bato-adv
bato-adv
گاردین بررسی کرد

پیش‌بینی روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۲

پیش‌بینی روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۲

متاورس که در واقع آرمان‌شهر‌مجازی و اینترنتی همه گیر است، تب وتاب جدید غول‌های تکنولوژی است که می‌تواند معنای تازه‌ای به مفهوم واقعیت‌مجازی و ابزار استفاده از آن بدهد.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

«گاردین» رویداد‌های احتمالی صنعت تکنولوژی در سال آینده میلادی را بررسی کرد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ توییتر دست به تغییر بزند، بازار دارایی‌های دیجیتال داغ شود و شرکت‌های تحویل کالا با وجود اقبال بازار با ورشکستگی یا ادغام مواجه شوند. همچنین پیش‌بینی می‌شود مردم دوباره به واقعیت مجازی روی بیاورند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، ماهیت پویا و در حال تغییر تکنولوژی طبیعتا امکان پیش بینی چندان دقیق درباره آینده این صنعت را فراهم نمی‌آورد، با این حال، اما روند‌های جاری در این صنعت، نیاز و تقاضا می‌تواند چشم اندازی نسبی از آینده پیش روی آن بدهد.

در این روز‌ها که تقریبا دو هفته تا پایان سال میلادی جاری فاصله داریم، گاردین به بررسی رویداد‌های احتمالی صنعت تکنولوژی در سال آینده میلادی پرداخته است. باید دید که سال بعد برای غول‌های شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها و بازی‌ها چطور پیش خواهد رفت و آیا در سال جدید شاهد بازگشت دوباره موج اقبال به واقعیت‌مجازی خواهیم بود. در اینجا مهم‌ترین روند‌های پیش بینی شده این مجله آنلاین برای سال پیش رو را با هم مرور می‌کنیم:

توییتر احتمالا دست به‌کار تغییر می‌شود: توییتر که در میان کاربران به‌عنوان کیسه بوکس شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، نتوانسته اعتباری را که باید به‌دست بیاورد. این شبکه اجتماعی همچنان نتوانسته است در مقابل رقبای بزرگ‌تری مانند فیس‌بوک و اینستاگرام قد علم کند.

بیش از یک دهه است که توییتر شبکه اجتماعی چندان جذابی نبوده و حتی کاربران متعهد و وفادارش هم انگار دوست دارند که آن را به برزخ بکشانند. سرمایه گذاران هم درست به شکلی مشابه با این شبکه اجتماعی - که کمی بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد - محتاطانه و دست‌به‌عصا برخورد می‌کنند. توییتر حالا در موارد مختلفی از رقبای خودش عقب افتاده است که شاید ارائه قابلیت‌های جدید، درآمد به ازای هر کاربر و ابزار‌های درآمدزایی مهم‌ترینشان باشند.

بسیاری از افراد دست کم برای بخشی از درآمدشان به توییتر وابسته هستند، اما بعضی از آن‌ها حتی با وجود برآورده‌نشدن نیازهایشان هنوز به این شبکه وفادارند. این روند ممکن است رو به تغییر بگذارد. توییتر حالا مشغول آزمایش قابلیت «سوپر فالو» است تا از کاربرانی حمایت کند که محبوبیت زیادی دارند. این شبکه اجتماعی علاوه‌بر مجموعه‌ای از ابزار‌های درآمدزایی، پلت‌فرم خبری Revue را هم خریده و در حال ادغام آن با توییتر است. با خروج مدیرعامل نیمه وقت و هم بنیان‌گذارش یعنی جک دورسی، توییتر ارزش بازنگری در سال آینده میلادی را دارد.

بازار دارایی‌های دیجیتال داغ می‌شود: اگر در سال۲۰۲۱ از هر اشاره‌ای به NFT‌ها (توکن‌های غیرقابل معاوضه) در فضای‌مجازی اجتناب کرده اید، وقت تان را صرف گوشه‌های نه‌چندان خسته کننده اینترنت کردید. توکن یا دارایی‌مجازی غیرقابل معاوضه در اصل به این معنا است که یک توکن، یکسان و همانند توکن دیگر نیست، در‌حالی‌که درباره رمزارز، یک بیت کوین هیچ فرقی با یک بیت کوین دیگر ندارد؛ اما درباره NFT، هر توکن منحصربه فرد و خاص است. با این اوصاف انتظار می‌رود NFT‌ها به‌عنوان روشی برای ثبت مالکیت بلاک چینی یک قطعه خاص از هنر یا یادبود دیجیتال، محبوبیت پیدا کنند.

این توکن‌ها می‌توانند از کلیپ‌های مسابقات بسکتبال NBA تا آواتار‌های گوریل یا آثار هنری، متفاوت باشند. طرفداران آن‌ها می‌گویند که توانایی مالکیت هنر دیجیتال، به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند از طریق NFT که دارند، خلاقیت شان را ادامه بدهند؛ به‌عنوان مثال می‌توانند از آن اثر هنری برای طراحی لوگوی شرکت شان استفاده کنند.

منتقدان این تکنولوژی، اما به این نکته اشاره می‌کنند که تمام این کار‌ها بدون هیچ استفاده‌ای از NFT‌ها هم امکان‌پذیر بوده و هست. از نظر آن‌ها این همان حقوق مالکیت معنوی است که سال‌هاست وجود دارد و مالکیت یک توکن فقط ثابت می‌کند که شما آن توکن را در اختیار دارید و در واقع ورود به دنیای بلاک‌چین است. از نظر این منتقدان چنین کاری ممکن است از نظر قانونی درست باشد یا نباشد و این موضوع به میزان درستکار بودن آن فروشنده بستگی دارد.

