کراس اوور مزدا CX-۵۰ به پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است. البته گزینه پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوشارژ نیز برای این خودرو قابل انتخاب است. هر دوی این موتورها به یک گیربکش شش سرعته اتوماتیک و چهار چرخ متحرک تجهیز شدهاند.
فرارو- مزدا قصد دارد برادر بزرگتر کراس اوور کوچک CX۵ که پیشتر در مناطق آزاد ایران دیدیم، را تحت نام CX-۵۰ وارد بازار کند. این شاسی بلند نسبت به نسل CX۵ بزرگتر است و از پیشرانه قدرتمندتری برخوردار است.
به گزارش فرارو، نسل اول CX۵ سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد. اما با سه سال تاخیر نخستین شاسی بلند مزدا به ایران رسید، البته به سرعت هم محبوب شد. سال ۹۷ هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بهمن موتور قصد مونتاژ این کراس اوور کوچک در ایران را دارد. اما هیچ گاه این محصول در ایران مونتاژ نشد.
با این وجود مزدا در حال برنامه ریزی تولید مدل بالاتر یعنی CX-۵۰ است.
البته این بدان معنا نیست که مزدا قصد جایگزینی CX-۵۰ کراس اوور سایز متوسط با کامپکت کراس اوور کوچک CX۵ را داشته باشد. بلکه این شرکت تنها به دنبال تنوع بخشی به سبد محصولات خود است.
هرچند برنامه ریزی کمپانی خودروساز ژاپنی برای تولید این کراس اوور نسبتا بزرگ، در نخستین ماه سال میلادی ۲۰۲۲ است.
طبق این اخبار قرار است که مزدا CX-۵۰ فقط در ایالات متحده و در کارخانه جدیدی که مزدا و تویوتا در هانتسویل، آلاباما در حال ساخت آن هستند، به تولید برسد.
به نظر میرسد که مزاد موتورز ابتدا قصد دارد بازار آمریکا را بسنجد و احتمالا در مرحله بعد CX-۵۰ را به کارخانههای خود در هیروشیمای ژاپن، مالزی، روسیه و چین خواهد برد.
کراس اوور مزدا CX-۵۰ به پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است. البته گزینه پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوشارژ نیز برای این خودرو قابل انتخاب است. هر دوی این موتورها به یک گیربکش شش سرعته اتوماتیک و چهار چرخ متحرک تجهیز شدهاند.
البته مزدا میگوید یک مدل هیبریدی و نسخههای برقیتر CX-۵۰ نیز در خط تولید عرضه خواهند شد.
علاوه بر این سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد i-Activ در مزدا CX-۵۰ دارای ویژگی انتخاب حالت رانندگی است؛ یا چیزی که مزدا آن را Mi-Drive مینامد. با این سیستم راننده میتواند بسته به شرایط جاده آن را تنظیم کنند.
مزدا همچنین حالتهای رانندگی خاص مانند نرمال، اسپورت و آفرود را نیز به این کراس اوور افزوده است. اما میگوید که راننده میتواند از سوئیچ Mi-Drive برای بکسل کردن و ... نیز استفاده کند.
در مورد طراحی نمای بیرونی CX-۵۰ نیز مزدا زبان طراحی «Kodo» را حفظ کرده، اما در فضای بیرونی ویژگی جذابی به آن افزوده است.
در داخل کابین CX-۵۰، چیدمان مشخص متمرکز بر راننده دست نخورده باقی مانده، اما با مواد و وسایل پیشرفته کامل شده است. همچنین صندلیها از زیبایی منحصربهفردی از نوع «modern outdoor» مجهز شده اند که در هیچ یک محصولات مزدا دیده نمیشود.
با این حال مزدا هنوز اطلاعاتی درباره قیمت CX-۵۰ منتشر نکرده است، اما تولید این کراس اوور مقاوم در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز میشود و این خودرو احتمالا اواخر سال آینده به فروش خواهد رسید.
در حال حاضر CX۵ برادر کوچکتر با قیمت پایه ۲۵ هزار و ۲۷۰ دلار تا ۲۶ هزار و ۶۷۰ دلار به فروش میرسد.
اما به نظر میرسد که برادر بزرگتر چیزی بیشتر از ۳۵ هزار دلار قیمت داشته باشد.