bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۳۷۸۴

فردا شب شهاب سنگ می بارد

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۸۹


باران شهاب سنگی برساووشی از فردا شب 19 مرداد (10 آگوست) آغاز می شود و تا پایان شب 12 آگوست ادامه می یابد. 

بارش شهاب سنگی برساووشی از چهارشنبه شب آغاز می شود و در حلقه نقره ای "سلنه" که در مقارنه با خورشید است بیشترین درخشش را نشان می دهد.

به گفته ستاره شناسان، در روزهای آینده، زمین در حرکت خود پیرامون خورشید به مدار ستاره دنباله دار "سوئیفت- تاتل" نزدیک می شود و این دنباله دار که هسته ای به قطر حدود 10 کیلومتر دارد ذرات گرد و غبار خود را بر روی زمین فرو می ریزد. این ذرات با سرعت وارد اتمسفر زمین می شوند و در اثر برخورد با اتسمفر زمین سوخته و فلاشهای آسمانی ایجاد می کنند.

براساس گزارش لارپوبلیکا، منشای باران شهاب های صورت فلکی برساووش ستاره دنباله دار Swift Tuttle است. در سال 1992 بارش این شهابها به اوج خود رسید و از آن پس سال به سال از شدت و تعداد آنها کاسته شد.

بارش شهابهای برساووشی در سال 2126 مجددا به نقطه اوج خود می رسد بنابراین برای تماشای یک بارش شهاب سنگی دیدنی باید 116 سال منتظر باشیم.

امسال به دلیل تقارن این بارش با ماه نو، نور ماه در رصدها تداخل ایجاد نخواهد کرد و بنابراین رویت بارش بهتر از سال گذشته خواهد بود.

در شب بین 12 و 13 اگوست (21 و 22 مرداد) این بارشها به اوج خود می رسند به طوریکه در این شب تعداد این بارشها به حدود 80 تا 100 شهاب بر ساعت افزایش خواهند یافت.

این بارشها از صورت فلکی برساووش می رسند و زمانی که تعداد این شهاب به حداکثر خود رسید در بالای افق شمال شرقی در سمت راست ستاره قطبی بین صورت فلکی ذات الکرسى و برساووش می توان نوار برساووشی ها را مشاهده کرد.

اولین بار چینی های باستان در سال 36 بعد از میلاد باران شهاب های برساووشی را کشف کردند و رمی ها هم به این پدیده "اشک های سن لورنزو" می گفتند.

برچسب ها: شهاب باران
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین