ما همواره سعی داشتهایم تا در مسائل تولیدکنندگان دخالتی نداشته باشیم، اما همیشه شرکتهای تولیدی پا در کفش ما میکنند، به گونهای که اخیرا برخی از این تولیدکنندگان اقدام به راهاندازی فروشگاه هم کردهاند و خودشان اقدام به فروش قسطی کالا کرده و خودشان هم به خودشان کالا میفروشند.
اخیرا حسن اللهیاری، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در مصاحبهای اعلام کرده بود که «در حال حاضر هیچگونه مجوز افزایش قیمتی برای محصولات لوازم خانگی از سوی این سازمان صادر نشده، اما در صورت درخواست افزایش قیمت از سوی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی، آنها باید مطابق رویه مرسوم، مستندات بهای تمام شدهشان را برای بررسی به سازمان ارایه کنند تا در صورت تایید، پس از تصمیمگیری نهایی در کارگروه تنظیم بازار و ابلاغ به شرکت، قیمتهای جدید اعمال شود.»
به گزارش اعتماد، به گفته این مقام مسوول هرگونه افزایش قیمت بدون طی مراحل یاد شده فاقد وجاهت بوده و برخورد قانونی لازم در این خصوص انجام میشود. صحبتهای اللهیاری در حالی است که میانه دی ماه عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهادههای تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده و از وزارت صمت خواسته بود که به قیمتگذاری دستوری برای کالای نهایی پایان دهد و به جای آن بر تامین و نظارت بر نهادههای تولید متمرکز شود. حال با وجود هشدارهای مقامات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم افزایش قیمت آن هم با توجه به تمام حمایتها از صنعت لوازم خانگی، رییس اتحادیه لوازم خانگی میگوید: «یکی از شرکتهای بزرگ لوزام خانگی از بازگشت قیمتها به روال گذشته سر باز میزند.».
اما نکته دیگری که پازوکی بر آن اشاره کرد؛ قدرت مانور یک شرکت تولیدی در بازار لوازم خانگی بود. به گونهای که این شرکت اقدام به توزیع مستقیم کالا در بازار کرده و علاوه بر بخش تولید، از بخش توزیع نیز سود میبرد.
اکبر پازوکی، رییس اتحادیه لوازم خانگی در واکنش به سخنان مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص عدم ارایه مجوز از سوی این سازمان به منظور افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی به گفت: «برخی شرکتهای لوازم خانگی طی ماههای گذشته اقدام به افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی کرده بودند، اما پس از اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیمتها را به نرخهای قبلیشان برگرداندند جز یک شرکت لوازم خانگی که همچنان بر قیمتهای جدید خود پافشاری میکند و قیمتهایش را به قیمتهای قبلی برنمیگرداند.»
رییس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه گفت: «در مورد این شرکت هم بهتر است سازمان حمایت پیگیر باشد و اتحادیه به عنوان مرجعی برای تولیدات و توزیع لوازم خانگی نمیتواند به این مساله ورود کند.» پازوکی با بیان اینکه درصدی که برای سود لوازم خانگی از سوی دولت تعیین شده قابل تامل است، افزود: «همین میزان که از سوی دولت هم مشخص شده فروشندگان نمیتوانند از مشتریها دریافت کنند، در همین قانون جدید هم که گفته شده قیمت کالاها باید روی اجناس زده شود هر چند ما موافق هستیم، اما باید قبل از آن لیست سه ستونه به فروشندگان بدهند تا کاسبها هم قیمتها را بتوانند روی کالاها بزنند.»
او ادامه داد: «اگر این موضوع پیگیری شود به راحتی فروشندگان هم میتوانند با استناد به لیستهای سه ستونه به مشتریها اعلام کنند که قیمت خریداری شده چه میزان بوده و با چه میزان سود میتوانند این کالاها را به فروش برسانند و حق اینکه یک ریال گرانتر هم بفروشند را ندارند، اما متاسفانه هنوز این قضیه به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته است.»
پازوکی در بخش دیگری از سخنان خود به نرخگذاری و مبنای افزایش قیمتها اشاره و تصریح کرد: «سازمان حمایت از مصرفکنندگان با تولیدکنندگان در تماس است و آنها باید بر اساس آپشنهایی که تولیدکنندگان اعلام میکنند مجوز گرانتر کردن کالاها را بدهند یا ندهند و ما قادر به نرخگذاریها و ارزانتر و گرانتر کردن کالاها نیستیم. ما همواره سعی داشتهایم تا در مسائل تولیدکنندگان دخالتی نداشته باشیم، اما همیشه شرکتهای تولیدی پا در کفش ما میکنند، به گونهای که اخیرا برخی از این تولیدکنندگان اقدام به راهاندازی فروشگاه هم کردهاند و خودشان اقدام به فروش قسطی کالا کرده و خودشان هم به خودشان کالا میفروشند.»
پازوکی گفت: «چرا باید یک شرکت تولیدی به اندازهای قدرت مانور داشته باشد که خودش مستقیم کالا بفروشد؟ این مساله یعنی هم از بخش تولید سود میبرد و هم از بخش توزیع و این موضوع برای اتحادیه لوزام خانگی جای سوال دارد.»
او درباره بازار شب عید نیز گفت: به علت گران بودن کالا مردم چندان تمایلی به خرید لوازم خانگی برای بازار شب عید ندارند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: هر سال هم قدرت خرید مردم کمتر از قبل میشود به گونهای که وضعیت خریدها امسال از سال ۱۳۹۹ کمتر شده و در سال ۱۳۹۹ خریدها از سال ۱۳۹۸ کمتر بود و در این ۴ سال گذشته قیمت لوازم خانگی به اندازهای بالا رفت که هر سال قدرت خرید کمتر شد و دیگر بازار شب عیدی وجود ندارد.
پازوکی خاطرنشان کرد: امروز تنها افرادی که ازدواج در پیش دارند برای خرید کالا اقدام میکنند و ۹۰ درصد افرادی که توانایی خرید ندارند کالایشان را تعمیر میکنند. رییس اتحادیه لوازم خانگی در مورد احتمال توافق برجام و تاثیر آن بر بازار لوازم خانگی نیز ادامه داد: این موضوع به سیاستهای دولت وابسته است و سیاستهای دولت شاید پس از این به گونهای پیش رود که بخواهند واردات لوازم خانگی داشته باشند یا اینکه تا مدتی وارداتی نباشد، اما اتحادیه لوازم خانگی تنها به توزیع و تهیه لوازم خانگی میپردازد.
او تصریح کرد: ما نیز به عنوان اتحادیه مستقیم با دغدغههای مردم سر و کار داریم، وضعیت اقتصادی به گونهای شده که کسبه هم امروز باید همانند یک کارمند هر روز سرکار بروند و چراغ مغازهشان را روشن کنند وگرنه نمیتوانند به فعالیت شغلیشان ادامه دهند. پازوکی گفت: کسبه هم یک منبع مالی دارند که این پول در گردش آنهاست و همیشه کالایی را خریدهاند و فروختهاند و سودی هم کسب کردهاند، اما در این میان هزینههای جانبی را هم پرداخت کردهاند. به عنوان مثال مبلغ پسماندی که امسال از سوی شهرداری آمد بسیار بالا بود و حدود ۵۸۰ هزار تومان برای یک مغازه کوچک هزینه پسماند پرداخت کردیم یا عوارض نوسازی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آمده یا اینکه امسال در عرض ۱۵ روز مالیات دریافت کردند و در ۱۵ خرداد اعلام کردند که تا ۳۱ خرداد ماه کسبه باید مالیات بدهند، این در حالی است که در سالهای گذشته این مدت حداقل یک ماهه بود.