه مربوط نمی شود.
حوزه بعدی، شبکه ملی اطلاعات است. بیش از 20 سال است که می خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایلی هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط جا انداختند به معنای قطع دسترسی به اینترنت و شبکه های جهانی. بنده به عنوان متخصص شبکه های کامپیوتری عرض میکنم شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه های جهانی نیست.
چرا وقتی می خواهیم در این فضا پیام ارسال کنیم باید بسته های پیام از کشور ما خارج شود و همین مسیر را طی کند تا به دست مخاطب برسد؟ این یعنی هم هزینه پهنای باند بین الملل پرداخت کنیم، هم استقلال مان دچار خدشه شود و نکته بدتر آنکه اگر اینترنت قطع شود کل خدمات داخلی از کار می افتد. انشاالله شبکه ملی اطلاعات را به این معنی که عرض کردم خواهیم داشت.
انشاالله ظرف 4 سال، شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.
دسترسی روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه های پرسرعت، تا پایان سال 1401 فراهم خواهم کرد.
از همین تریبون قول می دهم در صورتی که رای اعتماد بگیریم ظرف یکسال و نیم آینده مسئله دسترسی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی را رفع خواهم کرد.
دسترسی 80 درصد خانوادهها به شبکه ارتباطی ثابت از اهدافی است که در برنامه خود دارم و در راستای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهم داد. سهم 30 درصدی ترافیک داخلی کشور را با همت نخبگان به 70 درصد خواهیم رساند. پوشش جاده ای نقاط دور افتاده را حل خواهم کرد.
متاسفانه هنوز مردم ما برای بسیاری از کارهای خود باید بارها و بارها مراجعات حضوری داشته باشند. جایگاه ما در شاخص های جهانی مطلوب نیست. بنده با 1 دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات عرض می کنم در سقف زمانی 4 سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهم داد.
طی صحبت های انجام شده، رئیس جمهور قرار است مسئولیتی به من بدهند تا اجرای متوازن توسعه خدمات الکترونیکی را در جای جای دولت داشته باشیم. انشاالله در این 4 سال با حداقل 30 پله، جایگاه ایران را در شاخص های جهانی ارتقا خواهیم داد.
بنده اعتقاد دارم میلیون ها شغل می توان از طریق این فناوری ایجاد کرد و الان جوانانی در کشور هستند که از راه دور برای شرکت های خارجی تولید نرم افزار میکنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند و ما میتوانیم این ظرفیت را برای خیلی ها ایجاد کنیم تا نخبگان مهاجرت نداشته باشند.
یکی از کشورهای همسایه اعلام کرد برای 100 هزار برنامه نویس ویزای طلایی در نظر گرفته است و اگر زیرساخت ها را فراهم نکنیم جوانان می روند و نمی توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
حریم خصوصی مردم برای ما بسیار مهم است و انشاالله در این راستا گام خواهیم برداشت.
مجتبی محفوظی نماینده آبادان، در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:
یکی از وزرای جوان این کابینه آقای زارع پور است. یکی از ویژگیهای ایشان تخصص و تجربه است و بنده در شگرفم که چگونه انگشت را به سمت تخصص و تجربه می برند. جوانی گناه نیست.
ایشان دارای بالاترین سطح تحصیلات در رشته کامپیوتر از دانشگاههای مهم ایران و خارج از کشور است. امروز ما در وزارت ارتباطات نیاز به متخصص فناوری اطلاعات و نرم افزار داریم.
در حوزه مخابرات کارهای بزرگی صورت گرفته است اما نقص ما در این قسمت است که ایشان تخصص رفع این نقص را دارد. آمار وجود صد هزار نفر کارمند در این وزاتخانه اشتباه است و تنها ده هزار نفر در این وزارتخانه کار میکنند.
ایشان در دهه 80 مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را راه اندازی کرد که ماموریت اصلی آن ساماندهی و توسعه فضای مجازی بود. البته ایشان در الکترونیکی کردن امور خوش درخشیدند و راه اندازی چندین خدمت الکترونیکی در دوره مدیریت ایشان باعث شد این وزارتخانه به عنوان وزارت برتر در توسعه خدمات الکترونیکی شناخته شود.
برای اولین بار در دوره ایشان قوانین زمین ماندهای مانند قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای یارانهای اجرا شد و برای حمایت از حقوق تولیدکنندگان، نرم افزارهای بسیار خوبی فراهم شد.
شکل گیری بیش از 400 شرکت محتوای دیجیتال از دیگر خدمات ارزنده دکتر زارع پور است. زارع پور در هوشمند سازی قوه قضائیه خوش درخشید و باعث شد مراجعه 5 و نیم میلیون نفر از مردم به قوه قضائیه کاهش پیدا کند و زمان رسیدگی به پروندههای قضائی 10 درصد کمتر شود.
از زارع پور انتظار داریم در جهت بومی سازی و استفاده از ظرفیتهای داخلی تلاش کند تا کشور از انحصار پلتفرمهای خارجی خارج شود.
همچنین میخواهیم وزیر پیشنهادی موضع خود را در اقدام اخیر گوگل پلی در حذف اپلیکیشنهای ایرانی اعلام کند تا شاهد زورگویی با کاربران ایرانی نباشیم.
محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: "این وزارتخانه یک وزارت زیربنایی است و شاهراهی را باز میکند که تمامی وزارتخانهها از آموزش و پرورش و آموزش عالی گرفته تا اقتصاد، راه، وزارت علوم و.... باید از آن عبور کنند و طبیعتا ما باید برای این وزارتخانه از نیرویی استفاده کنیم که واجد دو مولفه «خواستن» و «توانستن» باشد."
او افزود: «ما در انگیزه و خواستن وزیر پیشنهادی شکی نداریم اما در عنصر توانستن مشکل داریم. وزیر این وزارتخانه باید تخصص و تجربه داشته باشد اما شوربختانه باید اعلام کنم وزیر محترم پیشنهادی آقای زارع پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تخصص ندارد و فقط تحصیلکرده کامپیوتر هستند درحالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه آی سی تی است. بیش از 95 درصد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساختی است و ظاهرا برخی فرق آی تی با آی سی تی را نمیدانند.»
این نماینده مجلس تاکید کرد: «وزیر پیشنهادی حتی یک روز سابقه کار در این وزارتخانه که یک صد هزار کارمند در آن کار میکنند را ندارد.»
او وزیر پیشنهادی را متهم به عدم شفافیت کرد و افزود: «شفافیت یکی از مولفههای این وزارتخانه است اما من شنیدم آقای زارع پور در پاسخ به این سوال که با روح قانون طرح صیانت موافق هست یا نه، در میان موافقان گفته است موافقم و میان مخالفان گفته مخالف هستم.»
عباس زاده از وزیر پیشنهادی خواست "خواهش من این است که ایشان در همین تریبون با شجاعت نظر خود را در باره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اعلام کنند."
جلسه صبح امروز با ادامه بررسی صلاحیت عیسی زارع پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.
نه نمیگم! یالا بگو!