حقیقت این است که اگر مردم در حال خرید NFT‌ها هستند و این موضوع قیمت آن‌ها را بالا می‌برد، به این خاطر است که آن‌ها ارزش آثار هنری را به‌خوبی می‌دانند. یکی دیگر از مسائلی که خریداران و فروشندگان باید به‌طور خاص به آن توجه کنند، حق العملی است که پلت‌فرم‌ها برای این کار دریافت می‌کنند.

ادغام یا ورشکستگی شرکت‌های تحویل کالا: اقتصاد تحویل کالا و حمل ونقل هیچ زمانی این‌قدر بزرگ نبوده است و در این میان همچنان در دوران همه گیری ارسال غذا و خواربار به منازل بیشترین تقاضا را داشته. این در حالی است که حتی از پیش از دوره همه گیری کووید-۱۹ هم تقاضا برای حمل ونقل به سبک اوبر هم افزایش ۲۰ تا ۴۰‌درصدی داشته است. مشکل آنجاست که به‌نظر نمی‌رسد که ارائه این خدمات به اندازه گذشته، برای شرکت‌ها سودآور باشد.

اوبر قیمت خدماتش در لندن را تا ۱۰‌درصد افزایش داده است، اما همچنان برای استخدام رانندگان دچار مشکل است و دست کم ۲۰ هزار راننده در انگلستان کم دارد. به این ترتیب است که در همهمه استارت‌آپ‌های تحویل کالا‌های سوپرمارکتی در ۱۰دقیقه مانند Getir و Weezy، شرکت‌ها رقابت جدیدی بر سر نیروی کاری هم دارند. هر کدام از این شرکت‌ها تخفیف‌های متنوع و خدمات تحویل کالای ارزانی را ارائه می‌دهند تا بتوانند مشتریان بیشتری از رقبایشان جذب کنند. حالا انتظار می‌رود که بسیاری از این شرکت‌ها تا پیش از پایان سال۲۰۲۲، ورشکست یا ادغام شوند.

جک دورسی یک شرکت فعال در بلاک‌چین تاسیس می‌کند و پیتر تی یل احتمالا در آن سرمایه گذاری می‌کند: مدیرعامل سابق توییتر به‌وضوح از شرکتی که سال‌ها پیش راه اندازی کرده بود، خسته شده و این موضوع دست کم به خاطر آن است که شرکت دیگرش یعنی شرکت پرداخت آنلاین Square ارزشی چند‌برابر بیشتر از آن دارد.

اگر با ظرافت و هوشیاری توییت‌های اخیر جک دورسی را دنبال کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که علاقه زیادی به بلاک‌چین پیدا کرده و با توجه به آنکه یک شرکت پرداخت آنلاین دارد، می‌توان پیش بینی کرد که او ممکن است در روز‌های باقی‌مانده سال۲۰۲۱، نام شرکتش را به Block تغییر بدهد.

با این اوصاف انتظار می‌رود که او یک زیرمجموعه مبتنی بر بلاک‌چین را در اوایل سال۲۰۲۲ معرفی کند و تعجبی ندارد که پیتر تی یل در آن سرمایه گذاری کند، چون او هم بنیان‌گذار شرکت PayPal است و نمی‌خواهد حضور در این بازار را از دست بدهد.

مردم دوباره به واقعیت‌مجازی روی می‌آورند: خطری که زمانی در تکنولوژی با استفاده از عبارات آنلاین زندگی کنید یا زندگی گسترده و همه جانبه، احساس می‌شد، حالا دیگر برای آن‌هایی که هدست‌های واقعیت‌مجازی را به چشم می‌زنند، غیرقابل‌اجتناب است و هیچ دلیلی ندارد که باور کنیم تلاش فیس‌بوک برای ترغیب ما به‌حضور در متاورس با پوشیدن هدست‌های اوکیولوس این شرکت، بی معناست. کاربران، اما معمولا از این هدست‌ها دوری می‌کنند.

هدست‌های سنگین با محتوای بی کیفیتی که می‌توانند حال بدی برای کاربرانشان به ارمغان بیاورند. با این حال متاورس که در واقع آرمان‌شهر‌مجازی و اینترنتی همه گیر است، تب وتاب جدید غول‌های تکنولوژی است که می‌تواند معنای تازه‌ای به مفهوم واقعیت‌مجازی و ابزار استفاده از آن بدهد.

حباب پادکست نمی‌ترکد، اما پلت‌فرم‌های خبری در خطرند: بازگشت دوباره به اپلیکیشن پخش پادکست همچنان امن و بی خطر است. تمام آن پادکست‌هایی که در دوران قرنطینه و خانه نشینی تولید شدند، هر روز شاهد بهبود کیفیت شان بودند. اغلب پادکستر‌های حرفه‌ای که در این دوران از خانه کارشان را دنبال می‌کردند، با صرف بودجه‌های نسبتا زیاد تلاش خودشان را برای تولید محتوا باکیفیت انجام دادند و اتفاقا با استقبال هم مواجه شدند.

نتیجه این است که حالا با پادکست‌های متنوعی با موضوعات مختلف مواجه هستیم که انتخاب‌های گسترده‌ای را پیش‌روی ما قرار می‌دهند. این در حالی است که پلت‌فرم‌های خبری چندان افق روشنی را در پیش رو ندارند، در حالی‌که شبکه‌های اجتماعی رقیبی جدی و بزرگ برای آن‌ها به‌حساب می‌آیند، موضوع حق‌عضویت این پلت‌فرم‌ها - که اتفاقا در سال‌های اخیر افزایش نسبی هم داشته است- عامل دیگری است که کاربران را به شبکه‌های اجتماعی رایگان و محبوب سوق می‌دهد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv