محبوبیت و پذیرش گسترده رایانش ابری به دلیل همهگیری COVID-۱۹ با تغییر مدل کار سازمانها، جهشی بزرگ در سال ۲۰۲۱ داشت و اعتقاد بر این است که این جهش در سال ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد یافت چراکه روندهای نوظهور در رایانش ابری گواهی بر این امر است.
فرارو- رایانش ابری در سال ۲۰۲۰ و به ویژه سال ۲۰۲۱ شاهد محبوبیت قابل توجهی بود، زیرا بشیاری از سازمانها و مراکز کسب و کار به علت همه گیری ویروس کرونا، سیاستهای کار مجازی و از راه دور را اتخاذ کردند و بر ارائه خدمات دیجیتال متمرکز شدند. اکنون کارشناسان بر این باور هستند که این شرایط خاص سبب خواهد شد که رایانش ابری به عاملی مهم در رشد کسب و کارها بدل شده و روندهای جدیدی را به خود بگیرد که پیش از این تجربه نشده بود.
به گزارش فرارو، رایانش اَبری، مدل رایانشی بر پایهٔ شبکههای رایانهای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرمافزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با بهکارگیری شبکه ارائه میکند. «رایانش ابری» از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شدهاست. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکهای از شبکههای وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق میافتد اطلاع دقیقی ندارد.
با شیوع جهانی کروناویروس جدید و برقراری محدودیتها اجتماعی، فرصتی پیش آمد تا رایانش ابری قابلیتهای خود را در جهان جدید نشان دهد. از آنجایی که در فضای جدید تحمیل شده، سازمانهای بیشتری از زنجیرههای تامین جهانی، محیطهای کاری ترکیبی و راه دور و مدلهای کسبوکار مبتنی بر داده استقبال کردند، محاسبات ابری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، ظهور مدلها و قابلیتهای جدید استقرار، به کسبوکارها و صنایع مختلف امکان انتخاب بیشتری را در استفاده از فضای ابری و بهرهمندی از این سرمایهگذاری داد.
حالا، به گفته برخی از متخصصان فناوری اطلاعات، رایانش ابری برای سالهای متمادی در فناوریهایی برای مقابله با چالشهای حیاتی کسبوکار پیشرو خواهد بود. افزایش ۱۶ درصدی هزینههای کسبوکارهای بزرگ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در این عرصه، میتواند این موضوع را ثابت کند. علاوه بر این، بسیاری از سازمانها اکنون از امنیت ابری برای دستیابی به چندین هدف تجاری استفاده میکنند. یک گزارش ادعا میکند که بیش از ۸۰ درصد سازمانها مسئولیت خود را در فضای ابری ذخیره میکنند و تعداد فزایندهای از سازمانها به سمت ابر عمومی حرکت میکنند. در نتیجه، انتظار میرود که ابر عمومی از ۱۷۵ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. رشد محاسبات ابری بدون شک در سال ۲۰۲۲ و پس از آن ادامه خواهد داشت. بنابراین، زمان آن رسیده است که به برخی از روندهای جدید در رایانش ابری که میتواند فضای کسب و کار در سال ۲۰۲۲ را دگرگون سازد، اشاره کنیم.
هر سازمان تجاری باید نقش خود را در مقابله با چالشهای ناشی از تغییرات آب و هوایی درک کند. در بخش فناوری، این امر حول محور کاهش مصرف انرژی است که با استفاده از نیازهای ذخیرهسازی دیجیتال بزرگ، موتورهای محاسباتی قدرتمند و انرژی مورد نیاز برای ارائه خدمات زیرساختی ۲۴ ساعته به مشتریان همراه است. در سال ۲۰۲۲، اکثر غولهای فناوری، نوآوریها و اقداماتی را با هدف دستیابی به انتشار کربن صفر اجرا خواهند کرد.
