bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۲۹۸۳
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفتگو با فرارو

جولان قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار لوازم یدکی

جولان قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار لوازم یدکی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه شناسنامه‌دار کردن قطعات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اضافه کرد:زیرا مردم باید با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب می‌کنند، کد مورد نظر روی قطعات را باید اسکن کنند تا بتوانند به اصالت قطعات را رویت کنند، اما این موضوع شاید برای بسیاری از مردم سخت باشد، ولی با این کار می‌توان استفاده از قطعات قاچاق و بی‌کیفیت را کاهش داد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
فرارو- وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالا‌های قاچاق و تقلبی با پنج اولویت کالایی از ۱۶ فروردین آغاز شده که لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت نخست اجرایی طرح خواهد بود.

به گزارش فرارو، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور خواهند بود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور، عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیب‌هایی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کند. از سوی دیگر موضوع قاچاق یکی از موانع اصلی مشکلات اقتصادی مانند تولید و اشتغال است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تامین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالا‌های موجود در سطح بازار به‌ویژه در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز محقق خواهد شد. از سویی، اجرای این طرح با اولویت‌های تعیین شده می‌تواند در کاهش آثار زیان‌بار کالای قاچاق در اقتصاد کشور اثرگذار باشد، بنابراین به‌طور حتم با جدیت تمام در وزارت صمت دنبال خواهد شد.

جولان قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار لوازم یدکیراهکاری مبارزه با ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه این روز‌ها قطعات قاچاق، تقلبی و بی کیفیت در بازار لوازم یدکی یافت می‌شود، گفت: بر اساس آماری که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت غیر رسمی اعلام کرده، سالیانه حدود دو میلیارد دلار انواع قطعات خودرو به کشور قاچاق می‌شود که این موضوع ضربه بسیار مهلکی را به تولیدات داخلی زده است.

وی افزود: درحال حاضر نیز در بازار با توجه به افزایش قیمت‌هایی که صورت گرفته این قطعات قاچاق، تقلبی و بی کیفیت در بازار یافت می‌شود که برای جلوگیری از این وضعیت، ما راهکار‌های خود را به مسئولان دولتی پیشنهاد کرده‌اید در مرحله اول باید نظارت‌ها بر روی بازار لوازم یدکی بسیار بیشتر از میزان فعلی باشد و در مبادی ورودی به کشور نیز باید اقداماتی مناسبی به منظور جلوگیری از قاچاق انجام شود.

نجفی‌ منش اظهارداشت: در وهله دوم نیز باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا مردم از قطعات اصل و دارای کیفیت ساخت قطعه سازان کشور استفاده کنند، این درحالیست که لوازم یدکی خودرو در بازار داخلی شناسنامه‌دار خواهند شد که این مسئله می‌تواند تا حدود زیادی از قاچاق قطعات خودرو جلوگیری کند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه شناسنامه‌دار کردن قطعات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اضافه کرد: زیرا مردم باید با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب می‌کنند، کد مورد نظر روی قطعات را اسکن کنند تا بتوانند به اصالت قطعات را رویت کنند، اما این موضوع شاید برای بسیاری از مردم سخت باشد، ولی با این کار می‌توان استفاده از قطعات قاچاق و بی‌کیفیت را کاهش داد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به این که ضعف نظارت در بازار لوازم یدکی مشکلات زیادی را به وجود آورده است، ادامه داد: متاسفانه در این زمینه افراد سودجو برای به دست آوردن سود قطعات بی کیفیت را وارد بازار می‌کنند و به دلیل اینکه قیمت‌ها نیز در بازار افزایش پیدا کرده، برخی از افراد از این قطعات استفاده می‌کنند. از سوی دیگر این موضوع مخاطرات بسیار زیادی را از لحاظ ایمنی برای خودرو‌ها و مردم ایجاد خواهد کرد.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: اگر نهاد‌های مربوطه بتوانند بازار را سروسامان دهند، این هم به نفع مردم به عنوان مصرف‌کننده خواهد بود که قطعات اصل و با کیفیت را استفاده خواهند کرد و هم قطعه‌سازان به عنوان تولیدکننده می‌توانند کسب و کار خود را توسعه بدهند و اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کنند. در این رابطه باید تیم‌های بازرسی و نظارت تشکیل شود، تا بتوان درست و حسابی بر روی بازار نظارت انجام شود.

وی بیان کرد: این توان در صنعت قطعه‌سازی وجود دارد که قطعات مورد نیاز خودروسازان و بازار مصرفی را تامین کند، اما این کار نیاز به حمایت مسئولان و جلوگیری از ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت به بازار دارد که باید در این زمینه دولت و سایر نهاد‌های مسئول اقدامات عاجلی را در این زمینه انجام دهند.