ساعی گفت: طبق آمارهای موجود وضعیت عدالت آموزشی هم اکنون در وضعیتی که کنکور مبنای ورود به دانشگاه هاست اصلا مناسب نیست و حتی بحث معدل وضعیت را بدتر میکند، یعنی در مناطق محروم ترم در معدلهای مشابه هم افرادی که مربوط به دهکهای ثروتمندتر جامعه هستند بیشتر قبول شده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شانس قبولی دهکهای بالاتر جامعه نسبت به اقشار ضعیفتر با معدل مساوی بیشتر است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدحسین ساعی گفت: عدالت آموزشی مقوله چند مولفهای پیچیده است که حل آن به تنهایی در یک مصوبه امکان پذیر نیست. اتفاقی که در کنکور رخ داد شاید کمتر از ۱۰ درصد حل این مسئله باشد.
به گفته او، این مسئله را میپذیریم که اگر مصوبهای در کنکور اتفاق بیفتد، سامانههای موجود در کشور خود را تطبیق میدهند تا بتوانند عدالت آموزشی را از مسیر خودش با امکانات و مولفههای قدرت و ثروت خارج کنند.
ساعی گفت: طبق آمارهای موجود وضعیت عدالت آموزشی هم اکنون در وضعیتی که کنکور مبنای ورود به دانشگاه هاست اصلا مناسب نیست و حتی بحث معدل وضعیت را بدتر میکند، یعنی در مناطق محروم ترم در معدلهای مشابه هم افرادی که مربوط به دهکهای ثروتمندتر جامعه هستند بیشتر قبول شده اند.
به گفته او، مجموع قبولیهای کنکور از طبقات بالاتر جامعه به نسبت دهکهای پایینتر جامعه با همان معدل بیشتر بوده است و به این موضوع کسی اهمیت نمیدهد، در تهران بیشترین قبولیهای دانشگاهها را داریم و میزان معدلهای قبولی در میزان با استانهای محروم مانند سیستان بلوچستان و گلستان بسیار پایینتر است.
به گفته ساعی، این موضوع ما را به این نتیجه میرساند که اگر معدل مبنا قرار گیرد، حداقل در کوتاه مدت این امکان وجود دارد که بازسازی به نفع عدالت آموزشی اتفاق بیفتد.