bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۳۷۶۴
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

چرا خودرو دوباره گران شد؟

چرا خودرو دوباره گران شد؟

وی با تاکید بر اینکه انحصار موجود در صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل برای وضع امروز بازار است، گفت: با توجه به اینکه تقریبا اکثریت بازار دردست دو خودروساز بزرگ است، تا زمانیکه این انحصار برداشته نشود، خودروسازان برای افزایش کیفیت و بهره‌وری اقدامی انجام نخواهند داد، در حال حاضر شرکت‌های جاده مخصوص هزینه تولید بسیار بالایی دارند که با افزایش نهاده‌های تولید نیز این هزینه هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین تا زمانی که آن‌ها به فکر تولید اقتصادی نباشند با هر نوسان قیمت ارز و یا یک تلاطم اقتصادی قیمت خودرو‌ها چندین برابر می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
فرارو- کارشناسان معتقدند، بازار خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از بازارها، تحت تاثیر افزایش قیمت ارز با تغییر در قیمت‌ها مواجه شده است، این درحالی است که قیمت ارز یکی از مولفه‌هایی است که در قیمت تمام شده برخی بازار‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش فرارو، در روز‌های گذشته ما شاهد آن بودیم که قیمت دلار از حدود ۲۵ هزار تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید و این موضوع خود را در بازار خودرو نیز نشان داده است. در این راستا فرسایشی شدن مذاکرات برجام، دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف از جمله دلار بوده که به تبع آن نیز قیمت‌ها در بازار خودرو نیز رو به بالا حرکت کرده است.

چرا خودرو دوباره گران شد؟چه اقداماتی برای سروسامان دادن به بازار خودرو باید انجام شود؟
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش قیمت خودرو طی روز‌های اخیر، اظهار داشت: همزمان با شروع حرکت افزایشی نرخ ارز بازار خودرو نیز افزایش خود را شروع کرد، این در حالی است که خودروسازان با مشکلات زیادی روبرو هستند و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود این وضعیت آشفته و نابسامان بازار همچنان ادامه دارد.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه انحصار موجود در صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل برای وضع امروز بازار است، گفت: با توجه به اینکه تقریبا اکثریت بازار در دست دو خودروساز بزرگ است، تا زمانیکه این انحصار برداشته نشود، خودروسازان برای افزایش کیفیت و بهره‌وری اقدامی انجام نخواهند داد، در حال حاضر شرکت‌های جاده مخصوص هزینه تولید بسیار بالایی دارند که با افزایش نهاده‌های تولید نیز این هزینه هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین تا زمانی که آن‌ها به فکر تولید اقتصادی نباشند با هر نوسان قیمت ارز و یا یک تلاطم اقتصادی قیمت خودرو‌ها چندین برابر می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه خودروسازان طی دهه‌های گذشته به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه مدیران صنعت خودرو سیاسی هستند، آن‌ها از توانایی لازم برای بهبود وضعیت این صنعت برخوردار نیستند، بنابراین مشاهده می‌کنیم که طی سالیان گذشته هیج تغییرات مثبتی در این شرکت‌ها رخ نداده، از سوی دیگر به دلیل اینکه صنعت خودرو به نوعی سیاسی شده، نیروی انسانی زیادی در شرکت‌ها وجود دارد که همین موضوع یکی از دلایل اصلی زیان‌ده بودن خودروسازان است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: زیر آن‌ها باید ماهانه حقوق و دستمزد هنگفتی را پرداخت کنند، بدون اینکه این افراد کارایی در سیستم خودروسازی کشور داشته باشند، زیرا این افراد به خودروسازان از سوی اشخاص مختلف از جمله نمایندگان مجلس به صنعت خودرو تحمیل شده‌اند، تا زمانی که این افراد در شرکت‌ها وجود داشته باشند کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری واقعاً بی‌معنا است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی واقعی می‌تواند راهکار برون‌رفت از این وضعیت باشد، ادامه داد: دولت باید در ابتدا یک سازوکار مشخص برای خصوصی‌سازی واقعی خودروسازان بیاندیشد، نه این مدل خصوصی‌سازی که از سالیان گذشته در کشور رخ داد و نتیجه آن وضعیت اسفناک شرکت‌هایی مانند آذرآب، نیشکرهفت تپه و هپکو بوده است؛ بنابراین اگر بخواهد خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا نیز با چنین سبک و سیاقی انجام شود، خودروسازی کشور بیشتر بیشتر در باتلاق ناکارآمدی فرو می‌روند.

امینی با تاکید بر اینکه احیای برجام می‌تواند قدری وضعیت صنعت خودرو را سامان دهد، خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های خودروساز خارجی با امضای دوباره توافق هسته‌ای به ایران بیایند، ورود آن‌ها می‌تواند تا حدودی وضعیت شرکت‌های داخلی را سروسامان دهند و با تولید محصولات با کیفیت و همچنین اقتصادی مصرف کنندگان را راضی نگهدارد، حال باید دید آیا چنین اقداماتی در صنعت خودرو خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند اصلاحات ساختاری است، بیان داشت: طی تمام این سال‌ها خودروسازان نتوانسته‌اند، در مسیر درستی حرکت کنند، در حال حاضر نیز به دلیل اینکه سطح تولید به میزانی نیست که بتواند بازار را جوابگو باشد، وضعیت بازار به این صورتی که می‌بینید درآمد و بسیار آشفته است، خودروسازان برای خروج از این وضعیت نیاز به یک اصلاح ساختار اساسی دارند تا سروسامان بگیرند.