جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور آخرین آمارهایی تصادفات نوروزی و وضعیت ترافیکی جادهها در نوروز ۱۴۰۱ را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، همانطور که از ماهها قبل پیشبینی شده بود در نوروز ۱۴۰۱ سفرهای نوروزی افزایش چشمگیری داشت، سفرهایی که اکثریت آن با وسیله نقلیه و از طریق جادهها انجام شد و طبیعی است که ترددهای جادهای نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در این شرایط دو نگرانی عمده وجود داشت، نخست آمار جانباختگان حوادث رانندگی و پس از آن ایجاد ترافیکهای طولانی در جادهها. موضوعی که پلیس از ماهها قبل برنامهریزیهای خود در مورد آن را آغاز کرده بود و علاوه بر آن دولت نیز توجه ویژهای را به این موضوع نشان داد که برای مثال میتوان به تشکیل جلسه شورایعالی ترافیک به ریاست رییس جمهور در چند روز مانده تا آغاز سفرهای نوروزی اشاره کرد.
نتیجه این اقدامات نیز موثر بود و با پایان تعطیلات و اجرای طرح نوروزی مشخص شد که علیرغم افزایش ۵۰ درصدی سفرها و تردد در این ایام، شمار جانباختگان و مصدومان به ترتیب ۲۳ و ۴.۴ درصد کاهش داشت. همچنین گزارشها نیز نشان داد که برخلاف سالهای قبل از شیوع کرونا در کشور گرهها و معضلات ترافیکی در جادهها هم رخ نداد.
سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور در گفتگو با ایسنا، به تشریح این موارد پرداخته و گزارشی از وضعیت تصادفات و همچنین ترافیک در ایام نوروز را ارائه کرد. او با بیان اینکه پلیس از هفتهها و ماهها قبل از نوروز برای اجرای طرح ترافیکی ویژه آن برنامه ریزی خود را آغاز کرده بود، اظهار کرد: همانطور که میدانید در مناسبتها و رویدادهای مختلف که نیاز به اتخاذ تمهیدات ترافیکی خاص وجود دارد جلسه کمیته هماهنگی طرحهای ترافیکی برگزار شده و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ میشود. نوروز نیز یکی از همین مناسبت هاست که دستگاههای مختلف باید تمهیدات خود را در آن اجرا کنند. در همین راستا نیز پلیس چندین جلسه هماهنگی را برگزار کرد.
وی با بیان اینکه امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا از سوی اکثریت مردم و کاهش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شرایط متفاوتی برای سفرهای نوروزی پیش بینی شده بود، گفت: طبق پیش بینیهای ما و دیگر دستگاهها سفرهای نوروزی در نوروز امسال حدود ۵۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا میکرد که این پیش بینی هم محقق شد. به همین دلیل لازم بود تا تمهیداتی را برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات و همچنین کاهش گرههای ترافیکی اتخاذ کنیم.
حسینی ادامه داد: در نهایت پس از هماهنگیهای اتخاذ شده، طرح نوروزی پلیس از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد. متاسفانه در این مدت ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۳۷ نفر در جادهها و ۱۰۹ نفر در داخل شهرها تصادف کرده و فوت شدند. البته این آمار در مقایسه با نوروز سال گذشته کاهش ۲۳ درصدی را نشان میدهد و به عبارت دیگر ۲۲۳ نفر در مقایسه با پارسال کمتر کشته شدند. آن هم در شرایطی که ترددها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: البته این آماری است که از سامانه رخدادهای ناجا استخراج شده است، در واقع این آمار شامل کشته شدگان صحنه تصادف، حین انتقال و یکی دو روز ابتدایی حضور در بیمارستان است. آمارنهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد که به نظرم در نهایت با توجه به سوابق و تجربیات سالهای قبل حدود ۱۰ درصد به عدد فعلی اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ مجموعا ۵۶۸ مورد تصادف فوتی در کشور رخ داد گفت: متاسفانه ۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحی نیز در همین مدت رخ داد که منجر به مصدوم شدن ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر شد. این آمار نیز کاهشی ۴.۴ درصدی در مقایسه با سال قبل داشت در طرح نوروزی پارسال، ۱۵ هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اینکه اگر بنا بود قربانیان تصادفات رانندگی با همان آهنگ سال قبل و متناسب با افزایش ۵۰ درصدی تردد در جادهها افزایش پیدا کنند، امروز چند نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست داده بودند، گفت: حتما میدانید که نسبت تردد با تصادف رانندگی یک نسبت مستقیم است بنابراین هرچه ترددهای ما بیشتر شود احتمال وقوع تصادفات نیز بیشتر خواهد شد. از این رو اگر بنا بود با همان نسبت افزایش سفرها در سال جاری به نسبت سال قبل آمار کشته شدگان نیز اضافه شود در نوروز امسال بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات کشته میشد.
وی افزود: در این موضوع مولفههای بیرونی نیز تاثیر گذاشته و به کمک پلیس و دیگر دستگاهها آمده در مرحله نخست از همکاران در پلیس راه و راهنمایی و رانندگی تشکر میکنم و پس از آن لازم میدانم به نقش دیگر دستگاهها از جمله رسانهها و دستگاههای امدادی و خدماتی و ... اشاره کنم. این کاهش آمار با مشارکت تمام این دستگاهها به وجود آمد و امیداوریم در ادامه بتوانیم این روند کاهشی را بیشتر از قبل ادامه دهیم.
حسینی افزود: امسال یک اتفاق خوبی که رخ داد پیگیری ویژه رئیس جمهور از نسبت به موضوع ترافیک و تصادفات بود، علاوه بر رییس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و استانداران نیز پای کار آمدند و تمام استانداران موظف شدند که بر سفرهای نوروزی نظارت ویژه کند این یک هم افزایی خوبی را میان دستگاهها ایجاد کرد.
حسینی درباره بیشترین علت وقوع تصادفات گفت: آمارهای ما نشان میدهد سرعت غیرمجاز، سقبت غیر مجاز و عدم توجه به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است متاسفانه عمده دلیل توجه به جلو خستگی و خواب آلودگی و پس از ان استفاده از تلفن همراه بوده در نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات از نوع واژگونی بود یعنی هیچ خودروی با خودرو دیگر برخورد نکرد بلکه مواردی نظیر همین خستگی و خواب آلودگی راننده منجر به آن شد.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: ما امسال خط قرمزمان تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ترافیکی بود در همین راستا نیز ۳۵ هزار دستگاه وسلیه نقلیه توقیف شدند که این توقیف شامل توقیف ساعتی یا توقیف ۷۲ ساعته و تا پایان تعطیلات بود. این خودروها دست کم مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شده بودند.
حسینی درباره استانهای دارای بیشترین تصادفات فوتی نیز گفت: به طور کلی استانهای جنوبی ما همواره تصادفات بیشتری دارد استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان، و خراسان رضوی جزو استانهای پرتصادف در طرح نوروزی ۱۴۰۱ بودند. البته در بسیاری از این استانها آمارهای موارد فوتی به نسبت سال قبل کاهشی بوده است.
وی در تحلیل وضعیت ترافیکی جادهها نیز گفت: امسال یک اتفاق خوب در جادهها رخ داد اینکه علیرغم افزایش ۵۰ درصدی سفرها که البته این افزایش ۵۰ درصدی به طور میانگین است و ما در برخی از معابر تا ۸۰ درصد افزایش تردد را شاهد بودیم، اما با وجود این شرایط در هیچ یک از جادههای ما ترافیکهای سنگین و گره ترافیکی ایجاد نشد این ناشی از مدیریت خوب همکاران ما در پلیس بود. همچنین با تمهیدات اتخاذ شده ما شاهد مواردی نظیر در راه مانده و ... نبودیم.
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: مردم حتما به خاطر دارند ما در جاده چالوس تجربه ترافیک ۴۸ ساعته را داشتیم، اما امسال چنین اتفاقی رخ نداد و ما هیچ گره ترافیکی در محورهایمان نداشتیم. البته ترافیک پرحجم و در مواردی نیمه سنگین را شاهد بودیم، اما این که ترافیک قفل شود یا در نقطهای گره ایجاد شود نداشتیم. نباید اینطور تصور شود که هیچ ترافیکی در جادهها وجود نداشت، بلکه دیگر خبری از گرهها و قفل شدن تردد نبود.
وی افزود: ما در جادههای چالوس، هراز، فیروزکوه، جاده امام رضا، جاده قزوین رشت آزادراه تهران قم و ... بار ترافیکی زیادی داشتیم، اما خوشبختانه توانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم گاهی در جاده چالوس شرایطی ایجاد میشد که اگر چند دقیقه ادامه پیدا میکرد یک گره ترافیکی با ترافیک چندین کیلومتری ایجاد میشد، اما خوشبختانه ماموران مانع آن شدند و اجازه ندادند ترافیک قفل شود جاده چالوس امسال یکی از بیشترین میزان ترددها را نسبت به خود در سالهای اخیر داشت به طوری که ما از ۲۵ اسفند تا ۷ فروردین شاهد بار پرحجم سفر به شمال بودیم تا تاریخ دهم نیز علاوه بر بار پر حجم رفت، بار بازگشت نیز به این محور اضافه شد که این نشان میدهد کنترل جاده چالوس بسیار حیاتی و مهم بود.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور ادامه داد: علاوه بر آن ما شرایط زمستانی را در برخی از جادهها شاهد بودیم. در استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات گیلان و مازنداران، زنجان و ... ما شاهد بارش برف و مه غلیظ بودیم وتمامی اینها از سوی پلیس مدیریت شد و امروزر میگویم که با همکاری انجام شده حتی برابر یک ساعت گره و معضل ترافیکی در هیچ جادهای ایجاد نشد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار ویدئوی از وی در جاده چالوس در حالی که سوار بر ترک موتورسیکلت شده و کلاه ایمنی نیز ندارد گفت: رعایت قانون و مقررات برای همگان واجب است و رفتار پلیس نیز باید به عنوان الگو بر مدار قانون بوده و شکی در آن نیست، اما در آن روز در جاده چالوس طبق آمارهای تردد شمارها حداقل حدود ۲۰ هزار خودرو وجود داشت. در فاصله چندصدمتری از محل حضور من گره ترافیکی در حال شکل گیری بود که من بلافاصله خود را به آنجا رساندم واقعیت این است که اگر دیرتر در این منطقه حاضر میشدیم ممکن بود ترافیک سنگینی در این منطقه ایجاد شود و تصور کنید اگر دست کم نیمی از آن ۲۰ هزار هزار خودرو یعنی ۱۰ هزار خودرو در ترافیک میماندند و اگر فرض بگیرید در هر خودرو فقط سه نفر حضور داشتند و هر کدام از اینها دست کم پنج ساعت در ترافیک معطل میشدند چه زمان زیادی از مردم در ترافیک تلف میشد؟ این زمان معادل ۱۵۰ هزار نفر ساعت است.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: واقعیت آن است در آن مقطع من تصمیم گرفتم خودم را به آن نقطه بر سانم و اجازه ندهیم چنین اتفاقی رخ بدهد. حالت دیگر هم این بود که به دلیل اینکه کلاه ایمنی وجود نداشت کاری نکرده و منتظر میمانم تا یک کلاه تهیه شود، اما آن وقت زمان مردم به هدر میرفت، اما باز هم تاکید میکنم باید مقررات رعایت شود.