قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان در تاریخ ۰۱/ ۰۸/ ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که هدف از تصویب و اجرای آن جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت در معاملات و تراکنشهای مالی است که به موجب بند (ب) ماده (۱) این قانون، دستگاههای کارتخوان (POS) به عنوان پایانه فروشگاهی شناخته شده است.
سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با مالیاتستانی از دستگاههای کارتخوان و در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در رسانهها توضیحاتی ارائه کرده و آن را مطابق نص صریح قانون مجلس دانسته است.
به گزارش ایرنا، سازمان امور مالیاتی در پاسخ به انتشار مطلبی در یکی از رسانههای کشور با عنوان «سرایت فرار مالیاتی به اصناف خرد» گزارشی منتشر کرده است.
در متن منتشر شده سازمان امور مالیاتی آمده است: قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان در تاریخ ۰۱/ ۰۸/ ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که هدف از تصویب و اجرای آن جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت در معاملات و تراکنشهای مالی است که به موجب بند (ب) ماده (۱) این قانون، دستگاههای کارتخوان (POS) به عنوان پایانه فروشگاهی شناخته شده است.
در ادامه میخوانیم: به موجب بند (م) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به منظور اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۰۱/۰۸/۱۳۹۸، اشخاص حقوقی و مالکان واحدهای صنفی موظف بودند تا پایان اردیبهشتماه سال ۱۴۰۰، حداقل یکی از حسابهای بانکی خود را به عنوان «حساب فروش» معرفی کنند. بانک مرکزی نیز موظف بود تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰، سامانهای را برای این منظور معرفی کند. کلیه حسابهای متصل به شبکه شاپرک، به صورت پیشفرض، «حساب فروش» هستند و نیازی به ثبت آنها در سامانه یادشده نیست.
گزارش سازمان امور مالیاتی میافزاید: به موجب ماده (۸) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیانی که از ثبتنام در سامانه مودیان خودداری کنند و نیز خردهفروشیها و واحدهای صنفی که به طور مستقیم با مصرفکننده نهایی ارتباط دارند، در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند، مشمول امتیاز یاد شده در ماده (۴) قانون موصوف نخواهند بود.
همچنین، مطابق مفاد ماده مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن، از جمله مراجعه به محلهای فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان، (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست میآورد، تعیین و مطالبه کند
بعلاوه، در تعیین مالیات متعلق به این مودیان، هیچگونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای آنان منظور نخواهد شد. همچنین مودیان مزبور، در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان، میتوانند با ارایه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنند.
این گزارش میافزاید: به موجب فصل پنجم از قانون مورد بحث، ضمانتهای اجرایی لازم به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در استفاده از پایانههای فروشگاهی از جمله عدم استفاده از آن (ازجمله دستگاههای کارتخوان) در نظر گرفته شده و در صورت وقوع تخلف جریمههای متناسب با آن تعیین شده است.
محور اصلی بحث در مطلب مندرج در رسانه مزبور با عنوان «سرایت فرار مالیاتی به اصناف خرد» حول آثار و عواقب چشمپوشی خردهفروشیها از استفاده از دستگاه کارتخوان به منظور اعلام فروش پایینتر از میزان واقعی به سازمان امور مالیاتی کشور و به تبع آن پرداخت مالیات کمتر است که به نظر میرسد نگارنده اشراف کاملی بر قوانین فوقالذکر و سایر قوانین و مقررات مالیاتی که مودیان مالیاتی را ملزم به اقدام در چارچوب قانون و مقررات مصوب نموده و در صورت استنکاف از آن مشمول جرایم سنگین و حسب مورد محرومیت از معافیتهای مقرر میکند، نداشته و تنها اقدام به پیشبینی رفتار مودیان مالیاتی در مواجهه با اجرای قانون مورد بحث کرده است.
آنچه مسلم است ایجاد عدالت اجتماعی در بین آحاد جامعه تنها با ایجاد شفافیت در مراودات و معاملات صورت گرفته امکانپذیر بوده و قانونگذار با این هدف، مصمم به اجرای قانون مذکور و پیگیری تصویب قوانین تکمیلی در راستای دستیابی به این مهم خواهد بود.
شایان ذکر است مطالب عنوان شده توسط نگارنده در بسیاری از موارد، هیچگونه انطباقی با نحوه اقدام این سازمان در اجرای تکالیف قانونی به موجب قوانین مصوب در راستای تعیین میزان مالیات مقطوع برای عملکرد سال ۱۴۰۰ برخی از صاحبان مشاغل نداشته و این سازمان با بهرهبرداری از سایر اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی خود تمامی مساعی خویش را برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی صرف خواهد نمود.
لعنت بر کسانی که به هر قیمتی می خواهند دست در جیب مردم کنند.