یک استارت آپ سوئدی میگوید قایقهای باتریدار آن میتوانند انتشار گازهای گلخانهای و زمان سفر را کاهش دهند. استارت آپ Candela هیدروفویل یا قایق باله دار کاملا الکتریکی و بدون کربن را طراحی کرده است.
فرارو- در استکهلم نسل جدیدی از قایقهای برقی بر روی امواج آب حرکت میکنند. ساکنان پایتخت سوئد مجمع الجزایری متشکل از ۱۴ جزیره که توسط ۵۷ پل به هم متصل شده است سابقه طولانی در استفاده از وسایل نقلیه آبی برای رفت و آمد دارند.
به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، با ناوگان تخمینی ۷۵۶۰۰۰ قایق و کشتی تفریحی بخش قایقرانی و کشتیرانی تفریحی سوئد یکی از بزرگترین بخشهای در سرانه جهان است.
با این وجود، این موضوع هزینه زیست محیطی زیادی به همراه دارد. امواج قایقهای سریع به بستر دریا آسیب میزند، صدای موتور حیات وحش را مختل میسازد و قایقرانی تفریحی بیش از ۲۵ درصد از انتشار دی اکسید کربن سوئد از حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۰ میلادی را به خود اختصاص داده است.
با این وجود، اکنون یک استارت آپ سوئدی میگوید قایقهای باتریدار آن میتوانند انتشار گازهای گلخانهای و زمان سفر را کاهش دهند. استارت آپ Candela هیدروفویل یا قایق باله دار کاملا الکتریکی و بدون کربن را طراحی کرده است. آن شرکت میگوید که بیش از ۱۰۰ دستگاه از مدل C-۸ خود را که یک قایق تفریحی ۸.۵ متری است ظرف مدت شش ماه پس از راه اندازی در آگوست ۲۰۲۱ فروخته است. انتظار میرود قایق مسافربری آن شرکت که در ۲۲ ژوئن رونمایی شد سال آینده در آب حرکت کند. «وستاو هاسلسکوگ» بنیانگذار و مدیرعامل Candela میگوید که از خودروساز الکتریکی تسلا الهام گرفته است.
هاسلسکوگ میگوید: «کاری که تسلا انجام داد اضافه کردن سبک زیادی به خودروهای الکتریکی بود. ما میخواهیم محصولی بسیار جذاب بسازیم، زیرا این امر حرکت به سمت پایداری را به روشی بسیار سریعتری پیش میبرد».
هاسلسکوگ سالها که از علاقهمندان به قایق بوده است. پیش از راه اندازی Candela در سال ۲۰۱۴ میلادی، او صاحب یک قایق موتوری معمولی بود که به گفته او حدود «۱۵ برابر بیشتر از خودرویمان سوخت مصرف میکرد».
هاسلسکوگ در ماموریتی برای ساختن یک قایق سبزتر و سازگارتر با محیط زیست به یک فناوری قرن گذشته روی آورد. هیدروفویلها یا قایقهای باله دار دارای ساختارهای بال مانند هستند که به قسمت زیرین بدنه متصل شده اند. هاسلسکوگ میگوید همان طور که قایق تفریحی سرعت خود را افزایش میدهد این «بال ها» آن را از آب خارج کرده و سطح اصطکاک را کاهش میدهد، که خود قایق را قادر میسازد سریعتر حرکت کند و کارایی باتری را افزایش میدهد. او اشاره میکند که بدنه آن قایق که با فیبر کربن کامپوزیت ساخته شده فوقالعاده سبک است و برای پرواز کردن قایق در آب ضروری میباشد.
شرکتهای دیگر نیز در حال کار بر روی قایقهای تفریحی با باتری پیشرفته هستند. Arc Boats که توسط مهندسان سابق شرکت اسپیس ایکس تحت مدیریت ایلان ماسک ساخته شده بود قایق آلومینیومی ۷ متری خود را تابستان امسال عرضه میکند در حالی که یکی دیگر از استارتاپهای مستقر در استکهلم به نام X Shore بیش از ۷۱ میلیون یورو (۷۴.۸ میلیون دلار) برای افزایش تولید قایق برقی خود جمع آوری کرده است قایق که بردی تا ۱۸۵ کیلومتر دارد.
با این وجود، هاسلسکوگ میگوید بدان خاطر که هیدروفویلها موج ایجاد نمیکنند سواری نرمتری در سرعتهای بالاتر ایجاد کرده و «تو حس پرواز را خواهی داشت».
کربنزدایی قایقهای تفریحی مشکل انتشار گازهای گلخانهای حمل و نقل اقیانوسی را حل نمیکند. طبق گزارش کمیسیون اروپا، حمل و نقل در سطح جهان هر سال حدود ۱ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید میکند.
«الیز جورجف» پژوهشگر در شورای بین المللی حمل و نقل پاک میگوید: «سه تولیدکننده بزرگ (انتشار گازهای گلخانه ای) کشتیهای کانتینری، محمولههای فله و سپس تانکرها خواهند بود. کشتیها و قایقهای شخصی معمولا کوچکترین سهم را دارند».
جورجف میگوید برقرسانی برای کشتیهای بزرگتر به دلیل وزن و برد باتری گزینهای عملی نیست، اما حمل و نقل میتواند «راههای مختلفی» برای کربنزدایی از جمله استفاده از سوختهای کم کربن، هیدروژن یا آمونیاک تولید شده پایدار یا فناوریهای کمکی مانند نیروی باد داشته باشد. او میگوید قایقهای مسافربری کوچک در مسیرهای کوتاه و ثابت «نامزدهای بالقوه برای جابجایی برقی» هستند. به همین دلیل Candela اکنون در حال گسترش فعالیتها به سوی به قایقهای تجاری است. این شرکت در حال توسعه تاکسیهای آبی و قایقها و وسایل نقلیه آبی است که میتوانند بین ۶ تا ۳۰ مسافر را حمل و جابجا کنند.