آمازون، بزرگترین شرکت ابری در سطح جهان و همچنین بزرگترین خریدار انرژیهای تجدیدپذیر است، بیش از ۲۰۰ پروژه انرژی پایدار در سطح جهان دارد که حدود ۸.۵ گیگاوات انرژی پاک در سال تولید میکند. این سازمان اکنون بر کاهش مصرف انرژی پایین دستی تمرکز دارد که برخی از محصولات آن مانند Fire TV و Echo قرار است به خانههای مشتریان راه یابد. با این حال، پیشبینی اخیر که ادعا میکند اثرات تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۲۵ هر سال حدود ۱.۶ تریلیون دلار برای شرکتها هزینه خواهد داشت، بنابراین هنوز فاصله زیادی با بهره گیری کامل از این روند جدید رایانش ابری داریم.
با استفاده از ابر به عنوان یک سرویس، اهداف کسب و کار به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و همگامی با خواستههای مشتریان آسانتر خواهد بود. سازمانها هنوز در حال تطبیق با محیطهای کاری ترکیبی هستند و برنامهها به مدرن سازی و به روز رسانی نیاز دارند. به عنوان مثال، تخمین زده میشود که پلتفرم سرویس PaaS در پاسخ به همهگیری امسال ۲۶.۶ درصد رشد کند، زیرا کارمندان برای انجام مسئولیتهای خود به زیرساختهای مقیاسپذیر، با عملکرد بالا و کارآمد نیاز دارند. همچنین، بازار نرمافزار SaaS به یک سرویس ابری رایج تبدیل شده و اکنون ۲۰ میلیارد دلار درآمد فصلی برای فروشندگان نرمافزار ایجاد میکند که پیش بینی میشود این رقم هر سال ۳۲ درصد افزایش یابد.
برخی از کسبوکارها میخواهند نیازمندیهای ذخیرهسازی و پردازش رایانهای داخلی را در چندین برنامه و پلتفرم ابری، که بیشتر آنها از فروشندگان مختلف و بر اساس نیازها هستند، توزیع کنند. این کسبوکارها معمولاً یک ارائهدهنده ابری را برای یک عملکرد انتخاب میکنند. اگرچه ممکن است برای برخی از شرکتها بهتر باشد که به یک پلتفرم مدیریت همهجانبه با قابلیت پشتیبانی از عملکردهای متعدد، بسنده کنند، اما احتمالاً همچنان به راهحلهای مکمل برای سایر حوزههای عملیات تجاری خود نیاز دارند. سازمانها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که استفاده از ابر عمومی خود را برای محاسبه منابع، اجتناب از قفل شدن و دریافت اهرم مذاکره، گسترش دهند. نظرسنجی از بیش از ۷۰۰ تصمیمگیرنده فناوری نشان داد که سازمانها به طور متوسط از ۲.۷ ابر خصوصی و ۲.۶ ابر عمومی استفاده میکنند که روز به روز در حال افزایش است.
سازمانها باید کنترل قابل توجهی بر فرآیندهای تجاری خود داشته باشند و انعطاف پذیری خود را به خطر نیندازند. صنعت ابر خصوصی در سال ۲۰۲۰ رشد ثابت و پایداری را آغاز کرد. این بدان معنی است که پویایی قدرت موجود بین ابرهای خصوصی و عمومی در برخی مواقع برابر خواهد بود و این یک صنعت ابری منعطف با نیازهای سازمانی محرک و نه تجهیزات صنعتی، را ایجاد میکند.
اینها بخشی از روندهای جدیدی است که رایانش ابری برای محیطهای کسب و کار ایجاد کرده که قطعاً در سال ۲۰۲۲ گسترش خواهند یافت. روندهای جدید را رایانش ابری در حال تغییر فضای و الگوی کسب و کار نیز هست که البته سودآور نیز بوده است. محبوبیت و پذیرش گسترده رایانش ابری به دلیل همهگیری COVID-19 با تغییر مدل کار سازمانها، جهشی بزرگ در سال ۲۰۲۱ داشت و اعتقاد بر این است که این جهش در سال ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد یافت چراکه روندهای نوظهور در رایانش ابری گواهی بر این امر است.
منبع: techbooky
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو