bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۱۸۳۹۰
چرایی کاهش ارزش لیر در ترکیه

چرا لیر ترکیه سقوط می‌کند و آیا بحران بدتر خواهد شد؟

چرا لیر ترکیه سقوط می‌کند و آیا بحران بدتر خواهد شد؟

مشکلات اخیر لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی ترکیه در تاریخ ۱۸ نوامبر نرخ بهره را به میزان یک درصد کاهش داد که به دنبال کاهش نرخ بهره از سپتامبر بود و این پیام را به بازار‌ها انتقال داد که در دسامبر نیز بار دیگر نرخ بهره کاهش خواهد یافت

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰

فرارو- لیر تنها در ماه نوامبر نزدیک به ۳۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار امریکا از دست داده است.

ترکیه بار دیگر درگیر بحران ارزی است. لیر در سال جاری بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و بدترین عمکرد را در بین تمام ارز‌های بازار‌های نوظهور دارد.

این کاهش سریع ارز موجی از احتکار دلار را به همراه داشت و شاهد منظره غیر معمول اعتراض مردمی بودیم که به خیابان‌ها آمدند تا علیه اقدامات "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در مسائل اقتصادی اعتراض کنند.

اردوغان، اما مشکلات اخیر را به گردن خارجی‌ها و حامیان آنان می‌اندازد.

لیر چرا سقوط کرده است آیا این به خاطر سیاست‌های اردوغان بوده است؟ یا به دلیل توطئه خارجی؟ آیا بدترین رویداد‌ها برای لیر در راه هستند؟

شبکه خبری"الجزیره" در قالب پرسش و پاسخ‌های کوتاه به چرایی کاهش ارزش لیر در ترکیه پرداخته است.

چرا لیر سقوط کرد؟
مشکلات اخیر لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی ترکیه در تاریخ ۱۸ نوامبر نرخ بهره را به میزان یک درصد کاهش داد که به دنبال کاهش نرخ بهره از سپتامبر بود و این پیام را به بازار‌ها انتقال داد که در دسامبر نیز بار دیگر نرخ بهره کاهش خواهد یافت.

 

رابطه بین نرخ بهره و ارزش پول چیست؟
زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهد پول معمولا برای استقراض ارزان‌تر می‌شود و ارزش آن نسبت به سایر ارز‌ها کاهش می‌یابد.

 

آیا این مورد در همه مواقع چیز بدی است؟
خیر، زمانی که نرخ تورم پایین است و شما در تلاش برای آغاز رشد اقتصادی هستید موضوع بدی نیست. به طور کلی نرخ پایین بهره مصرف کنندگان را تشویق می‌کند تا برای خرید بیش‌تر وام بگیرند و صاحبان کسب و کار‌ها را برای گسترش عملیات و استخدام کارکنان تازه نیز ترغیب به گرفتن بیش‌تر وام خواهد کرد. نرخ پایین‌تر بهره، صادرات یک کشور را نسبتا ارزان‌تر و در نتیجه رقابتی‌تر در مقایسه با کالا‌های سایر کشور‌ها می‌کند همه این موارد باعث تشویق رشد اقتصادی می‌شود.

 

پس چرا زمانی که ترکیه نرخ بهره را در ماه نوامبر کاهش داد لیر قربانی شد؟

زیرا وضعیت تورم در حال حاضر طبیعی نیست. اقتصاد‌های سراسر جهان به دلیل وجود تنگنا‌های زنجیره تامین و کمبود مواد خام تحت فشار قیمتی قرار گرفته اند و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

وضعیت تورم در ترکیه چقدر بد است؟
در ماه اکتبر تورم سالانه قیمت مصرف کننده در ترکیه نزدیک به ۲۰ درصد بود با افزایش چهار برابر سریع‌تر از نرخ هدف ۵ درصد. نرخ بهره معیار ترکیه در حال حاضر ۱۵ درصد بوده است. مسلما زمانی که نرخ بهره را در شرایطی که نرخ تورم بالاست کاهش می‌دهد این اقدام باعث تورم بیش تری خواهد شد.

 

آیا سایر اقتصاد‌های نوظهور از ترکیه پیروی می‌کنند و نرخ بهره را در واکنش به تورم کاهش می‌دهند؟
خیر، در واقع کاملا برعکس عمل می‌کنند. کره جنوبی، روسیه، برزیل، مکزیک و مجارستان همگی نرخ بهره را افزایش داده اند تا تلاش کنند تورم مهار شود.

