خودروسازی مرسدس بنز آلمان، اخیراً از سدان مفهومی جدید Mercedes Vision EQXX خود رونمایی کرد که علاوه بر طراحی و مشخصات سوپرلوکس، با ضریب درگ ۰.۱۸، آیرودینامیکیترین خودروی این شرکت خواهد بود.
فرارو- خودروسازی آلمانی مرسدس بنز پس از ماهها تلاش، سرانجام از سدان مفهومی و سوپرلوکس جدید خود با نام Mercedes Vision EQXX رونمایی کرد که علاوه بر برد حرکتی ۶۲۱ میلی در هر بار شارژ، با ضریب درگ ۰.۱۸ از هوا عبور میکند که آن را در زمینه آیرودینامیک به یکی از خودروهای شاخص جهان بدل میکند.
به گزارش فرارو، کارایی چشمگیر EQXX به آن اجازه میدهد تا با یک بار شارژ، مسافتی بیش از ۶۲۱ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) را طی کند. این میزان برد حرکتی برای رفتن از برلین آلمان به پاریس فرانسه، بدون نیاز به شارژ مجدد، کافی است. مرسدس ادعا میکند که راننده این خودرو به طور متوسط فقط باید دو بار در ماه ماشینش را شارژ کند.
مرسدس اطلاعات زیادی درباره باتری EQXX را فاش نکرده است، اما اعلام کرده که ظرفیت آن کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت است. با این حال، این شرکت جزئیات قابل توجهی در مورد کل سیستم ارائه میدهد که حاکی از ۵۰ درصد حجم کمتر و ۳۰ درصد سبکتر از سیستم خودروی EQS دارد. حداکثر ولتاژ سیستم ۹۰۰ ولت است و فریمی که آن را حمل میکند حدود ۱۰۹۱ پوند (۴۹۵ کیلوگرم) وزن دارد. قدرت این خودرو همچنین از یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات) تامین میشود. مرسدس ادعا میکند که پیشرانه آنقدر کارآمد است که ۹۵ درصد انرژی تولیدی به طور مستقیم به چرخها منتقل میشود.
یک پنل خورشیدی با ۱۱۷ سلول نیز روی سقف وجود دارد که خودرو از آن برای تامین انرژی بسیاری از سیستمهای الکتریکی جانبی مانند دمنده سیستم HVAC، چراغها و سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده میکند. یک باتری لیتیوم-آهن-فسفات جداگانه نیز به این سیستم متصل است تا انرژی را ذخیره کند. در شرایط ایده آل، این فناوری میتواند برد ۱۵.۵۳ مایلی (۲۵ کیلومتری) را در اختیار خودرو قرار دهد که برای مواقع ضروری بسیار کارآمد خواهد بود. متاسفانه با نگاه کردن به تصاویر ارائه شده از EQXX نمیتوان به صورت دقیقی به ابعاد خودرو دست یافت، اما خودرو نسبتا جمع و جور است. طول این سدان تقریباً ۱۸۲.۳ اینچ (۴۶۳ سانتی متر) و فاصله بین دو محور ۱۱۰.۲ اینچ (۲۸۰ سانتی متر) است. برای مقایسه، جدیدترین کلاس C دارای ۱۸۷ اینچ (۴۷۵ سانتی متر طول) است و بر روی فاصله بین دو محور ۱۱۲.۸ اینچی (۲۸۶.۵۱ سانتی متر) سوار میشود.
این خودرو همچنین با توجه به استاندارهای خودروهای برقی، نسبتاً سبک محسوب میشود و وزن آن ۳۸۵۸ پوند (۱۷۵۰ کیلوگرم) است. این تنها کمی بیشتر از مرسدس بنز C۳۰۰ سدان ۲۰۲۲ با ۳۶۹۳ پوند (۱۶۷۵ کیلوگرم) است. مرسدس از فناوریهای زیادی برای آیرودینامیک ساختن این سدان استفاده کرده است. به عنوان مثال، ترکیبی از پردههای هوا در سپر جلو و روکش چرخها، جدایی آیرودینامیکی در آن گوشه را از بین میبرد. همچنین کرکرههای خنک کننده فعال در جلوپنجره وجود دارد که فقط در صورت لزوم باز میشوند. در پشت، یک دیفیوزر عقب که در سرعتهای بالا کار میکند، در صورت عدم استفاده به طور یکپارچه در بدنه قرار میگیرد.
به گزارش فرارو، در داخل نیز یک صفحه نمایش یکپارچه ۴۷.۵ اینچی (۱۲۰.۶ سانتیمتر) وجود دارد که فضای بین دو ستون را پر میکند. این یک نمایشگر با وضوح 8k است که یک سیستم ناوبری با گرافیک سه بعدی را اجرا میکند که میتواند یک شهر را از نمای ماهوارهای تا ارتفاع ۳۳ فوت (۱۰ متر) به تصویر بکشد. کابین نیز با مواد پایداری تزئین شده است که شامل پارچههای ساخته شده از الیاف ابریشم مانند Biosteel، چرم گیاهی که از قارچ به دست میآید، چرم غیر حیوانی ساخته شده از الیاف پودر شده کاکتوس و کفیهای بامبو، میشود. مرسدس با اینکه اطمینان داده که این خودرو را به مرحله تولید برساند، اما هیچ زمانبندی برای این کار ارائه نداده است.
منبع: motor1
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو