یک دستاورد جدید علمی میگوید بازیهای ویدیویی تأثیر غیرمنتظرهای بر ضریب هوشی کودکان دارد و میتواند آن را بالاتر ببرد.
فرارو- در یک دستاورد جالب توجه علمی، محققان مؤسسه کارولینسکای Karolinska سوئد در تحقیقات جدید خود دریافتند، کودکانی که زمان بیشتری را صرف بازیهای ویدیویی میکنند ضریب هوشی بالاتر از حد متوسط دارند.
به گزارش فرارو، گسترش و پیشرفت خیره کننده دنیای فناورانه، کودکان عصر کنونی ما را به شدت به خود وابسته کرده است. اغلب خانوادهها امروزه از این فناوریهای نوین در جهت آموزش، سرگرمی و کنترل و مراقب از فرزندان خود استفاده میکنند، اما در سمت مقابل خود این کودکان نیز بشدت وابسته به این فناوریها شده اند. یکی از مظاهر این وابستگی، گسترش بازیهای ویدیویی به عنوان یک سرگمی همه گیر در میان این گروه سنی است. این گسترش، اما دغدغههایی را برای والدین به همراه آورده که از این پیش فرض نشأت میگیرد که چنین سرگرمیهایی برای فرزندانشان زیان آور است.
اگرچه برخی از زیانهای ناشی از بازیهای ویدیویی برای کودکان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، اما یک مطالعه جدید اکنون یک دیدگاه کاملاً متفاوت و حتی شگفت انگیز در خصوص تأثیر بازیهای ویدیویی بر کودکان را ارائه کرده است. محققان، ۹۸۵۵ کودک پسر و دختر، در رنج سنی ۹ تا ۱۰ سال را از کشور ایالات متحده در این مطالعه خود مورد بررسی قرار داده اند. در این بررسی در ابتدا از والدین این کودکان پرسیده شد که فرزندان آنها چه مدت زمان را صرف تماشای تلویزیون، مرور شبکههای اجتماعی و بازیهای ویدیویی میکنند. این کودکان به طور متوسط روزانه دو ساعت و نیم به تماشای تلویزیون، نیم ساعت در شبکههای اجتماعی و یک ساعت به بازیهای ویدیویی اختصاص میدادند.
این دانشمندان سپس با در نظر گرفتن تفاوتهای ژنتیکی و عوامل مرتبط با تحصیلات و درآمد والدین که میتواند بر ضریب هوشی تأثیر بگذارد، به مدت دو سال این کودکان را زیر نظر گرفتند. پس از دو سال با تکرار تستهای اولیه هوش به نتایج جالبی بدست آمد؛ کودکانی که بیشتر از حد متوسط بازیهای ویدئویی انجام میدادند، در طول تستهای هوش، به طور متوسط ۲.۵ امتیاز بیشتر از کودکان دیگر بدست میاوردند که این به معنای ضریب هوشی بالاتر بود. دانشمندان میگویند؛ افزایش امتیاز ضریب هوشی بر اساس عملکرد کودکان در کارهایی بود که شامل درک مطلب، پردازش بصری-فضایی، و کار متمرکز بر حافظه، تفکر انعطاف پذیر و خودکنترلی بود.
اگرچه این مطالعه فقط در خصوص کودکان ایالات متحده صورت گرفت و محققان تفاوتی بین بازیهای ویدیویی قائل نشده بودند، اما نتایج آن بینشی عمیق در خصوص رابطه ضریب هوشی و بازی در کودکان ارائه میدهد. تورکل کلینگبرگ، عصب شناس از موسسه کارولینسکا در سوئد، میگوید: «نتایج ما این ادعا را تایید میکند که تماشای صفحه نمایش عموماً تواناییهای شناختی کودکان را مختل نمیکند، بلکه انجام بازیهای ویدیویی در واقع حتی میتواند به تقویت هوش آنها کمک کند. البته ما تأثیرات صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، تندرستی یا عملکرد مدرسه کودکان بررسی نکردیم، بنابراین نمیتوانیم ادعایی در این مورد مطرح نمیکنیم.»
همانطور که محققان خاطرنشان کردند، این اولین مطالعهای نیست که نشان میدهد ممکن است بین زمانی که بچهها صرف بازی میکنند و رشد تواناییهای شناختی آنها ارتباطی وجود داشته باشد. نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.
منبع: sciencealert
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو