فیاضی: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت میکردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیات علمی این پژوهشگاه شدم،
قراراست سهشنبه این هفته صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت به مجلس برای تصدی پست وزارت آموزشوپرورش بررسی شود. تا پیش از معرفی مسعود فیاضی به مجلس، رئیسجمهور ۳ لیست شامل اسامی۱۰ نفر را به مجلس ارائه کرده بود. اما در نهایت مسعود فیاضی بهعنوان گزینه منتخب رئیسجمهور به مجلس برای تصدی وزارت آموزشوپرورش درنظر گرفته شد که البته واکنشهای متفاوتی از سوی برخی نمایندگان و کارشناسان حوزه آموزشوپرورش در پی داشته است.
علیاصغر فانی، وزیر اسبق آموزشوپرورش در مصاحبهای با «ایلنا» درباره معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش اعلام کرده است:، چون ایشان را نمیشناسم نظری هم ندارم.
وی افزود: آموزشوپرورش در هر جامعهای اهمیت ویژهای دارد، ولی متاسفانه آموزشوپرورش در جامعه ما نزد مسوولان رده بالا از این جایگاه برخوردار نیست. وزیر اسبق آموزشوپرورش گفته است کسی که وزیر آموزشوپرورش میشود باید حداقل دو، سه مورد از پستهای مدیریت قبل از وزارت را طی کرده باشد.
فانی با بیان اینکه زمانی دکتر حسابی در جایگاه وزیر آموزشوپرورش بودهاند، گفت: در این جایگاه افراد بزرگی همچون پروفسور حسابی، دکتر غلامحسین شکوهی و شهیدان باهنر و رجایی، مرحوم استاد پرورش و دکتر سید کاظم اکرمی بودهاند، بنابراین گزینههای پیشنهادی اگر بالاتر از این افراد نیست، حداقل پایینتر نباشد.
وی با اشاره به ویژگیهای مهمی که صاحب کرسی وزارتخانه اثرگذاری همچون آموزشوپرورش میتواند داشته باشد، گفت: وزیر آموزشوپرورش باید اول از همه سازمان و فرهنگ وزارتخانه را بشناسد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: وزیر آموزشوپرورش همچنین باید اولویتها را بداند و نیروها را بشناسد؛ زیرا قرار است در آینده مدیرکلهای آموزشوپرورش استانها و معاونانش را انتخاب کند؛ بنابراین او باید نیروها را بشناسد وگرنه برخیها نفوذ میکنند و هرکسی که بخواهند به ایشان تحمیل میکنند.
به گفته فانی شخص مسوول در این زمینه باید دارای قدرت نفوذ و رهبری بر سازمان را داشته و قابلیت برقراری ارتباط با فرهنگیان و عناصر خارج از آموزشوپرورش را نیز داشته باشد.
فانی گفت: آخرین شرط نیز این است که قدرت چانهزنی با سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی را داشته باشد. از سوی دیگر برآیند نظرات نمایندگان مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت آموزشوپرورش نشان میدهد که فضای کلی حاکم بر مجلس به نفع فیاضی در حال تغییر است.
در حالی که تا هفته قبل برخی از نمایندگان به دلیل کم بودن سوابق مرتبط اجرایی فیاضی با او مخالفت میکردند، اما دیروز یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با «ایرنا» از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با گزینه پیشنهادی دولت خبر داده است.
احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به معرفی مسعود فیاضی و بررسی صلاحیت و برنامههای وی در مجلس گفته است که وزیر پیشنهادی دارای شخصیتی علمی بوده و برنامههای خوبی درباره وزارت آموزشوپرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرده است.
فلاحی تصریح کرده که فکر میکند نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش مجلس نسبت به او (فیاضی) مثبت است.
