معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در دکترین نظامی منفعل و وابسته نیستیم و فعال بودن امروز ما در سیاست خارجی و راهبرد نظامی ریشه در تجربه تاریخی دارد، تاکید کرد: طراحی نظامی ما در بالاترین سطح تهدیدهای دشمنان است.
رئیسی
به گزارش ایرنا، محمد جمشیدی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح ابعاد سیاسی سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به روسیه و دستاوردهای آن پرداخت.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در آغاز با بیان اینکه دولت سیزدهم اولویت گفت وگوهای خود با کشورهای همسایه را گسترش حوزههای زیرساختی مانند احداث راه آهن، کریدور و جادههای مواصلاتی قرار داده است، گفت: موقعیت ژئوپلتیک ایران میتواند کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل کند.
وی افزود: توافق اساسی گسترده بین روسای جمهور ایران و روسیه برای پایداری و متنوع سازی روابط اقتصادی در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اتفاق افتاد.
جمشیدی با بیان اینکه ادراک مشترک میان روسای جمهور دو کشور برای گسترش همکاری وجود دارد، گفت: این تعامل را آمادهایم با کشورهای دیگر حتی کشورهای اروپایی انجام دهیم و جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری با همه کشورهاست.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بازار اقتصادی ایران پرسود و تقاضا برای سرمایه گذاری در زیرساختهای کشورمان فراوان است، افزود: البته شاید کشورهای اروپایی بخواهند خود را در زندان تحریمی آمریکاییها نگهدارند که در نهایت خودشان ضرر میکند.
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فردی رئیس جمهور برای ایجاد تعاملات با کشورها نیز نقش آفرین است، گفت: رئیس جمهور تلاش بسیاری برای تامین منافع کشور در روابط بین المللی انجام میدهد.
جمشیدی در ادامه درباره بروز برخی حاشیهها در گفت وگوهای بین رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه نیز افزود: برخی جملات آقای رئیسی را مترجمان ضعیف روس چیز دیگر ترجمه کردند البته ما این حواشی را جدی نمیگیریم زیرا برخی میخواهند با حاشیه سازی دستاوردهای این سفر را مخدوش کنند.
او ادامه داد: اکنون صادرات یک قلم از صیفی جات ایران به روسیه ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه افزود: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده است سیاست خارجی ما با برجام آغاز نمیشود و با برجام نیز پایان نمییابد بلکه سیاست بین المللی قوی ما همکاری با قدرتهای مستقل و کشورهای آسیا و منطقه اوراسیا است.
وی با بیان اینکه قدرت و ثروت جهانی در حال حرکت به سمت آسیا و اوراسیاست، افزود: هر چه به این سمت حرکت کنیم به نفع بیشتری دست مییابیم. ما با همه کشورها کار میکنیم البته رشد اقتصادی ابتدا از همکاری با همسایگان و کشورهای همسو شکل میگیرد.
جمشیدی در ادامه به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه اشاره مرد و در این باره گفت: رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه نخستین بار نبود و طراحی آن نیز به گذشته باز میگردد. این همکاریها ارزش راهبردی دارد و رزمایش مشترک با کشورهای دیگر یعنی در بالاترین سطوح راهبردی اهداف و ادراک مشترکی داریم.
وی در ادامه این برنامه با بیان اینکه روابط ما در گذشته با دیگر کشورها براساس ملاحظات سیاسی بود، افزود: نبود روابط اقتصادی با دیگر کشورها موجب میشد با تغییرات سیاسی روابط ما نیز دچار دگرگونی شود. برای پایداری روابط ما با دیگر کشورها تقویت مولفههای اقتصادی در حوزه دیپلماسی از اولویتهای دولت سیزدهم است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین با تاکید براینکه اکنون آمریکاییها از ابزارهای غیر نظامی برای ایجاد نا امنی و بی ثبات سازی در کشورهایی که آنها را به عنوان رقیب میدانند استفاده میکنند، گفت: سیاست کلان دولت تعامل حداکثری با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه همسو و هم پیمان است.
جمشیدی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که حفظ جایگاه خود در غرب آسیا و فاتح میدان مبارزه با تروریست در این منطقه است، نیاز دارد به سمت شرق و نقاطی که غربیها میخواهند در آن نفوذ کنند، حرکت کند.
وی با بیان اینکه به دلیل بی تدبیری در گذشته روابط ما با ترکمنستان سرد شده بود در حالی که این کشور دروازه ورود ما به حوزه آسیای مرکزی است، گفت: گسترش روابط با ترکمنستان، تاجیکستان و عضویت در سازمان شانگهای که اتصال به حوزه آسیای مرکزی را در پی دارد میتواند رشد اقتصادی چشمگیری را نصیب ما کند.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه این برنامه همچنین با بیان اینکه تعامل تسلیحاتی و نظامی ایران با روسیه و چین فزاینده و مستمر است، افزود: همکاریهای نظامی با این دو کشور به صورت موثر ادامه مییابد اما این بازی یک طرفه نیست و کشورمان ظرفیتهای نظامی دارد که در راهبرد طرفهای دیگر نیز تعریف میشود.
جمشیدی با اشاره به اینکه خرید تسلیحات بخش کوچکی از همکاریهای نظامی و راهبردی ما با روسیه و چین است، گفت: اراده سیاسی برای تعامل در این زمینه وجود دارد و مزیتهای نظامی و امنیتی ایران در این تعاملات نقش آفرینی موثرتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همکاری ما برای ایجاد ثبات و مقابله با زمینههای ناامنی است مانند همکاری ایران و روسیه در سوریه که الگوی موفقی بود، افزود: ما در سوریه هم فاتح میدان مبارزه با تروریست شدیم و هم فشار حداکثری آمریکا را شکست دادیم.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه روسیه با نقش آفرینی سردار شهید سلیمانی چهار سال و نیم پس از ایجاد بحران در سوریه وارد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سوریه که ۸۰ کشور مقابل دولت آن ایستاده بودند به خودی خود پیروز بود اما همکاری موثری را نیز با روسیه شکل دادیم.
جمشیدی همچنین با تاکید براینکه در دکترین نظامی منفعل و وابسته نیستیم و فعال بودن امروز ما در سیاست خارجی و راهبرد نظامی ریشه در تجربه تاریخی دارد و طراحی نظامی ما هم در بالاترین سطح تهدیدهای دشمنان است، افزود: در عین همکاری و تعاملات با دیگر کشورها آنچنان نیازمند به بخش تسلیحات نیستیم و بر اساس دکترینی که داریم به تعاملات نظامی با دیگر کشورها اتکاء نکردیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هر کشوری در پی منافع خودش است و مهم تشخیص منافع کشورها و شناسایی دوست و دشمن است، گفت: گسترش همکاریهای اقتصادی راهبرد اصلی کشورهای مستقل و لازمه حرکت به سمت چند جانبه گرایی در حوزه اقتصادی و دیگر زمینه ها است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین با تاکید براینکه دوران افول آمریکا بر اساس واقعیت آغاز شده است و این کشور با توهمی که پس از فروپاشی شوروی به آن دچار شد، اشتباههای متعددی را انجام داد، افزود: آمریکاییها همیشه دشمنی خود را با ما اعلام کردند و ما نباید هیچ وقت تصور کنیم آنها دست از دشمنی برداشته اند.
جمشیدی تصریح کرد: اشتباه دولت قبل این بود که نوع تعامل آمریکا را دوستی تعبیر کرد در حالی که این موضوع تاکتیک آمریکاییها بود.