بازار فیلم کن پس از دو سال دوران همه گیری بار دیگر میزبان دست اندرکاران سینما از سراسر دنیا شده است و بنا به اعلام برگزارکنندگان امسال با ۱۲۵۰۰ شرکتکننده نفر به آمار پیش از آغاز همهگیری کرونا در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
به گزارش ایسنا، در خصوص کیفیت بازار و شرایط آن تحلیلهایی صورت گرفته، اما همگان از هزینههای بالا حضور در کن و به ویژه بازار فیلم کن شِکوه دارند. جدا از دهکده بینالمللی که میزبان نهادهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف است، در بازار اصلی و فضای ریویرا، شرکتهای خصوصی و چند فضای خاص کشورها مانند سینمای اسپانیا، ایتالیا، مکزیک، ژاپن، … قرار دارند که در آن شرکتهای مختلفی یا در فضای عمومی یا در فضای اختصاصی این کشورها به فعالیت مشغولند.
در بازار کن امسال «مستقلهای ایرانی» با مدیریت محمد اطبایی، استودیو انیمیشن آریا با مدیریت برادران دالوند، سازمان سینمایی سوره با حضور مدیر بین الملل خود الهه طاهایی و دریم لب فیلمز با مدیریت نسرین میرشب به عرضه و معرفی فیلمهای جدید ایرانی میپردازند.
اما بنیاد سینمایی فارابی نیز فضای چتر سینمای ایران را برپا کرده و نام سید مهدی جوادی، رائد فریدزاده، مهسا فریبا و تندیس طباطبایی به عنواننمابندگان فارابی در کن ذکر شده است.
در چتر سینمای ایران نیز شرکت پخش مستقل هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی، شرکت آریانا با مدیریت فهیمه پورقاسم، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نماینده خود محمد طیب، شرکت الی ایمیج با مدیریت الله نوبخت، شرکت ایریماژ با حضور محمد اسفندیاری، شرکت مینروا با حضور الهه گودرزی، شرکت سما پیکچرز با مدیریت مریم نقیبی حضور دارند.
سینماگران و نماینده چند رسانه ایرانی هم در جشنواره کن شرکت کرده اند که از آن جمله میتوان به سید غلامرضا موسوی، سیف الله و سهند صمدیان، بهنام وارسته، امید معلم و حسین اکبری اشاره کرد و دست اندرکاران ایرانی سه فیلم «عنکبوت مقدس»، «تصور» و «برادران لیلا» را هم باید به این جمع اضافه کرد که اسامی آنها در چند روز آینده مشخص میشود.
بازار فیلم کن (Marché du Film) از تاریخ ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) آغاز شده و تا ۲۵ می (۴ خردادماه) برپا خواهد بود.