bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۰۷۸۶

بروجردی: سفير آلمان بايد عذرخواهي كند

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۶ تير ۱۳۸۹


رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به ضرب و جرح يك زن ايراني در سفارت آلمان گفت:« آنچه كه در سفارت آلمان رخ داد، آن هم بي‌احترامي و ضرب‌وشتم يك زن، با همه موازين انساني، ‌اسلامي و حقوق بشر در تضاد است و با هيچ توجيهي قابل قبول نيست.»

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار كرد:«اين اقدام نوعي اهانت به همه مردم ماست و كاملا محكوم است.»

علاءالدين بروجردي افزود:« سفير آلمان بايد از ملت ايران درباره اقدامي كه با اين تبعه ايراني انجام شده است عذرخواهي كند و اجازه ندهد كه سفارت آلمان در تهران چنين حوادث تلخي را در آينده به خود ببيند.»

وي با اعلام اين‌كه «وزارت امور خارجه اين موضوع را پيگيري مي‌كند»، ادامه داد:« وزارت امور خارجه سفير آلمان را فراخوانده است، اما عكس‌العمل مناسب‌ آلمان در مورد اين اتفاق بسيار ضروري است.»

بروجردي افزود: «نوع رفتار سفارتخانه و ديپلمات‌هاي هر كشوري با اتباع كشور ديگر نشان دهنده، فرهنگ و شخصيت آن كشور است. بنابراين با توجه به شناختي كه از آلمان‌ها وجود دارد و در آلمان هم دهها هزار ايراني زندگي مي‌كنند، اين اتفاقات كم‌ تر رخ مي‌دهد، آن هم در جايگاه رسمي دولتي اين اتفاق به هيچ وجه قابل قبول و توجيه نيست.»

بروجردي گفت:«اميدواريم سفارت آلمان در تهران توضيح قانع‌كننده‌اي براي افكارعمومي ملت ايران داشته باشد.»

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد:« اين موضوع را در قالب سوال از وزير امور خارجه پيگيري خواهيم كرد. موضوع اتباع ايراني پيوسته حجم مهمي از سوالات از وزير امور خارجه را تشكيل مي‌دهد، در اين مورد خاص نيز منتظر توضيح وزارت امور خارجه و پيگيري‌هاي آن‌ها هستيم.»

در همين زمينه سفارت آلمان در تهران در پي پيگيري‌هاي درباره مضروب شدن يك زن ايراني در اين سفارت اعلام كرد كه پس از بررسي‌هاي لازم درباره اين حادثه تنها «درصورت لزوم» بيانيه‌اي صادر مي‌كند.

پس از پيگيري‌هاي انجام شده درپي مورد ضرب و شتم قرار گرفتن يك زن 55 ساله ايراني درصبح يكشنبه هفته گذشته درسفارت آلمان در تهران از سوي كارمندان اين سفارت، سفارت آلمان در تهران بدون ارائه توضيحي تنها اعلام كرد در صورت لزوم پس از بررسي در روزهاي آينده مواضع خود را اعلام مي‌كند.

صبح يك‌شنبه هفته گذشته خانم 55 ساله ايراني در حالي كه براي انجام امور اداري به سفارت آلمان در تهران مراجعه كرده بود از سوي كارمندان اين سفارت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

وي كه ابتدا با همراهي كارمندان سفارت وارد آن محل شده بود با فحاشي ماموران آن‌جا مواجه مي‌شود. آن‌ها تلاش كردند تا وي را از سفارت بيرون كنند كه در نهايت منجر به آسيب ديدن دست‌ها و گردن وي مي‌شود.

سرانجام اين خانم 55 ساله درحالي كه بيهوش شده بود از سوي مردمي كه مقابل سفارت بودند، به بيمارستان سينا منتقل شد.

به دنبال ضرب و جرح اين تبعه ايراني در سفارت آلمان در تهران، سفير اين كشور در تهران توسط مدير كل امور ايرانيان خارج از كشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد دولت جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ گرديد.

سفير آلمان در تهران ضمن بي‌اطلاعي از وقوع حادثه مذكور متعهد گرديد موضوع را با جديت رسيدگي و نتيجه اقدامات را به وزارت امور خارجه اعلام نمايد.

هم‌چنين وكيل خانم 55 ساله ايراني كه از سوي كارمندان سفارت آلمان در تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود از ارجاع شكايت موكلش به دادسراي كاركنان دولت خبر داد و به خبرنگار ايسنا گفت: امروز گزارش پليس ديپلماتيك به دادسرا تحويل مي‌شود.

«فيض‌الله بيگي» درباره اقدامات قضايي انجام‌شده در پرونده موكلش اظهار كرد: شكايت موكلم در شعبه دوم بازپرسي دادسراي ناحيه 28 ويژه كاركنان دولت درحال رسيدگي است.

وي با بيان اين‌كه بعد از اقامه دعوا موضوع به پليس ديپلماتيك و پزشكي قانوني ارجاع شد، اظهار كرد: با دريافت گزارش پليس ديپلماتيك و نظريه پزشكي قانوني درباره ميزان صدمه و خسارات وارده به موكلم، رسيدگي در شعبه دوم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت ادامه پيدا مي‌كند.

وي در بخش ديگر سخنانش، در بررسي قوانين بين‌المللي مربوط به برخورد با افراد خاطي در موارد مشابه گفت: ارتكاب هر نوع جرم، چه در فضاي زميني، چه هوايي و چه دريايي جدا از تابعيت و دين اشخاص توسط دادگاه رسيدگي مي‌شود و در رسيدگي به ارتكاب هر نوع جرم بين تبعه ايراني و خارجي فرقي وجود ندارد.

بيگي خاطرنشان كرد: اگر فرد خاطي مصونيت نداشته باشد به پرونده او رسيدگي و تصميم مقتضي قضايي گرفته مي‌شود و اكنون نيز پرونده درحال رسيدگي است.

برچسب ها: سفارت آلمان
مجله خواندنی ها
مجله فرارو