به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان با آنکه نسبت به آقای فیاضی انتقاداتی دارند، اما نظر مثبتی نسبت به ایشان دارند فلاحی اضافه کرد: در نشست کمیسیون با وزیر پیشنهادی، به آقای فیاضی گفتم که شما برای حل مشکلات آموزشوپرورش از جمله بحث رتبهبندی و حقوق معلمان، کمبود معلم در فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات مدارس نیازمند معاون اقتصادی هستید. درعین حال احمدی دبیر کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از رد پای شهردار تهران در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده است.
به گفته احمدی، مجلس به ماجرای نسبت خانوادگی ایشان با زاکانی شهردار تهران ورود کرد و در این باره توضیحاتی از گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزشوپرورش خواست.
به گفته دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فیاضی در آن کمیسیون توضیح داده است که ماجرای آشناییاش با زاکانی به سالها قبل از ازدواج برادرش با دختر زاکانی برمیگردد و در زمان آشنایی فیاضی با زاکانی، برادرش که هم اکنون داماد زاکانی است ۶ ساله بوده و دختر آقای زاکانی در آن زمان یک ساله بوده است.
به گفته احمدی، بر اساس این توضیحات معرفی فیاضی به عنوان گزینه وزارت ربطی به رابطه او با شهردار تهران ندارد. کمیسیون آموزش، برنامه فیاضی را در این نشست دریافت کرد و مقرر شد فردا کمیسیون آموزش جلسهای برگزار کند و تصمیمگیری و بررسیهای نهایی درباره او صورت بگیرد. ازسوی دیگر حاجی دلیگانی و یوسفی دو عضو هیات رئیسه مجلس نیز از آمادگی مجلس برای جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در روز سهشنبه خبر دادهاند.
به گفته حاجی دلیگانی، هنوز مشخص نیست که رئیسجمهور در این جلسه حضور پیدا خواهد کرد یا نه، اما در صورتی که رئیسجمهور در این جلسه حضور پیدا نکند فرد دیگری نمیتواند به جای رئیسجمهور از برنامههای وزیر پیشنهادی دفاع کند. همچنین یوسفی، دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که سهشنبه جلسه رای اعتماد در مجلس تشکیل میشود و حضور رئیسجمهور در مجلس در رای نمایندگان تاثیرگذار خواهد بود، زیرا دفاعیات رئیسی در مرحله دوم جلسه رأی اعتماد به کابینه بسیار تاثیرگذار بود و شک و شبهههای موجود را برطرف کرد.
یکی از مهمترین انتقادات مخالفان فیاضی، ایراد گرفتن از مدارک تحصیلی و چگونگی پذیرفته شدنش در هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. این انتقادات به حدی به فیاضی فشار آورد که او را ناگزیر کرد در گفتگو با خبرنگاران درباره مدارک تحصیلیاش رفع ابهام کند.
با آنکه گفته میشود دوره کارشناسی فیاضی ۱۴ سال به طول انجامیده، اما خبرگزاری تسنیم در گزارشی به نقل از گزینه پیشنهادی دولت، اعلام کرده است که فیاضی ورودی ۷۳ دانشگاه تهران بوده و در ۳۱ فروردین ۷۸ فارغالتحصیل شده است.
فیاضی رتبه کنکورش در مرحله اول را با احتساب استفاده از سهمیه خانواده شهدا ۲۷۰ و در مرحله دوم کنکور نیز با احتساب همان سهمیه ۲۲۰ عنوان کرده است. او درباره اخذ مدرک دکترایش نیز گفته است: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درسهایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.
فیاضی با استناد به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ گفته است: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت میکردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیات علمی این پژوهشگاه شدم، چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیات ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند؛ بعدا آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کردند.
به گفته فیاضی اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود؛ دو آزمون جامع دادیم که آزمون اول در سال ۹۲ـ۹۱ و آزمون دوم در سال ۹۴ـ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۵/ ۱سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظی بودند و در نهایت با نمره ۵/ ۱۹ قبول شدم. این کمیسیون زیرنظر وزیر علوم است و آزمونها هم واقعا سخت بود؛ ۷۳ نفر برای این آزمونها معرفی شده بودند که فقط ۳ نفر قبول شدند و دوره هم ۶ سال طول کشید.