دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی مجهز است که قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را تولید میکند. توان خودرو نیز از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
فرارو- حدود هفت سال قبل بود که ایران خودرو، نسخه پایه دنا را معرفی کرد. اما در نهایت آبی پوشان جاده مخصوص این خودرو را توسعه دادند و نسخه توربو اتوماتیک آن را سال گذشته به بازار فرستاد. هر چند قرار بود که این محصول سال ۹۸ عرضه شود، اما به دلیل تحریمها تامین جعبه دنده آن با چالش مواجه شد.
به گزارش فرارو، دنا پلاس توربو اتوماتیک در حال حاضر گرانترین خودروی تولید داخل در بازار است. بررسیها نشان میدهد که ایران خودرو این محصول را با قیمت ۳۹۳ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان به فروش میرساند. اما تفاوت قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۲۹ درصد میرسد.
نسخه صفر این خودرو که در سال جاری تولید شده باشد، با قیمت ۵۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد. اما مدل سال گذشته و با کارکرد صفر آن نیز بین ۴۸۰ تا ۴۹۴ میلیون تومان قیمت خورده است.
نکته قابل توجه اینجاست که نسخه توربو اتوماتیک در بخش طراحی تفاوتی با نسخه معمولی دنا دارد. تنها تغییرات بخش فنی است که تفاوت میان دو مدل را مشخص میکند.
بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت ایران خودرو نشان میدهد که دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی مجهز است که قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را تولید میکند. توان خودرو نیز از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
طبق اعلام ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک با نسخه معمولی تفاوت ۶۳ قطعهای دارد. همچنین وزن نسخه اتوماتیک ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته و به ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده است.
مصرف سوخت داخل شهر این خودرو، ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت خارج شهر آن نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۶.۹ لیتر میرسد. در مجموع مصرف ترکیبی دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز ۷.۹ لیتر است.
همچنین ظرفیت باک دنا پلاس توربو اتوماتیک ۶۰ لیتر است و فضای بار ۵۰۰ لیتری دارد.
علاوه بر این شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به ۱۱ ثانیه میرسد.
از جمله امکانات این محصول میتوان به سنسور دنده عقب، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، صندلیهای جلو برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت، چهار کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو به همراه ایربگهای جانبی، سانروف برقی و کروز کنترل، ترمز چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی، روکش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتیمدیا، سنسور نور، دوربین دنده عقب، رهیاب ماهوارهای، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغهای روشنایی روز، راهنمای تعویض لاین، آینههای جانبی برقی تاشو و شیشههای برقی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سامانه شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.
کارشناسان فنی خودرو معتقدند که دنا پلاس توربو اتوماتیک مزایا و معایب متعادلی دارد. طبق گفته آنها مهمترین ایرادات این خودرو دسترسی نامناسب به بخش تنظیمات صندلیهای برقی جلو، عدم امکان تنظیم صدنلی برقی در حالت خاموش، موقعیت نامناسب دنده در زمان پارک، کاهش فضای سر در داخل کابین، استهلاک و مصرف سوخت بالا و کارایی نامناسب پمپ خلاء ترمز را شامل میشود.
اما در کنار معایب، مزایای این محصول نیز قابل مشاهده و قبول است.
بررسی کارشناسان نشان میدهد که ابعاد داخلی کابین مناسب است و سرنشینان میتوانند احساسا راحتی کنند. همچنین تغییرات در بخش رام و تعلیق جلو باعث شده تا پایداری دنا پلاس توربو اتوماتیک بهبود پیدا کند.
علاوه بر آن، عایق بندی خودرو بهبود یافته است و دید راننده نیز در داخل کابین مناسب است. آینههای جانبی نیز اندازه مناسبی دارند.
همچنین نصب فرمان کمکی برقی باعث شده تا راحتی بیشتری برای راننده فراهم شود. این عامل سبب میشود تا نیروی استهلاکی و سربار پمپ هیدرولیک فرمان روی پیشرانه قرار نگیرد.