 

پس چه کسی مخالف افزایش نرخ بهره ترکیه برای مبارزه با تورم است؟
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه معتقد است که کاهش نرخ بهره رشد اقتصادی و صادرات را تقویت می‌کند و باعث اشتغال زایی شده و با تورم مقابله می‌کند.

 

آیا اقتصاد ترکیه در حال رشد است؟
بله، اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم نسبت به سال قبل ۷.۴ درصد رشد کرد. به طور خاص صادرات ترکیه قوی بوده است.

 

آیا این بدان معناست که اردوغان درست می‌گوید؟
در حالی که رشد اقتصادی سالم طبیعتا باید باعث بهبود کیفیت زندگی ترک‌ها شود این موضوع به دلیل افزایش نرخ تورم اتفاق نمی‌افتد. کسب و کار‌های ترک که به کالا‌های وارداتی وابسته هستند با هزینه‌های بالاتری روبرو شده اند، زیرا لیر قدرت خرید بسیاری کم تری دارد. از آنجایی که شرکت‌ها این هزینه واردات بالاتر را به مصرف کنندگان انتقال می‌دهند خانوار‌های ترکیه به ویژه خانوار‌های کم درآمد با قیمت‌های بالاتر برای خرید کالا از جمله کالا‌های وارداتی مانند مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، ترک‌ها می‌بینند که ارزش پس انداز و درآمدشان به دلیل سقوط آزاد لیر کاهش می‌یابد.

 

آیا نقاط درد دیگری وجود دارند؟
اقتصاد ترکیه بسیار وابسته به تامین مالی خارجی است به این معنی که شرکت‌هایی که بدهی‌های خود را به دلار دریافت کرده اند با از دست دادن ارزش لیر در برابر دلار امریکا با هزینه‌های بازپرداخت بیش‌تر مواجه شده اند.

 

آیا دست کم اقتصاد ترکیه به رشد خود ادامه خواهد داد؟
برخی تحلیلگران معتقدند که اقتصاد ترکیه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به دلیل مشکلات لیر در حال کاهش و طی کردن سیر نزولی است.

احتمالا انقباضی شدید در سه ماهه چهارم سال برای اقتصاد ترکیه به دلیل تاثیر سقوط شدید لیر که در هفته اخیر رخ خواهد داد قابل پیش بینی است سقطی که باعث کاهش بیش از ۲۰ درصدی ارزش لیر در مقایسه با سپتامبر شده است.

 

آیا واقعا اردوغان مقصر است؟ این بانک مرکزی است که نرخ‌ها را کاهش می‌دهد. آیا این استدلال درست است؟
بانک‌های مرکزی درباره نرخ بهره سیاستگذاری می‌کنند. با این وجود، اردوغان طی دو سال گذشته سه رئیس بانک مرکزی را برکنار کرده است. برای مثال، "ناجی اقبال" در ماه مارس پس از تنها چهار ماه ریاست برکنار شد. او در مدت کوتاهی که رئیس بانک مرکزی بود بر مجموعه‌ای از افزایش نرخ بهره‌ها نظارت داشت که به تقویت لیر کمک کرد. اکنون بانک مرکزی استقلال خود را از دست داده است. سرمایه گذاران با مشاهده این مسئله نگران می‌شوند و از خود می‌پرسند آیا سیاستگذاری برای تعیین نرخ بهره یک کشور براساس اهداف سیاسی است و نه مبانی و اصول اقتصادی؟

 

اردوغان در مورد سقوط لیر چه می‌گوید؟
او می‌گوید مشکلات لیر نتیجه خرابکاری خارجی‌ها در اقتصاد ترکیه و حامیان داخلی آنان است. او در ۲۲ نوامبر از "جنگ اقتصادی استقلال" سخن گفت و وعده داد که ترکیه پیروز آن میدان خواهد شد.

 

نتیجه و تاثیر این سخنان اردوغان چه بود؟
دست کم در بازار‌های ارز باعث سقوط بیش‌تر ارزش لیر شد و برای مدت کوتاهی به پایین‌تر سطح در تاریخ یعنی ۱۳.۴۵ در برابر هر دلار رسید به نظر می‌رسد اردوغان قصد دارد دیدگاه‌های خود درباره سیاستگذاری پولی غیر معارف اش را آزمایش کند.

 

آیا عوامل دیگری در کاهش ارزش لیر موثر بوده اند؟
لیر از زمان آخرین بحران ارزی ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی کم و بیش‌تر دچار کاهش ارزش شده است. علاوه بر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در سال جاری در مواجهه با افزایش تورم، لیر از تنش‌های مداوم بین آنکارا و واشنگتن و کاهش ذخایر ارزی نیز آسیب دیده است.

این هفته ترکیه ذخایر ارزی گرانبهای خود و دلار‌های امریکا را فروخت تا لیر را تقویت کند: اولین مداخله دولت در این زمینه در نزدیک به هشت سال گذشته.

 

آیا این مداخله موثر بوده است؟
ارزش لیر برای مدت کوتاهی افزایش یافت و دوباره شروع به سقوط کرد.

نگرانی‌های اخیر ناشی از تغییر مجدد وزیران بود. اردوغان "لطفی الوان" وزیر دارایی و خزانه داری را با "نورالدین نباتی" جایگزین کرد. برخلاف الوان گفته می‌شود نباتی از موضع اردوغان درباره نرخ بهره پایین حمایت می‌کند.

 

آیا بحران لیر به پایان رسیده است؟
اظهارنظر در این باره دشوار است. تاکنون اردوغان هیچ نشانه‌ای از تغییر در طرز فکر غیر متعارف خود در مورد نرخ بهره نشان نداده است. هم چنین، او نشان داده بانک مرکزی‌ای که با نظرات مطرح شده او مخالف باشد را تحمل نمی‌کند.

منبع: الجزیره

ترجمه: فرارو

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
اردوغان در مورد دخالت خارجیان در ارز ‌بازار ترکیه دقیقا درست میگه چیزی که سالهاست اقتصاد دانان ایرانی آن را به شرایط اقتصادی نسبت می دهند مثل این که فنر تورم جدیده مثل نقدینگی زیاد و.... که هیچ ربطی به آنها ندارد بلکه از طریق بازار هرات کردستان ‌دوبی بازار ارز ایران به هرجا خواستند بردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
علت براندازی اردوغان ویا تسلیم او در برابر خواسته های غرب است
اس چهارصد روسیه را پس بدهد
در سوریه ‌جاهای دیگه مثل افغانستان وایران نقشههای غرب را اجرا کند
سوم رویه عثمانی که دخالت ترکیه در سایر کشورها اسلامی استرا کنار بگذارد
خلاصه بچه سر براه ناتو و امریکا باشه ،حرف زیادی نزند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
یک مقاله هم راجع به ارزش پول خودمون بنویسید خخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
نیست ریال صعودیه تنها نگزان سقوط لیر هستیم. وا اسفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
نرخ بهره بیشتر از پنج درصد یعنی نابودی اقتصاد تورم فقر فلاکت و بی ارزش شدن پول ملی
کدام اقتصاد با بهره بیست درصد اقتصادش رونق گرفت کدام کشور با بهره بیست درصد پول ملیش ارزشمند شد
پس کم کردن نرخ بهره مساوی با رشد اقتصاد کاهش نرخ تورم رفع بیکاری رسیدن مردم آن کشور به رفاه و آسایش
نرخ بهره زیر پنج درصد+ چند مولفه مهم دیگر
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
علت پافشاری بر روی اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
اشتباه نکنید کاهش ارزش لیر بخاطر جذب سرمایه و ارز خارجی به اقتصاد ترکیه است !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
البته اینکه کشورها با افزایش نرخ سود جلوی تورم را می گیرند برای اقتصادهایی به تورم زیر پنج درصد صادقه نه کشورهایی چون ایران و ترکیه که نرخ تورم دو رقمی دارند و با افزایش نرخ سود عملا حجم پول را نسبت به اقتصاد بزرگتر می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
اردوغان چندی قبل اعلان کرد کسی در منطقه بودن اجازه اش سنگی را هم جابجا نمیکند !! ظاهرا این جابجائیها کار دستش داده !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
از دلایل سقوط ریال خودمون هم مقاله بنویسید البته اگه سیاه نمایی نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
خیلی ساده است: راه ما رو پیش گرفته..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
شما فکر ریال ایران باشید لیر ترکیه پیشکش!!!
ناشناس
Turkiye
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
چرا وقتی تو گوگل وقتی میزنیم بی ارزش ترین پول دنیا میگه ریال ایران
bato-adv
bato-adv
bato-adv